Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Rikard Halvarsson

Registrerad: 13 sep 2007 18:52 Senaste besök: I går 08:37 Online: Nej

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Trailern bättre än spelet

Rikard Halvarsson28 nov 2017 14:211110 visningarKommentera: 4 !

Det finns otaliga exempel där man i redigeringsrummet med precision valt ut de mest intressanta klippen från ett spel för att få till en lockande trailer. Där de lägger ner arbetsveckor på det perfekta resultatet. Ta bara Kojimas arbete med sina reklamsnuttar för Metal Gear Solid-spelen inför de stora mässorna. Eller Bungies hetsarbete inför E3 för att få klart en trailer för Halo 3.

Två exempel där trailern för spelet var bättre än slutprodukten kommer båda från samma serie.

Den första är från E3 2004 när publiken ställde sig upp och jublade. Jag läste nånstans att nån grät. Link rider fram i oväder och svingar svärdet. Shigeru Miyamoto kommer ut på scen med leksaksvapen och säger att Link vuxit upp.Fansen suktade efter ett vuxet Zelda-spel efter den tecknade stilen i Wind waker, och nu skulle de få det. Twilight princess kunde omöjligt leva upp till den trailern. Inget spel hade klarat av den hypen.

Det andra är från den officiella trailern av Breath of the wild, den där vi äntligen fick se story från spelet och hur Zelda bröt ihop i Links famn. Det kändes som om handlingen och världen skulle vara så mycket mer av allt vi tidigare sett. Även om jag vilken dag som helst kan sätta mig ner med Breath of the wild kom spelet aldrig upp i trailerns spänning eller dynamik. Palatsen var bleka, filmsekvenserna inte alls så dramatiska som i trailern och bossarna enkla att glömma bort.

Det finns även exempel från när en trailer är sämre än spelet. Oftast är det de där som väljer att visa förrenderade filmsekvenser eller när man får se hur folk spelar spelet från soffan, och väldigt lite från själva spelet.

Vilka spel är bättre eller sämre än sin trailer enligt dig?

« Till bloggen

Kommentarer

Sparkle Emotion29 nov 2017q

Därför man inte kollar på trailers. Sabbar en hel del av din uppfattning av vad som komma skall. Ta Bioshock Infinite som exempel. De bröderna som kom upp i trailern. De vart med i en sekvens under hela spelet. Och trailern byggde upp den hypen något enormt. Avskyr trailers. i filmer och spel. Avslöjar för mycket. Bättre att gå in blint.

rymdanomali 1 dec 2017q

Kan bara instämma angående Breath of the Wild. Den sista, story-orienterade trailern är verkligen en av de bästa trailer-upplevelserna jag någonsin haft. Gåshud, rysningar, hype. Såg om den säkert 10-15 gånger innan jag fick tag i spelet.

Anser fortfarande att det är en mästerlig speltrailer, där allt sammanstrålar i en fantastisk harmoni av musik, scenografi, vykortsvackra landskapsbilder och berättande, som sakta bygger från öde melankoli till ett episkt crescendo, och med hela sitt hjärta basunerar ut att det här, det här är kulminationen av 30 års spelhistoria.

Trodde verkligen att spelet skulle lägga mer fokus än någonsin på en engagerande och narrativt strukturerad berättelse. Trodde att Link skulle vara en (någorlunda) riktig karaktär. Det var detta jag tyckte att trailern talade om för mig. Var ett tag till och med övertygad om att de skulle överbrygga det påhittade B-slutet till Ocarina of Time genom att ge spelet en fortsättning.

Spelet visade sig vara väldigt bra på många sätt och världen fullkomligen dryper av atmosfär, historia, utforskarglädje och äventyr. Men storyn är till syvende och sist jäkligt vek. Några minnen med halvtaskigt röstskådespel som främst handlar om Zeldas ångest, ett i övrigt väldigt skelettartat narrativ, ett fåtal sidokaraktärer som inte är särskilt intressanta eller ens känns relevanta och en frånvaro av engagerande uppdrag. Den i grunden intressanta premissen med en återupplivad Link som besöker en värld 100 år efter sin livstid mynnar inte heller ut i något av värde. På sätt och vis känns den sjukt genomarbetade spelvärlden nästan lite bortslösad på den tunna storyn. De hade kunnat gjort så mycket mer här, och de hade kunnat haft så mycket mer lore.

MetalSlime 2 dec 2017q

Tycker också trailers mkt ofta är riktigt missvisande.
Till exempel när man är på jakt efter nåt nytt på PS store och vill se hur spelen ser ut. Rena lotteriet ju, ett kortspel kan ju framställas som ultramodern 3D RPG. Nästan aldrig actual gameplay...

Rikard Halvarsson 5 dec 2017q

Sparkle Emotion:

Bättre att gå in blint.


Det var min plan för Breath of the wild, men den planen sprack. Men nästa gång, nästa gång ska jag lyckas ...

rymdanomali:

där allt sammanstrålar i en fantastisk harmoni av musik, scenografi, vykortsvackra landskapsbilder och berättande, som sakta bygger från öde melankoli till ett episkt crescendo,


rymdanomali:

Spelet visade sig vara väldigt bra på många sätt och världen fullkomligen dryper av atmosfär, historia, utforskarglädje och äventyr.


rymdanomali:

Den i grunden intressanta premissen med en återupplivad Link som besöker en värld 100 år efter sin livstid mynnar inte heller ut i något av värde. På sätt och vis känns den sjukt genomarbetade spelvärlden


Bra analyser, kan inte göra annat än att hålla med. Hur kul spelet än var så borde spelet ha varit mer ...

MetalSlime:

Nästan aldrig actual gameplay...


Det är utan tvekan de värsta. När jag ser såna lyser alla varningslampor, haha :)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.