Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Linus Lekander

Registrerad: 22 nov 2009 10:57 Senaste besök: I går 06:38 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Loading-kalendern 2017: Lucka 5

Linus Lekander 5 dec 2017 17:11209 visningarKommentera: 5 !

Koden

"När man har stängt dörren på kaffemaskinen ska man tryck två gånger på knappen Extra mjölk!"

Det låter som en fuskkod från ett tevespel.

Varje gång jag ska ta en kopp kaffe blir jag stående en lite längre stund framför lappen och funderar på vad koden kan tänkas resultera i. Extra mjölk antar jag att man får, eller blir det annorlunda för att man väljer det två gånger? Plus plus plus blir ju alltid plus, men blir det plus något annat än extra mjölk?

Jag antar att man vet det när man väl kommer dit. Av instruktionen att döma verkar skribenten känna till alla föregående moment innan man stänger dörren.

Som till exempel att man har öppnat den.

Först då har den okände avsändaren insett att man behöver hjälp på traven. Nu har jag inte haft någon som helst anledning att öppna dörren, så det gäller kanske inte mig trots allt.

*

Ändå kan jag inte ignorera den. Den sitter ju mitt framför ansiktet och tipsar om något som jag inte förstår. Som om två gånger extra mjölk vore den luriga biten och att jag har missat något väsentligt dessförinnan. Varför skulle jag stänga en dörr som jag aldrig har haft för avsikt att öppna?

Även om jag egentligen borde återgå till arbetet sätter jag mig ner för att iaktta kollegor.

Vanja gör ingenting åt lappen. Karl och Roger gör inte heller något annorlunda. Ingen så mycket som ser åt den, utan tar bara sitt kaffe i farten och går.

Kanske är det jag som är på tok för registrerande. Skulle jag fråga någon annan hade jag säkert bara visat en lapp som personen aldrig tidigare lagt märke till. Jaha, skulle den säga och le lite förvånat, rycka på axlarna och svara att det nog gäller för påfyllning eller nåt. Och så måste det ju vara, slår det mig, men varför skulle påfyllaren behöva två gånger extra mjölk? Speciellt om hen inte har valt något kaffe?

Det är märkligt hur en sån liten sak kan etsa sig fast i tankarna. Jag borde också bara rycka på axlarna, småprata med Alice och vända papper igen. Men just detta känner jag mig tvungen att gå till botten med. Kaj 45 från Bromma får ursäkta att handläggningen dröjer. Jag tänker ta min första tjuvkaffe.

Först nu upptäcker jag en signatur under meddelandet. ”Select a 071115” står det. Nu blir det ännu mer snarlikt en tevespelskod. Jag minns att både select och a fanns som knappar på Game Boy och Nintendo 8 bitars förr, däremot inga siffertangenter. Kanske ska dessa skrivas på datorn, eller så ska resten göras på ett specifikt datum. Jag blundar för det sistnämnda som i så fall redan är för sent.

*

Jag går tillbaka till arbetet och in på Blocket. Jag behöver en Game Boy för att lösa det här. Jag förirrar mig bland alla färger och modeller: Pocket, Advance, Color, Horror, limegrön, lila, transparent, vit – hur ska jag veta vilken som är rätt?

Jag bestämmer mig för att köra på enklast möjliga, Game Boy, grå, utan undertitel. Jag behöver 200 kronor och fyra AA-batterier.

*

På kvällen har jag svårt att somna. Det känns alltid lite fel att fuska, speciellt om man gör det i verkliga livet. Det är skrämmande och spännande på en och samma gång, att inte veta vad koden är till för. Vad kaffemaskinen ska spotta ut. Vad Game Boy:en och datorn ska visa på skärmarna. Det känns som att jag är något stort på spåren. När jag vaknar är jobbångesten nästan inte där.

*

Jag fingrar lite på min Game Boy på skrivbordet. Startar den än en gång för att kontrollera batterinivån. Den röda lampan lyser starkt bredvid skärmen. Då är det fullt, även om det vore mer logiskt med grönt. På datorskärmen lyser siffrorna 071115. Jag skrev dem i inloggningsrutan eftersom det kändes mest logiskt. Platsen för lösenordet. Allt är förberett.

*

Klockan 9:30 går jag in i fikarummet. Försöker se så naturlig som möjligt ut när jag stegar fram till diskbänken och plockar ut en av de stora kaffepåsarna från underskåpet. Det har jag aldrig gjort förut. Jag brukar inte heller starta diskmaskinerna eller byta plats på lapparna Färdig och Ofärdig när det behövs. Jag inser att detta är väldigt olikt mig men koncentrerar mig på att ignorera om kollegorna tittar.

