Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Rikard Halvarsson

Registrerad: 13 sep 2007 18:52 Senaste besök: I dag 14:25 Online: Ja

Stockholm

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Usel kontroll i nytt spel

Rikard Halvarsson20 dec 2017 11:051404 visningarKommentera: 12 !

Spel som i modern tid faller på dålig kontroll ska inte behöva hända. Men det händer.

Ett exempel på det är The last guardian med sin olidliga kontroll … ett år senare och jag kan inte släppa att folk fortfarande skriver gott om spelet. Vad var det jag missade?

Utvecklarna ville att det skulle vara realistiskt att sitta på jättedjuret och styra det, det kastar lite med huvudet och det ska kännas äkta. Men eftersom spelet inte kändes färdigt blev det där äkta en frustration.

Istället för att klättra upp för djurets rygg hänger jag plötsligt ofrivilligt och sliter i varelsens rektum.

Och plötsligt ser jag Trico stå på vattenytan till en sjö. Kan han gå på vatten? tänkte jag. Jag startar om spelet och mycket riktigt; nästa gång simmar han som han ska och jag kan komma vidare i äventyret.

Trots den fina världen och annorlunda berättelsen så blev jag och Trico ovänner.

Har du något spel du inte förstår dig på hur det kan få så bra betyg fast kontrollen, det mest väsentliga, ger dig Angry video game nerd-utbrott?

« Till bloggen

Kommentarer

SlimKrim20 dec 2017q

Håller helt med dig om The Last Guardian. I stort sett ospelbart enligt mig. Och det är pojken som krånglar mest. Trico hade jag inga överdrivna problem med, men grabben hade verkligen en egen vilja.

Ett annat Ueda-spel, Shadow of the Colussus, har även det allvarliga kontrollproblem enligt mig. Inte game breaking som Last Guardian, men tillräckligt för att jag ska börja gnissla tänder efter bara en liten stund med spelet. Jag hoppas att de fixar kontrollen i remaken som kommer, men eftersom kontrollen tydligen inte anses vara ett problem så lär inte det hända.

Ett annat spel jag verkligen inte kunde spela var Super Mario Galaxy. berodde väl antagligen på skitkontrollen jag tvingades spela det med, men det hur som helst, jag kunde inte spela det spelet mer än någon timme innan jag gav upp.

Novistador21 dec 2017q

Det är rätt förvånande att spelet verkar ha tekniska brister, med tanke på vilken tid Team Ico tog på sig för att utveckla det. :P

Enda jag kan komma på på rak arm är Final Fantasy XV, där Noctis hoppar istället för att plocka upp ett föremål när det står "(X) Pick Up".

Sensemaker21 dec 2017q

Flöt perfekt för mig. Alltså det är ju ett gameplaymoment att placera kameran i TLG. Du regisserar ju en film.

Rikard Halvarsson22 dec 2017q

Sensemaker:

Du regisserar ju en film.


Det där förstod jag inte riktigt. Men kul att du inte hade problem med kontrollen i spelet - för världen, atomsfären och handlingen var fascinerande.

SlimKrim:

grabben hade verkligen en egen vilja.


Så var det, inte bara djuret nej.

SlimKrim:

Shadow of the Colussus, har även det allvarliga kontrollproblem enligt mi


Upplevde nästan samma sak där, den svaga kontrollen tog bort så mycket av inlevelsen att det föll platt för mig.

SlimKrim:

Super Mario Galaxy


Det däremot hade jag inga problem med, inte uppföljaren heller. Nog att det var en dålig idé med att vifta med kontrollen för att snurra, men det störde mig inte så mycket.

Novistador:

förvånande att spelet verkar ha tekniska brister, med tanke på vilken tid Team Ico


Jag tror inte de jobbade med det i alla år. Jag vet inte, men jag tror att de utvecklade det till PS3, sen la de ned det. Sony märkte ett sug hos fansen och ville ha nåt mer exklusivt spel och blåste liv i det igen till PS4. Med andra ord tror jag inte de var färdiga med spelet faktiskt. Kändes framstressat.

Novistador:

föremål när det står "(X) Pick Up".


Jag har för mig att jag också råkade ut för det till FFXV ^^

Sensemaker22 dec 2017q

Att ställa in kameran är en del av gameplayet. Det sätt du ställer in kameran konmer vara det du ser och kommer ihåg. Du regisserar filmen som spelas upp på TVn.

Det Lilla Svinet22 dec 2017q

The Last Guardian är ett komplicerat spel. Till en början älskade jag det. Sen när man kommit lite längre fram och fått mer kontroller till att bestämma över Trico, börjar spelet bli otroligt frustrerande.

Det var så väldigt länge, sedan kom bättre delar igen, storyn börjar leverera. Sen sitter jag där med en slutsats att det man valt göra med kontrollen, som tidigare gav mig frustration, kanske ändå var något fint ändå.

Det är lätt att säga så nu i efterhand, för samtidigt är jag inte särskilt sugen på att spela det en gång till. Men det är ju knappast ett fantastiskt spel, men jag kan förstår iaf nu varför andra uppskattar det och jag uppskattar det själv till en viss grad.

