Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

The Sign Painter

Registrerad: 7 okt 2009 06:26 Senaste besök: I går 19:39 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Varför? (WiiU & 3DS)

The Sign Painter 26 jul 2014 08:16183 visningarKommentera: 3 !

Vad gör en bra ide.. Bra?

Räcker det med att bara ha en bra idé? Nej, nej det gör det inte. Utförandet av idén måste vara bra för att själva idén ska bli bra. ”Det såg bättre ut i huvudet”, brukar man ju höra ibland - då något man visualiserat inte riktigt blev som man ville.

Nintendo har många bra idéer. Accomplishments är en bra idé, kläder till sina Mii karaktärer är en bra idé, att få lite frihet och göra menyerna på konsollerna mer personliga är en bra idé, multimediafunktioner är bra idéer, och så vidare.

Det som gör att de här idéerna inte blev så bra i praktiken är utförandet. Det är som om de bara slänger ut lite saker här och där för att se hur det fungerar. Det finns inget helhetsperspektiv. Accomplishments infördes i StreetPass Mii Plaza till 3DS, men där tog det slut. Kläder till Mii karaktärerna, i form av hattar, infördes också i StreetPass Mii Plaza till 3DS, men inget utanför det lilla minispelet. Varför kan vi inte få Accomplishments i fler spel? Varför kan vi bara använda hattarna vi låser upp i StreetPass Mii Plaza? Varför har inte WiiU några liknande funktioner alls?



Hur kommer det sig att det senaste systemet från Nintendo har mindre funktioner än det tidigare? Varför kan vi lägga över och redigera musik & bilder lätt via ett SD kort på vårt 3DS, ja, till och med spela in videoklipp, men inte på WiiU? Trotts att den har allt som behövs, och säkerligen mer. Hur kommer det sig att vi inte har mappar på WiiU, medan vi kan organisera vår 3DS med hur många mappar vi vill? Varför, för Guds skull, läser inte WiiU SD kort trotts att det finns en SD korts läsare inbyggd i maskinen!? Det är lite smått förbluffande för mig hur det kan bli såhär. Det är som om systemen är tillverkat av två helt olika företag, utan någon som helst sammankoppling bortsett från de exklusiva spelen. Jag tänker mig nästan att Nintendo givit en person en order om att komma på ett bärbart system och en annan att komma på ett stationärt. Sedan placerat dessa i två olika rum, så långt ifrån varandra som möjligt.

Det känns osammanhängande. Någonstans på vägen har Nintendo tappat bort sig och gått åt motsatta håll med sina två senaste system. Det är konstigt hur WiiU kan kännas som ett steg tillbaka på vissa sätt jämfört med Nintendo 3DS tycker jag - om något borde det vara tvärtom. Just nu är det enda som känns enhetligt mellan Nintendo:s system Miiverse. Jag vill se mer standardiserade och utvidgade applikationer från Nintendo i framtiden. Accomplishemts borde finnas där, för alla spel på både bärbara och stationära system. Mii:s borde få mer kläder som inte bara är begränsade till någon liten applikation.

Nästa system borde inte ta bort saker vi vant oss vid, det borde lägga till nya saker vi kan vänja oss vid eller förbättra de saker vi redan är vana vid.Taggar: WiiU, 3ds, Nintendo, Photo Channel?, 3DS Sound?

Underbar Spelmusik #1 (Halo (2), Croc (1) & Toki Tori (1))

The Sign Painter 20 jul 2014 09:38292 visningarKommentera: 6 !

Halo 2 - Unyielding:



Toki Tori - Forest Falls:



Croc: Legend of the Gobbos - Croc Theme:
Taggar: Croc: Legend of The Gobbos, Halo 2, Toki Tori

Recension: "Super Mario: 3D World"

The Sign Painter 17 jul 2014 09:47399 visningarKommentera: 0 !