Med bestämda steg går jag därefter fram till automaten och vrider om nyckeln som hänger i låset, öppnar dörren, häller i så mycket som får plats av kaffet, ställer ner säcken på golvet, stänger dörren och sträcker mig mot knapparna.

Till min stora förvåning existerar inte ”Extra mjölk”. Jag letar och letar men det mest snarlika jag hittar är vitt. ”Extra vitt” finns det en knapp som heter, som om de inte längre kan med att kalla det för mjölk. Jag antar att de har en poäng och trycker in den två gånger.

I displayen står det att automaten är redo. Jag med, tänker jag, och plockar upp min Game Boy ur fickan. Det är ett under att den ens får plats där.

Jag startar konsolen och trycker i tur och ordning på select och a. Jag har gjort mitt val, spelet startar. Men ingenting händer. Och ingen tittar. De undrar nog inte ens varför jag av alla människor fyllde på kaffet idag. De fikar bara vidare, nöjda över att någon fixar.

Jag inser snart att jag i det här spelet gjorde ett val som resulterade i game over.Taggar: Loading, kalender, novell

Min tid på Loading

Linus Lekander 17 sep 2017 13:591310 visningarKommentera: 8 !

Det är över fem år sen jag började skriva för Loading, med ett uppehåll någonstans på vägen.

Det är mycket tid, och många tusen tecken, för att ägna sig åt något på hobbynivå. Nu har jag däremot kommit till en punkt där det inte längre funkar för mig att göra just det. Därför har jag samlat mina texter i ett slags bokslut här nedanför, så att de ska bli enkla att hitta tillbaka till.

Jag kommer förhoppningsvis att skriva i andra sammanhang i framtiden, men tills dess vill jag säga tack för att ni har läst!

Recensioner
Monument Valley 2
Rime
Kero Blaster
Everything
Forma.8
Alwa's Awakening
Super Mario Run
The Walking Dead: Michonne
Sega 3D Classics Collection
Abzû
Virginia
No Man's Sky
Paranautical Activity
Hyrule Warriors Legends
Pokkén Tournament
Firewatch
Sadame
6180 the Moon
This War of Mine: The Little Ones
That Dragon, Cancer
Human Resource Machine
Mario & Luigi: Paper Jam
Rodea the Sky Soldier
Cibele
SPL-T
Year Walk
Tembo: The Badass Elephant
Sunset
Kirby and the Rainbow Paintbrush
Three Fourths Home
White Night
Olli Olli 2: Welcome to Olliwood
Super Stardust Ultra
Gunman Clive 2
This War of Mine
The Sailor's Dream (interaktiv/spelbar recension)
Bayonetta 2
Spirits of Spring
The Walking Dead: Season Two
The Journey Down: Chapter Two
Inazuma Eleven Go
Tomodachi Life
NES Remix 2
Gaming in Color (filmrecension)
Professor Layton vs Phoenix Wright
Bit.Trip Saga
VVVVVV
Minecraft

Artiklar
Intelligent speldesign (en text om The Witness)
Intervju med Oskar Foldevi (om (mäns) spelberoende)
Inte bara att säga nej (intervju med Sonder Games, som gör ett spel om samtycke till sex)
Intervju med Alexandra Nilsson Tofse (Sigrid: Det inre mörkret)
Revolutionen utanför fönstret (om historia, ideologi och kultur i Tale of Tales Sunset)
Intervju med Michael Levall (Please Knock on My Door)
Från bok till spel (om speladaptioner av klassisk litteratur)
Ljudspel (om spel för människor med nedsatt syn)
Retrospelsmässan i backspegeln (om mässans då femåriga historia)
Spelvåldet, del 3
Spelvåldet, del 2
Spelvåldet, del 1
Intervju med Stefan Gancer (Dokument NES)
Intervju med Gone North (A Story About My Uncle)
Intervju med Love Hultén (om hemmasnickrade spelmaskiner)

Övriga texter
Förhandstitt: Yooka-Laylee
Förhandstitt: Return of the Obra Dinn
Ode till morföräldrar (och Lieve Oma)
Loadingspecial: Spelutvecklarna vi tycker att du borde känna till (digital tidning)
Vi spelar och diskuterar The Walking Dead: Season Two, Episode 5
Vi spelar och diskuterar The Walking Dead: Season Two, Episode 4
Pärla: Decap Attack
Vi spelar och diskuterar The Walking Dead: Season Two, Episode 3
Vi spelar och diskuterar The Walking Dead: Season Two, Episode 1 & 2
Pärla: Chibi-RoboTaggar: Bokslut

Allt du behöver veta om E3 2017 (om du är som jag)

Linus Lekander 17 jun 2017 17:101898 visningarKommentera: 0 !

