Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

The Sign Painter

Registrerad: 7 okt 2009 06:26 Senaste besök: 14 apr 2014 12:17 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Koncept #1 - PlayStation Vita

The Sign Painter 5 mar 2014 08:35100 visningarKommentera: 4 !

Då WiiU och PSV inte säljer särskilt bra och får mycket negativ kritik så började jag fundera på vad man kan göra med systemen. Olika koncept helt enkelt. Så jag tänkte att jag kunde göra lite bloggar om vad man i teorin skulle kunna hitta på. Jag vill bara notera att jag inte har en blekaste aning om hur eller om dessa idéer skulle fungera i praktiken, men det är kul att fantisera lite!

På PlayStation Vita är det självklart den främre och bakre pekskärmen som är det roliga att leka med. Just i detta koncept är den främre i fokus.




Det jag tänkt mig här är ett svärd-spel i första person med 1:1 rörelse genom pekskärmen. Du rör dig med en av styrspakarna och har full kontroll över svärdet med ditt finger samt kan slå genom att bara dra på skärmen.

Vad tror ni? Skulle detta kännas lockande eller skulle det inte fungera alls?

Nästa koncept-blogg blir nog för WiiU. Tänkte försöka köra varannan tills jag får slut på idéer.Taggar: PSV, Sony, koncept, 1:1

Mario, Luigi & Tropisk Frost!

The Sign Painter 25 feb 2014 07:19175 visningarKommentera: 6 !

Igår kom det äntligen, Donkey Kong Country: Tropical Freeze! Har sett fram emot det här spelet sedan mitten på 2013. Egentligen skulle det ha kommit i slutet på 2013, men sen blev det försenat tråkigt nog. Väl värt väntan dock.

Donkey Kong Country: Returns var mitt favorit 2D spel från förra generationen och från vad jag spelat hittills av Tropical Freeze kommer det troligtvis toppa det. Helt underbart!

Så om ni ursäktar så ska jag ta mig tillbaka till DK Island nu. Jag lämnar er med lite bilder:







P.S:
2-K Bopopolis (varning för spoilers!!) är en av de svåraste banor jag kört i ett 2D spel någonsin. Detta är speldesign från helvetet, och jag älskar det! :DTaggar: Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Tänk om..

The Sign Painter 21 feb 2014 17:12244 visningarKommentera: 4 !

Nintendo släppte WiiU, sin första HD konsol....

De kom sedan på att "Oj! Det tar ju mycket längre tid att producera spel i HD!"...

Lösningen var "vi ska samarbeta mer med andra utvecklare"..

Detta har hittills resulterat i Sonic: Lost World, Mario & Sonic at the Sochi 2014 Olympic Winter Games & det kommande Sonic Boom med SEGA. The Wonderful 101 & Bayonetta 2 med Platinum Games. Hyrule Warriors med Tecmo Koei och, till sist, Fire Emblem x Shin Megami Tensei med Atlus.

Någon som ser mönstret?

napaJ nårf rä eralkcevtu allA. Visst förstår även jag att det är lättare för Nintendo, ett Japanskt företag, att komma i kontakt och samarbeta med andra Japanska företag. Men är det rätt väg att gå just nu? Det känns som att den lätta vägen inte är det rätta vägen. Vad hade kunnat ske om de kontaktat - för dem - utländska utvecklare och samarbetat med dessa istället?

Hyrule Warriors fick ett ganska milt mottagande när det utannonserades. Flertalet jag pratat med ser det som något man plockar upp om det blir bra och helt enkelt ignorerar helt om det blir dåligt (det är dock värt att nämna att Samurai Warriors/Dynasty Warriors serien, som spelet baseras på, är väldigt populär i Japan och att spelet ligger på nionde platts på Japans lista över Topp 10 Mest Efterlängtade Spel).



Jag känner personligen likadant. Jag håller ögonen på det, visst, men inte är det något jag hajpar till skyarna. Det lär åtminstone sälja hyfsat i Japan. Frågan är om det verkligen är där Nintendo borde lägga fokus? De verkar förlora mer och mer support från företag som Activision, Ubisoft med flera. Så varför inte riskera att få jobba lite hårdare, utvidga sitt kontaktnät och samarbeta med dessa företag istället? Nintendo behöver ett bättre ansikte hos dessa utvecklare, det går ingen nöd på supporten från Japanska utvecklade till varken WiiU eller 3DS.

Vad hade hänt om Nintendo gått till Ubisoft och bett dem göra en Zelda spin-off istället för Tecmo Koei, exempelvis? Assassins Creed skulle passa syftet utmärkt och det är en väletablerat serie som är väldigt populär.