Sensemaker22 dec 2017q

Det lilla svinet: Precis så! Vissa moment är vackra och ibland känns Trico helt levande. Ibland får jag vibbar av att jag sitter med ett last gen spel. Förvirrande. Är inte klar med det än, men är ändå glad för alla spel som är sin egen genre, som sticker ut, i havet av alla formstöpta AAA spel som droppar ner jämnt och ständigt. Ser TLG mer som ett konstverk än ett spel. Lite som Bladerunner 2049 som film

Det Lilla Svinet22 dec 2017q

Ja, jag är väldigt glad att det finns och verkligen att utvecklarna finns. Då det känns som det är endast dom samt Kojima som vågar göra annorlunda berättelser med en hög produktion bakom sig.

Istället för alla idiotiska alt. generiska blockbusters som översvämmar AAA scenen annars.

Rikard Halvarsson23 dec 2017q

Sensemaker:

Ser TLG mer som ett konstverk än ett spel.


Det Lilla Svinet:

jag är väldigt glad att det finns och verkligen att utvecklarna finns.


Jag håller med om det, trots att kontrollen förstörde upplevelsen för mig. Men ta Ico som jag till exempel verkligen gillade för den egna upplevelsen det vågade vara. Och där hade jag heller inga problem alls med vad gäller styrningen. Ico är en av de där upplevelserna man inte glömmer bort, utan ibland kommer att tänka på över femton år senare. Då vet man att ett spel betyder nåt.

biva8124 dec 2017q

Varför hade jag inga problem med kontrollen?

1. Jag har spelat Ico och Shadow of the Colossus, så jag är väl van vid en kontroll där man faktiskt måste göra "rätt" för att det ska bli rätt. Så självklart blir det inte alltid rätt. Try again. Big deal. Hellre så än som i väldigt många moderna spel där man trycker X och allt då sker automatiskt.

2. Precis som med hästen i SotC, så måste man förstå att Trico är ett djur, inte ett fordon som man kan styra precis som man vill.

3. Mitt tålamod och lugn. Då gamers är vana vid att allt ska ske ögonblickligen och helst då en massa saker samtidigt, kan man förstå att många blir frustrerade av att Trico inte "fattar" allt man visar, direkt. Personligen blir jag frustrerad av spel med total avsaknad av andrum.

Att Trico gick på vatten tror jag inte har med kontrollen att göra. Buggar finns i nästan alla spel. Borde inte hända. Hände inte mig. Senare patch kanske.

Jag vill inte påstå att The Last Guardian är ett perfekt spel. Utvecklarna satte sig själv i skiten med att göra ett spel där en liten pojke med hjälp av ett djur stort som ett hus ska lösa pussel och springa runt i trånga korridorer. Självklart uppstår kontroll- och kameraproblem. Men om, säg, Uncharted 4 - där kontrollen är ok men man bara kan klättra upp för en klippa på exakt det ställe där utvecklarna bestämt och annars står hjälten stilla, och fiendens AI totalt förstör spelet - är en 9/10 för allmänheten, så är The Last Guardian ett fantastiskt, vågat, kärleksfullt och innovativt spel som förtjänar 11/10.

Sensemaker24 dec 2017q

Biva81: word! Lite det jag menade med att man "regisserar" fimen som spelas upp på TVn. Skulle man se 5 olika playthroughs på TLG så skulle säkert en kunna se helt fantastiskt ut, medan en annan ser ut som om spelet är helt broken.
Jag tänker extremt mycket på kameravinklar och hur kameran är positionerad i spel, och i TLG tycker jag det är en del av core gameplay att just fixa till så det ser så snyggt ut som möjligt.
Gör samma sak i spel som tillåter cameramoves under cutscenes. Väldigt synd att Horizon har låst cutscene kamera, typiskt sånt spel man själv vill rotera kameran under dialogerna.

Rikard Halvarsson26 dec 2017q

biva81:

Precis som med hästen i SotC, så måste man förstå att Trico är ett djur, inte ett fordon som man kan styra precis som man vill.


Ett spel som lyckades med att få djuren kännas levande, men utan frustration över kontrollen, är Breath of the wild.

biva81:

Try again. Big deal. Hellre så än som i väldigt många moderna spel där man trycker X och allt då sker automatiskt.


Om det hade varit att man endast trycker X och allt skedde per automatik hade ju så klart illusionen brutits, men det gjorde den oavsett för mig då kontrollen bråkade. Därför det är en "big deal" för mig.

biva81:

uggar finns i nästan alla spel.


I många, men sällan så synliga och roliga. Därför jag ville berätta om den ^^

Sensemaker:

Jag tänker extremt mycket på kameravinklar och hur kameran är positionerad i spel,


Jag har spelat hur många spel som helst med fri kamera där man kan placera den för "fina vinklar", utan att det för den delen behöver bli en sladderstyrning och att kontrollen blir en del av utmaningen.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.