Inlärningskurva:
Har du spelat Super Mario: 3D Land på Nintendo 3DS vet du precis vad du kan förvänta dig. Om inte så är det inte alls krångligt att lära sig. Spring, hoppa, klättra. Det är Super Mario i ett nötskal helt enkelt. Det enda som skiljer 3D Land/World från tidigare 3D Mario spel är perspektiven som uppstår på grund av den fixerade kameran, vilket man kan behöva vänja sig vid. Du kan även ta kontroll över Mario, Lugi, Toad eller Peach i denna iteration. Alla utom Mario, som är en allt-i-allo karaktär, har olika egenskaper som du kan behöva vänja dig vid. Peach kan sväva, Toad är snabbast och Luigi kan hoppa högst.

Story:
Bowser dyker upp från ett mystiskt genomskinligt rör och fångar en okänd liten älva som ropar på hjäp innan han åker ned i röret igen. Peach försöker ta en titt ned i röret, men faller tyvärr ned av misstag och Mario, Luigi & Toad följer självklart efter. Äventyret är igång. Det känns skönt att detta inte bara är ”rädda Peach igen”, men det känns absolut inte som något speciellt. Nintendo kunde gjort något bra mycket mer intressant här enligt mig.

Grafik:
Spelet är snyggt, men inte fantastiskt snyggt. Karaktärerna ser stela ut och påminner lite om plastfigurer snarare än levande animerade karaktärer. Geometrin i många av de tidiga banorna i spelet är ganska simpel och består mestadels av små öar här och var. Visst finns det banor som är fantastiskt vackra, men dessa är snarare spridda skurar än något konstant.

Ljud:
Musiken är bland de bästa med spelet. Underbar musik som fastnar i huvudet och passar in fantastiskt bra till alla banorna.

Kontroll:
Väldigt lätt och fungerar som smort. Styrspaken eller styrkorset används för att springa omkring, du har en knapp för att hoppa och en du kan hålla in för att, till slut, börja springa. Problemet som kan uppstå är att kameravinklarna gör att vissa hopp blir väldigt svåra att avgöra, vilket gör att man inte alltid landar där man vill och ofta dör. Detta kan vara väldigt irriterande. Tricket är att lära sig att läsa av vart skuggan av din karaktär är snarare än karaktären i sig. Men som sagt är det kameran det är fel på snarare än kontrollerna. Jag skall även tillägga att spelet har support för alla slags kontroller som finns på WiiU (Wii Remote, Wii Remote + Nunchuck, WiiU Pro Controller & GamePad) samt kan spelas helt och hållet på GamePad:en via Off-TV play.

Samanfattningsvis:
Super Mario: 3D World är ett fantastiskt roligt plattformsspel, både i single- och multiplayer. Grafiken är bra, inlärningsurvan är absolut inget att oroa sig över & kotrollerna är suveräna. Spelet lider dock av en problematisk kamera, en tråkig story som ger dålig motivation & tråkig design på många av de tidiga banorna i spelet. Fortsättningsvis tycker jag det hade varit roligt med ett online CoOp läge för två spelare. Som helhet hade jag väldigt roligt med Super Mario: 3D World och spelet får en 8/10 från mig.

Taggar: super mario, Super Mario: 3D World, Nintendo, WiiU, Luigi, mario, Peach, Toad

Koncept #1 - PlayStation Vita

The Sign Painter 5 mar 2014 08:35488 visningarKommentera: 4 !

Då WiiU och PSV inte säljer särskilt bra och får mycket negativ kritik så började jag fundera på vad man kan göra med systemen. Olika koncept helt enkelt. Så jag tänkte att jag kunde göra lite bloggar om vad man i teorin skulle kunna hitta på. Jag vill bara notera att jag inte har en blekaste aning om hur eller om dessa idéer skulle fungera i praktiken, men det är kul att fantisera lite!

På PlayStation Vita är det självklart den främre och bakre pekskärmen som är det roliga att leka med. Just i detta koncept är den främre i fokus.




Det jag tänkt mig här är ett svärd-spel i första person med 1:1 rörelse genom pekskärmen. Du rör dig med en av styrspakarna och har full kontroll över svärdet med ditt finger samt kan slå genom att bara dra på skärmen.

Vad tror ni? Skulle detta kännas lockande eller skulle det inte fungera alls?

Nästa koncept-blogg blir nog för WiiU. Tänkte försöka köra varannan tills jag får slut på idéer.Taggar: PSV, Sony, koncept, 1:1

Mario, Luigi & Tropisk Frost!