Jag tror definitivt att vi skulle sett folk bli bra mycket mer hajpade över något sådant här än Hyrule Warriors. Jag vet i alla fall att jag skulle tyckt det var en mycket trevlig överraskning.

Fortsättningsvis, vad skulle hänt om Nintendo gått till Bethesda Games för att skapa en spin-off istället för till Atlus, som nu gör Fire Emblem x Shin Megami Tensei?



Visst låter det helt orimligt att Nintendo skulle gå till Bethesda Games och be dem om något över huvud taget? Det tyckte jag när jag tänkte på det. Men egentligen ska det väl inte kännas så pass orimligt.. Då är väl ändå något fel? De är trotts allt en av de största spelutvecklarna utanför Japan.

Så, Fire Emblem x The Elder Scrolls. Det första Fire Emblem spelet i första person som utspelar sig i en enorm värld att utforska. Det skulle väl inte låta så dumt?



Nu har vi inte sett något från FExSMT än. Men jag tänker mest på reaktionerna kring titlarna och hur annorlunda dessa kan bli. Ett FExTES spel är nog inget jag personligen skulle köpa, men jag tror nog att många skulle tycka att det lät mycket mer intressant än FExSMT. Shin Megami Tensei är ändå en väldigt speciell spelserie och den är inte alls lika popuär utanför Japan.

Bara för att jag tycker att det är roligt att leka med tanken tänkte jag slänga in ett scenario till. Vad skulle kunna hända om Metroid hamnade i händerna hos ett icke-Japanskt företag? Exemplevis Crytek, i kombination med deras grafikmotorer?



Det vore nog något som skulle kunna få WiiU att se relevant ut, även från ett tekniskt perspektiv. Team Ninja hade sin chans och sumpade den, det vore kul att se vad skillnaden blir när ett icke-Japanskt företag får ta tag i tyglarna.

Så, vad tycker ni?

Skulle ett "Hylian Creed" spel göra er mer exalterade än Hyrule Warriors?

Skulle ett FExTES spel göra er mer exalterade än FExSMT?

Skulle ett Metroid av Crytek vara mer intressant än ytterligare ett från Team Ninja?Taggar: Hyrule Warriors, Crytek, Nintendo, Ubisoft, Fire EmblemxSMT, WiiU, fantasi

Hur tänkte ni här? - Crash Bandicoot

The Sign Painter 17 feb 2014 07:54391 visningarKommentera: 4 !

[Tanken med denna bloggserie är främst att ta en titt på karaktärer som fått sig en ny, sämre design i senare iterationer av sina spelserier.]

Ägde man en Ps1, ägde man Crash Bandicoot. Jag ägde personligen hela trilogin. Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back är fortfarande mitt favoritspel i serien och ett av de bästa plattformsspel jag minns från den generationen.



Spelen utvecklades mellan 1996-1999 av Naughty Dog. De som på senare tid tillverkat juveler som Uncharted serien och The Last of Us. Nu kanske det inte låter lika förvånande att ett spel om ett pungdjur kan vara så pass underhållande? Allt Naughty Dog rört som jag spelat har varit klockrent.

Efter 1999 såldes serien och lämnade PlayStation för att förtäras av en mängd olika utvecklare. Eurocom (2000), Traveller's Tales (2001–2004), Vicarious Visions (2002–2004), Dimps (2006), Renegade Kid (2009), Radical Entertainment (2005–2010), High Impact Games (2010)...



Crash gick från bra, till okej, för att tillslut gå till dålig. Samtidigt fick han ett öga som var större än det andra, ett större huvud & tatueringar. Som ett stort fán av serien blev jag själv lite smått förkrossad av att se hur den gick åt pipan, inte för att tala om hur designen ser ut idag.

Hela scenariot kan bäst beskrivas av Naughty Dogs egna co-president Evan Wells komiska citat från en intervju angående kommande spel och lite annat smått och gott några år tillbaka:

PALGN: "Is it disappointing to see other developers work on Crash Bandicoot?"

Evan Wells: "Yes, a little bit. It's a little bit like watching your daughter do porn"

Ni kan hitta intervjun här, varav citatet finns i del 2:
Naughty Dog Interview Part One
Naughty Dog Interview Part TwoTaggar: crash bandicoot, Naughty Dog, :(, Evan Wells, Nostalgi, playstation 1

Kör dem baklänges?

The Sign Painter 9 feb 2014 11:52484 visningarKommentera: 0 !

