Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

lonian

34 Registrerad: 19 jun 2009 00:31 Senaste besök: I dag 01:14 Online: Nej

Umeå www.lonian.se Lonian

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Mina intryck av nya Zelda.

lonian27 mar 2017 12:35484 visningarKommentera: 4 !

Öppna världar, vi har sett dem förut.
En automatisk generator där man kastar spelaren mitt i. Spelskaparna har löst det genom att bygga ett smart program som bygger upp världen. Och den känns stor, jättestor men när man ser samma saker om och om igen ledsnar man och börjar se att det är en död falsk värld man lever i.

När jag första gången såg vad Nintendo höll på skapa kunde jag inte låta bli att känna mig besviken. Ett jättestort öppet Zelda, hur fel det klingade i mina öron.
Det blir väl tomma områden där man får rida Epona i 10 minuter innan man når nästa Dungeon tänkte jag.

Så fel jag hade.

Om det är någonting Nintendo lyckats med så är det att skapa en värld där inget känns tråkigt.
Man har hela tiden någonting på gång. Även om destinationen känns lång så är det en värld fylld av liv. Man vill inte heller att sträckan skall ta slut, för varje område är skapad för hand med tanken i vad man skall kunna hitta på här näst. Finns det en pelare som är lång och man tänker, den här kan jag klättra upp på men varför ska jag det? Finns det något där uppe? Jajamensan det gör det! Områden som man tar sig till har fantastiska vyer. Kanske just för att Nintendo placerat det där Berget på precis rätt sätt.
Om jag skall säga något negativt så är det naturligtvis upplösningen och framedrops.
Upplösningen klagade jag för mig själv på i 5 minuter innan jag helt glömde bort den.
Framedrops har jag bara noterat vid ett tillfälle vid en strid med många fiender då hela bilden frös en microsekund. OJ! sa jag för mig själv. Nästa sekund glömde jag bort att det hänt och spelade vidare. Det är alltså absolut inga problem, och helt förlåtande.
Det jag snarare surar över nu är att min Gamepad till WiiU får slut på ström hela tiden.
Kanske just för att jag laddat sönder batteriet. Men Pro-kontroller tar jag över spelet titt som tätt. Sen försvinner all min tid in i detta. Man vill som inte göra något annat.

En liten kul video.
Zelda vs Horizon.
Taggar: Zelda breath of the wild

« Till bloggen

Kommentarer

Tobias Söderlund29 mar 2017q

En sak som någon sade som fick mig att inse att, ja, där är en stor skillnad mot många andra spel.

I Breath of the Wild är det resan och världen resan görs i som är vad som triggar upptäckarlustan.

I väldigt många andra open world-spel är det markeringar på kartan som spelare försöker ta sig till, utan att omgivningen egentligen motiverar dem att göra det.

Precis sådär som du beskriver tornet i Zelda, man kan liksom utgå från att om något ser intressant ut när man blickar runt eller kollar på kartan och ser ett område som verkar kunna... öh... så är det i tio fall av tio så att man hittar något av relevans där.

Tobias Söderlund29 mar 2017q

Assassin's Creed, exempelvis, är ju mer av en geocaching-simulator än en värld VÄRD att utforska.

lonian29 mar 2017q

Ja precis.
I Assassin's Creed, Farcry med mera så tappar man som upplevelsen över att titta sig omkring och fastnar mer på att navigera efter kartan.
Det är klart att det går att navigera efter kartan i Zelda breath of the wild också, men det är inte samma fokus på det.
Kanske just för att världen i Zelda känns mer levande än någonsin.

Tobias Söderlund29 mar 2017q

lonian:

Det är klart att det går att navigera efter kartan i Zelda breath of the wild också, men det är inte samma fokus på det.
Kanske just för att världen i Zelda känns mer levande än någonsin.


Du får dock aldrig upp typ 150 punkter på kartan som innehåller sak x eller y, utan om du navigerar efter kartan gör du det för att det du ser på kartan ser intressant ut (såvida du inte följer någon av de enstaka gula punkterna som markerar något i Main Story).

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.