Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

The Sign Painter

Registrerad: 7 okt 2009 06:26 Senaste besök: 15 nov 2017 06:35 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Recension: "Super Mario: 3D World"

The Sign Painter17 jul 2014 09:47863 visningarKommentera: 0 !

Inlärningskurva:
Har du spelat Super Mario: 3D Land på Nintendo 3DS vet du precis vad du kan förvänta dig. Om inte så är det inte alls krångligt att lära sig. Spring, hoppa, klättra. Det är Super Mario i ett nötskal helt enkelt. Det enda som skiljer 3D Land/World från tidigare 3D Mario spel är perspektiven som uppstår på grund av den fixerade kameran, vilket man kan behöva vänja sig vid. Du kan även ta kontroll över Mario, Lugi, Toad eller Peach i denna iteration. Alla utom Mario, som är en allt-i-allo karaktär, har olika egenskaper som du kan behöva vänja dig vid. Peach kan sväva, Toad är snabbast och Luigi kan hoppa högst.

Story:
Bowser dyker upp från ett mystiskt genomskinligt rör och fångar en okänd liten älva som ropar på hjäp innan han åker ned i röret igen. Peach försöker ta en titt ned i röret, men faller tyvärr ned av misstag och Mario, Luigi & Toad följer självklart efter. Äventyret är igång. Det känns skönt att detta inte bara är ”rädda Peach igen”, men det känns absolut inte som något speciellt. Nintendo kunde gjort något bra mycket mer intressant här enligt mig.

Grafik:
Spelet är snyggt, men inte fantastiskt snyggt. Karaktärerna ser stela ut och påminner lite om plastfigurer snarare än levande animerade karaktärer. Geometrin i många av de tidiga banorna i spelet är ganska simpel och består mestadels av små öar här och var. Visst finns det banor som är fantastiskt vackra, men dessa är snarare spridda skurar än något konstant.

Ljud:
Musiken är bland de bästa med spelet. Underbar musik som fastnar i huvudet och passar in fantastiskt bra till alla banorna.

Kontroll:
Väldigt lätt och fungerar som smort. Styrspaken eller styrkorset används för att springa omkring, du har en knapp för att hoppa och en du kan hålla in för att, till slut, börja springa. Problemet som kan uppstå är att kameravinklarna gör att vissa hopp blir väldigt svåra att avgöra, vilket gör att man inte alltid landar där man vill och ofta dör. Detta kan vara väldigt irriterande. Tricket är att lära sig att läsa av vart skuggan av din karaktär är snarare än karaktären i sig. Men som sagt är det kameran det är fel på snarare än kontrollerna. Jag skall även tillägga att spelet har support för alla slags kontroller som finns på WiiU (Wii Remote, Wii Remote + Nunchuck, WiiU Pro Controller & GamePad) samt kan spelas helt och hållet på GamePad:en via Off-TV play.

Samanfattning & Övriga Tankar:
Super Mario: 3D World är ett fantastiskt roligt plattformsspel, både i single- och multiplayer. Grafiken är bra, inlärningsurvan är absolut inget att oroa sig över & kotrollerna är suveräna. Spelet lider dock av en problematisk kamera, en tråkig story som ger dålig motivation & tråkig design på många av de tidiga banorna i spelet. Fortsättningsvis tycker jag det hade varit roligt med ett online CoOp läge för två spelare. Som helhet hade jag väldigt roligt med Super Mario: 3D World och spelet får en 8/10 från mig.

Taggar: super mario, Super Mario: 3D World, Nintendo, WiiU, Luigi, mario, Peach, Toad

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.