Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

The Sign Painter

Registrerad: 7 okt 2009 06:26 Senaste besök: I går 12:46 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Att ta sina första steg i tidig ålder.

The Sign Painter14 okt 2012 08:39431 visningarKommentera: 6 !

Det är alltid intressant att se ett företag man gillar utvecklas och växa. Vissa skulle säga att Nintendo inte är det bästa exemplet på utveckling, då dem varken hänger med i hårdvara eller online kommunikation nu för tiden jämfört med Sony eller Microsoft. Det är inte dit jag vill komma dock, så försök att ignorera dessa nuvarande faktum.

Nintendo tar sig fram på ett annat sätt. Dem är, från min erfarenhet, numera väldigt säregna. Dem gör saker och ting som dem vill och ibland kan man undra om dem går på magkänsla, även om man i bakhuvudet självklart vet att dem har väldigt kompetent folk bakom sig som vet vad dem håller på med.

Under 1980-talet släppte Nintendo sina första bärbara system, Game & Watch serien. Jag äger själv ett flertal av dessa små maskiner. Jämfört med idag är dem inte mycket att hänga i julganen, eller det kanske är just det man borde göra - vore bättre än att dem bara ligger i en av mina lådor och dammar.

Hur som helst, man köpte helt enkelt konsolen och konsolen innehöll ett spel. Det gick inte att byta ut, ville man ha ett nytt spel var man tvungen att köpa ännu ett litet system.

Det här var början på Nintendos dubbelskärmade system. Något som dem ignorerade väldigt länge efter G&W med GameBoy och GameBoy Advanced. Men även något dem utvecklade ytterligare med Nintendo DS, som blev en av deras största system någonsin.


Nintendo tar ofta sina egna ideer och bygger ut dem till något större. Funkade det inte förr? Prova igen när ny teknologi kommit ut! Varför inte?

Det finns fler exempel på detta än vad man kanske tror.

Hoppar vi fram 9år till 1989 så är NES ute på marknaden. Nintendos första stationära konsol. Till detta system kom samma år ett tillbehör som kallades “the Power Glove”. Det var helt enkelt en handske med knappar på som man kunde använda i vissa spel. Denna handske var rörelsekänslig och hade finurliga saker som en högtalare inbyggd. Dock slog den inte igenom riktigt ordentligt.

2006 släpper Nintendo sitt Wii. En konsol baserad på rörelsekänslig kontroll och kontrollen innehåller inte bara rörelsekänslighet utan också en högtalare. Sammanträffande? Kanske. Men iden fanns rotad sedan långt tillbaka.



Är det envishet? Jag har svårt att tro det. Men spekulera kan man alltid göra. Släppet av Virtual Boy, en “bärbar” spelkonsol som kunde visa 3D grafik, 1995 var inte den mest lyckade. Systemet släpptes inte ens i EU på grund av den extremt dåliga mottagningen av både japan och Nordamerika. Smärtande ögon, bokstavligt talat röd grafik och få spel gjorde maskinen oattraktiv.

2011. Bara ett år sedan, gjorde Nintendo ytterligare ett försök att förmedla 3D grafik till spelare. 3DS.

Visst har 3DS haft en hård start, men nu säljer den ständigt mer än konkurrenterna. Dock kanske inte problemen med Virtual Boy inte försvann helt, då vi fått rapporter om folk som fått huvudverk eller ont i ögonen av Nintendos 3D skärm. Men det faktum att 3D:n nu är valfri och inget måste är en klar förbättring. Välj själv, det är bara en av många funktioner!


Vad kommer efter 3DS?

WiiU.

Men är Nintendos nya system verkligen nytt, om vi tänker idémässigt? Troligtvis inte. Vi har hur många läsplattor och skärmar vi kan peta på som helst idag. Det här är inget nytt. Till och med Sony har ett liknande koncept med sin Playstation Portable och Playstation Vita.

Nintendo påstår själva att dem fått iden för WiiU från Nintendo DS serien. Två skärmar som deltar i det roliga vi alla ska ha! Så är det säkert, vore konstigt att ljuga om var iden kom ifrån. Men det är svårt att undgå att vi såg det här konceptet redan under GameCubes tid i våra vardagsrum.

Precis som med Powerglove baserades detta på en ide och ett tillbehör. Denna gången i form av en säregen konsol. GameBoy Advanced.

Till GameCube fick vi spelet The Legend of Zelda: Four Swords Adventure. Detta spel kunde spelas med ett GameBoy Advanced som kontroll. Det kanske inte låter så likt WiiU? Dem använde trotts allt inte skärmen så mycket.

Men intressant nog innehöll den Japanska versionen av spelet ett läge vi i NA och PAL regionerna inte fick ta del av, “Navi Trackers“. Det här inkluderade minispelet gick ut på att flera spelare, i kombination med GameBoy Advance systemen, skulle leta efter medlemmar av Tetra’s pirat gäng och tjäna ihop stämplar inom en tidsbegränsning.

Själva spelandet äger rum på GBA skärmen medans TV skärmen visar en karta och Tetra som kommenterar det som händer. Asymmetriskt spelande. Vilket är vad WiiU satsar på att föra tillbaka till våra vardagsrum i mycket större skala nu i november.



Om Nintendo själva är medvetna om denna utvecklig vet jag inte. Men visst är det kul att se fortsättningar och utbyggnader av äldre idéer som kanske inte fungerade som tänkt under tiden.Taggar: Game & Watch, Powerglove, WiiU, Wii, Virtual Boy, NES, Gameboy Advanced, Nintendo, utveckling, ider

« Till bloggen

Kommentarer

Sara Bergman14 okt 2012q

Intressant och informativt blogginlägg! :) Visste inte om Power Glove sedan tidigare. Och jag har faktiskt inte tänkt på alla dessa kopplingar, så det var intressant att läsa om.

Ja, det har varit en väldigt intressant utveckling som Nintendo har gjort. Och det är kul hur ofta snedsteg, som alla ser som totala misslyckande, senare fungerar och man upptäcker att de bara låg fel i tiden.

The Sign Painter14 okt 2012q

Tack så jättemycket :) Kul att du tog dig tid att läsa.

Ja, jag finner det ganska så intressant faktiskt. Och vem vet, kanske vi får se en konsol med något som liknar den bortglömda "Wii Vitality Sensor" en vacker dag.

Anonym15 okt 2012q

riktigt intressant läsning. jag har aldrig tänkt på att nintendo har gjort så förut.

The Sign Painter15 okt 2012q

Kul att du tycker det Fredrik! Tack för att du tog dig tid att läsa :D

Jerry Olsson21 okt 2012q

Det här är bland det bästa jag läst på riktigt länge!

The Sign Painter24 okt 2012q

Tack så jättemycket Jerry! :D

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.