The Sign Painter 25 feb 2014 07:19563 visningarKommentera: 6 !

Igår kom det äntligen, Donkey Kong Country: Tropical Freeze! Har sett fram emot det här spelet sedan mitten på 2013. Egentligen skulle det ha kommit i slutet på 2013, men sen blev det försenat tråkigt nog. Väl värt väntan dock.

Donkey Kong Country: Returns var mitt favorit 2D spel från förra generationen och från vad jag spelat hittills av Tropical Freeze kommer det troligtvis toppa det. Helt underbart!

Så om ni ursäktar så ska jag ta mig tillbaka till DK Island nu. Jag lämnar er med lite bilder:







P.S:
2-K Bopopolis (varning för spoilers!!) är en av de svåraste banor jag kört i ett 2D spel någonsin. Detta är speldesign från helvetet, och jag älskar det! :DTaggar: Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Tidigare inlägg

1 2 3 | nästa | sista

Tänk om..

21 feb 2014 17:124

Nintendo släppte WiiU, sin första HD konsol.... De kom sedan...

Hur tänkte ni här? - Crash Bandicoot

17 feb 2014 07:544

[Tanken med denna bloggserie är främst att ta en titt på...

Kör dem baklänges?

9 feb 2014 11:520

Jag tog en titt på boxen till Mario kart 8 och noterade något...

Snart tillbaka till speltorka?

5 feb 2014 08:317

Men..! Inte alls lika illa som förra året åtminstone. Jag hade...

New Super DLC. U

28 jul 2013 11:235

Då har man införskaffat New Super Luigi U då! Praktiskt taget...

Tack Loading & Namco Bandai!

24 jul 2013 16:470

Project X Zone kom nyss med posten i och med att jag var en av...

Mario & Luigi: Dream Team +/-

20 jul 2013 14:080

Level: 31 Rank: Shell Antal spelade timmar:...

20L3 - Slut

15 jul 2013 07:590

Har precis inhandlat Mario & Luigi: Dream Team Bros.. Jag har...

NINTENDO DIRECT Start: 16:00

11 jun 2013 10:130

[color=red]Ni hittar Nintendo Direct streamen här: ----->...

E3 Nintendo Direct Countdown: 1

10 jun 2013 06:032

[url=http://i39.tinypic.com/2qcjqrl.gif][img]http://i39.tinypic.com/2q...

E3 Nintendo Direct Countdown: 2

9 jun 2013 07:152

[url=http://i43.tinypic.com/4hpef6.gif][img]http://i43.tinypic.com/4hp...

E3 Nintendo Direct Countdown: 3

8 jun 2013 07:420

[url=http://i43.tinypic.com/35lclft.png][img]http://i43.tinypic.com/35...

E3 Nintendo Direct Countdown: 4

7 jun 2013 06:160

[url=http://i44.tinypic.com/xcurdi.jpg][img]http://i44.tinypic.com/xcu...

E3 Nintendo Direct Countdown: 5

6 jun 2013 06:530

[url=http://i40.tinypic.com/3537afd.png][img]http://i40.tinypic.com/35...

E3 Nintendo Direct Countdown: 6

5 jun 2013 06:340

[url=http://i44.tinypic.com/332sehx.png][img]http://i44.tinypic.com/33...

E3 Nintendo Direct Countdown: 7

4 jun 2013 05:420

[url=http://i42.tinypic.com/2rpebzt.png][img]http://i42.tinypic.com/2r...

E3 Nintendo Direct Countdown: 8

3 jun 2013 06:0411

[url=http://i41.tinypic.com/2ufdr4l.jpg][img]http://i41.tinypic.com/2u...

NINTENDO:S E3 SCHEMA LÄCKT!?

2 jun 2013 17:105

Nintendo lade nyligen upp ett schema över sin nästkommande...

E3 Nintendo Direct Countdown: 9

2 jun 2013 06:070

[url=http://i40.tinypic.com/2zjgw02.png][img]http://i40.tinypic.com/2z...

E3 Nintendo Direct Countdown: 10

1 jun 2013 05:480

[url=http://i43.tinypic.com/2hs3zwn.png][img]http://i43.tinypic.com/2h...

1 2 3 | nästa | sista