Mina personliga rekommendationer från årets pressfest kallad E3. Tipsa mig gärna om dina.



A Way Out

Josef Fares fortsätter att göra oväntade saker med spelen. Brothers tvingade oss att samarbeta med oss själva genom att kontrollera en karaktär med varje styrspak. I A Way Out verkar tanken vara att tvinga oss att spela med någon annan på en ituskuren skärmyta. Bara en får ha pistol, båda måste välja samma dialogval för att komma vidare, storleken på respektive spelarskärm varierar, och så vidare. Hårt regisserade (action)spel brukar vanligtvis tråka ut mig fort, men det här kan bli intressant. Släpps ”tidigt” 2018 till PS4, Xbox One och Windows.



The Artful Escape

Ett spel som är vad det heter (utöver karaktärsdesignen)? Det ser i alla fall kreativt och intressant ut. Det ska tydligen vara Xbox One-exklusivt under en begränsad tid.



The End is Nigh

Det spel som Edmund McMillen (Super Meatboy, The Binding of Isaac) har jobbat med den senaste tiden visades under pågående E3-spektakel (relaterat eller inte). McMillen med flera ser ut att ha både svårighetsgraden och lyteskomiken i behåll. Kommer till Windows den 12 juli.



The Last Night

En trailer som demonstrerar varför moderna spel gärna får bygga sin estetik av pixlar. Kommer enbart till Xbox One till en början.

Metroid Prime 4

Även om vi inte fick se någonting är det en välkommen nyhet att Metroid Prime 4 är på gång (med tanke på att ettan fortfarande är ett perfekt spel). Det enda orosmolnet är att det inte längre är Retro Studios som står för utvecklingen.



Ooblets

Double Fine presenterar (och Glumberland utvecklar) ett trädgårds-RPG med Katamari-gener? Ett säkert sätt att få min uppmärksamhet. Kommer till Windows och Xbox One under 2018.

Pikmin 4

Om vi ska tro Shigeru Miyamoto är det här spelet fortfarande under utveckling. Personligen tror jag det först när jag ser det, med tanke på att det skulle vara så gott som färdigt hösten 2015.



Shadow of the Colossus

Efter att ha sett hur snyggt The Last Guardian blev kan den här omarbetningen av Shadow of the Colossus bli precis hur intagande som helst. Låt oss bara hoppas att även kontrollen har förbättrats den här gången. Släpps till PS4 under 2018.



Super Mario Odyssey

Ju konstigare detta verkar desto mer dras jag till det. Skönt att se Nintendo släppa loss lite. Släpps till Switch den 27/10 i år.



Tacoma

Tredje året i rad på listan. Spelet görs av Fullbright Studios (som gjorde Gone Home) där bland andra Nina Freeman (Cibele) och Steve Gaynor (Bioshock 2: Minerva's Den) jobbar. Med det i åtanke kan vi nog vänta oss en hög grad av utforskande i den färdiga produkten – förhoppningsvis både av rymdstationen och av mänskliga teman. Kommer till Xbox One och Windows den 2/8 i år.



Tunic

Monument Valley möter Zelda? Det här till synes mysiga äventyret kommer till konsoler och datorer under 2018.

Undertale

Denna redan moderna klassiker kommer snart till fler format, närmare bestämt PS4 och PS Vita. Ett av 2015 års bästa spel, om du frågar mig.

Det var allt för i år.Taggar: E3, A Way Out, The Artful Escape, The End is Nigh, The Last Night, Metroid Prime 4, Ooblets, Pikmin 4, Shadow of the Colossus, Super Mario Odyssey, Tacoma, Tunic, undertale

Min chef Oskar, fullversionen

Linus Lekander 31 mar 2017 16:484374 visningarKommentera: 3 !

Lär känna Loadings chefredaktör på djupet i detta oförtäckta porträtt av en man med internet som arbetsplats.

En radbrytning i taget.

Från sina tio ursprungliga kapitel har denna egendomliga biografi vuxit till sig både på bredden och höjden. Nu är den färdig, och resultatet finns att läsa i sin helhet här.

Tack alla ni som har klickat, läst och kommenterat (och välkomna, ni som just ska börja)!