Jag tog en titt på boxen till Mario kart 8 och noterade något som såg lite märkligt ut;



Karaktärerna åker på det, för Mario Kart 8, ikoniska Möbiousbandet, som även illustreras i titelns 8:a. Det finurliga med ett Möbiusband är att det är en slags cirkel som man kan ta sig runt på båda hållen. Man kan alltså starta vart man vill, gå på "båda sidor av det" för att sedan komma tillbaka till sin utgångspunkt.



Men.. Det intressanta med konsten på boxen till Mario Kart 8 är att Mario och Peach åker mot oss samtidigt som Bowser med flera åker mot oss. Hela poängen med ett Möbiusband är att man kan röra sig i en riktning, ta sig runt hela formationen och tillbaka till sin startpunkt. Alltså finns det bara en rak sträcka man kan följa i ett Go-kart lopp. Ser vi till bilden ovan går alla bilar åt samma håll, oavsett om de är upp-och-ner eller inte. Alltså måste antingen Mario & Peach eller Bowser med flera åka åt fel håll, vilket är en lustig miss av de som gjorde konsten till boxen.

Troligtvis är detta en ren marknadsföringsåtgärd. Att ha karaktärer som visar ryggen mot konsumenten är självklart inte särskilt lockande. Men egentligen ska väl boxen se ut såhär(?):

Taggar: Mario Kart 8, mario, Baklänges, Möbius strip, Peach, marknadsföring

Tidigare inlägg

1 2 3 | nästa | sista

Snart tillbaka till speltorka?

5 feb 2014 08:317

Men..! Inte alls lika illa som förra året åtminstone. Jag hade...

New Super DLC. U

28 jul 2013 11:235

Då har man införskaffat New Super Luigi U då! Praktiskt taget...

Tack Loading & Namco Bandai!

24 jul 2013 16:470

Project X Zone kom nyss med posten i och med att jag var en av...

Mario & Luigi: Dream Team +/-

20 jul 2013 14:080

Level: 31 Rank: Shell Antal spelade timmar:...

20L3 - Slut

15 jul 2013 07:590

Har precis inhandlat Mario & Luigi: Dream Team Bros.. Jag har...

NINTENDO DIRECT Start: 16:00

11 jun 2013 10:130

[color=red]Ni hittar Nintendo Direct streamen här: ----->...

E3 Nintendo Direct Countdown: 1

10 jun 2013 06:032

[url=http://i39.tinypic.com/2qcjqrl.gif][img]http://i39.tinypic.com/2q...

E3 Nintendo Direct Countdown: 2

9 jun 2013 07:152

[url=http://i43.tinypic.com/4hpef6.gif][img]http://i43.tinypic.com/4hp...

E3 Nintendo Direct Countdown: 3

8 jun 2013 07:420

[url=http://i43.tinypic.com/35lclft.png][img]http://i43.tinypic.com/35...

E3 Nintendo Direct Countdown: 4

7 jun 2013 06:160

[url=http://i44.tinypic.com/xcurdi.jpg][img]http://i44.tinypic.com/xcu...

E3 Nintendo Direct Countdown: 5

6 jun 2013 06:530

[url=http://i40.tinypic.com/3537afd.png][img]http://i40.tinypic.com/35...

E3 Nintendo Direct Countdown: 6

5 jun 2013 06:340

[url=http://i44.tinypic.com/332sehx.png][img]http://i44.tinypic.com/33...

E3 Nintendo Direct Countdown: 7

4 jun 2013 05:420

[url=http://i42.tinypic.com/2rpebzt.png][img]http://i42.tinypic.com/2r...

E3 Nintendo Direct Countdown: 8

3 jun 2013 06:0411

[url=http://i41.tinypic.com/2ufdr4l.jpg][img]http://i41.tinypic.com/2u...

NINTENDO:S E3 SCHEMA LÄCKT!?

2 jun 2013 17:105

Nintendo lade nyligen upp ett schema över sin nästkommande...

E3 Nintendo Direct Countdown: 9

2 jun 2013 06:070

[url=http://i40.tinypic.com/2zjgw02.png][img]http://i40.tinypic.com/2z...

E3 Nintendo Direct Countdown: 10

1 jun 2013 05:480

[url=http://i43.tinypic.com/2hs3zwn.png][img]http://i43.tinypic.com/2h...

En påminnelse om konferensen som inte finns.

31 maj 2013 06:583

Eftersom Nintendo valt att inte ha en stor konferens denna E3...

Nintendo och E3 2013 - Klartext.

25 apr 2013 19:5712

WiiU säljer dåligt, 3DS säljer som förväntat och mjukvaran...

Den bästa nyheten på länge!

20 apr 2013 20:524

*Nyp* ”Aj!.. Nehe...” *Nyp* ”AJ!” ”...” ”...” *Nyp* *Nyp*...

1 2 3 | nästa | sista