Min chef Oskar

Kapitel ett
Kapitel två
Kapitel tre
Kapitel fyra
Kapitel fem
Kapitel sex
Kapitel sju
Kapitel åtta
Kapitel nio
Kapitel tio
Kapitel elva
Kapitel tolv
Kapitel tretton
Kapitel fjorton
Co-op-söndag: The Secret of Monkey Island
Kapitel femton
Kapitel sexton
Co-op-söndag: The Journey Down
Kapitel sjutton
Kapitel arton
Co-op-söndag: Machinarium
Kapitel nitton
Kapitel tjugo
Kapitel tjugoett
Kapitel tjugotvå
Kapitel tjugotre
Kapitel tjugofyra

BONUS: Förord av Alexander Rehnman, Autoskars skapare: Min kollega LinusTaggar: Min chef Oskar, Autoskar, Miranda

Min chef Oskar, del 1-10

Linus Lekander 11 dec 2016 15:274993 visningarKommentera: 4 !

Det mest sannfärdiga porträtt som skrivits om Sveriges mesta speljournalist.* Här finns alla delar samlade.

Om denna episka följetong om skapandets villkor, gymmet, spel och Arvika har tidigare sagts:

Det här är mer Oskar än vad Skog själv förmår vara, fast ändå inte.
/Tobias Söderlund


Det känns som allt du fabricerat ändå kan vara sant.
/chips


Allt det här är sant.
/Oskar Skog


Kapitel ett
Kapitel två
Kapitel tre
Kapitel fyra
Kapitel fem
Kapitel sex
Kapitel sju
Kapitel åtta
Kapitel nio
Kapitel tio

*skribentTaggar: Min chef Oskar

Tidigare inlägg

1 2 3 4 5 6 | nästa | sista

Allt du behöver veta om E3 2016 (om du är som jag)

15 jun 2016 16:209

Efter händelserna i Orlando har det varit svårt att känna något...

En ny blogg

5 dec 2015 12:190

Jag tänkte att jag skulle berätta varför bloggen är så tyst. Ni är...

Allt jag inte minns

11 nov 2015 22:052

I Jonas Hassen Khemiris senaste bok fogas historien samman ett...

Prune – Att beskära ett träd

30 aug 2015 21:380

Det finns i huvudsak två sätt att inverka på ett spel: direkt...

Life is Strange 4 -- Vad som händer i mörkrummet

2 aug 2015 18:140

Arcadia Bay har huvudrollen i denna fjärde del av tonårsdramat Life...

Rörelsen genom The Vanishing of Ethan Carter

24 jul 2015 12:202

[url=http://www.theastronauts.com/wordpress/wp-content/uploads/2014/02...

Vi kan resa till No Man's Sky-världar nu

15 jul 2015 09:180

Det börjar märkas att längtan efter No Man's Sky är stor. Eller vem...

Simogos tack

14 jul 2015 11:240

Mängden spelutvecklare som just nu uttrycker sina kondoleanser över...

Iwata, ett avsked

13 jul 2015 20:211

[url=http://themushroomkingdom.net/images/sms/sms_beach_1024.jpg][img]...

Allt du behöver veta om E3 2015 (om du är som jag)

17 jun 2015 11:598

De senaste dygnen har genererat fler spelnyheter än vad de flesta...

Episod 3 av Life is Strange (är det nu det vänder?)

26 maj 2015 22:461

Mina förväntningar på Life is Strange har efter de två första...

Ordspel — The Argument

14 maj 2015 10:300

[url=http://philome.la/david_wolkin/the-argument/play]The...

Ordspel — Om övergrepp

9 maj 2015 16:581

[url=http://i.imgur.com/Mty6F80.png][img]http://i.imgur.com/Mty6F80.pn...

Last Voyage

14 apr 2015 19:501

[url=http://i.imgur.com/EvYJpXG.jpg][img]http://i.imgur.com/EvYJpXG.jp...

Back to Bed — Sömngångare i surrealistiskt landskap

9 apr 2015 19:440

[url=http://i.imgur.com/r93NioK.jpg][img]http://i.imgur.com/r93NioK.jp...

Fler intryck av Life is Strange

4 apr 2015 16:150

[url=http://cdn2-www.playstationlifestyle.net/assets/uploads/gallery/l...

Ordspel – Deirdra Kiai och mansdominansen

28 mar 2015 13:530

Imposter Syndrome från 2013 placerar spelaren i rollen av en färgad...

Ordspel — Aisle

17 mar 2015 20:540

Det är sen torsdagkväll, uppenbarligen så pass sent att affären är så...

Ordspel – en introduktion

15 mar 2015 11:320

Om det är något perspektiv som vi inte är bortskämda med i...

1 2 3 4 5 6 | nästa | sista