Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Linus Lekander

Registrerad: 22 nov 2009 10:57 Senaste besök: I går 18:37 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Framed

Linus Lekander29 jan 2015 21:25893 visningarKommentera: 1 !

Det finns fortfarande nya sätt att utnyttja pekskärmskontrollen på. Innovativa lösningar som gör avsaknaden av knappar på telefonen eller surfplattan till ett icke-problem, ibland till och med till en fördel.

I Framed hjälper du en bov att undfly vakter och konstaplar genom att ändra ordningsföljden i händelseförloppet. För enkelhetens skull yttrar sig spelet som en serietidning där rutorna flyttas omkring med ditt finger.

Konceptet är lättbegripligt och kräver varken några menyer eller introduktioner. Förbrytaren som du för stunden följer ska träda in i en ruta; Det kan finnas hinder där (oftast vakter) som gör att hen behöver passera genom en annan ruta först.

Till det yttre bär Framed vissa likheter med spelet Comix Zone, serietidningen som kom till liv i form av ett actionspel på Sega Mega Drive. Idén som sådan var spännande redan då, men här kommer den dessutom med ett stilrent tilltal och en narrativt intressant komposition. Det är en linje som Telltales The Walking Dead, som faktiskt baseras på en serietidning, kunde ha tjänat en hel del på att utforska.

Därmed inte sagt att denna särart till speltyp är fulländad i och med det här experimentet. Framed är ett spel som stundtals är svårt att avläsa och som kräver en del trial and error för att klara. Ett faktum som drar ner intrycket något. För att närma sig lösningen borde uppspelningen av scenerna i första hand ske för spelarens inre blick snarare än om och om igen på skärmen. Det inrättar sig i en tradition av spel där tankeexperimentet är en central del av upplevelsen (Professor Layton, Ghost Trick: Phantom Detective) och borde i det avseendet förlita sig mindre på att spelaren ska behöva möblera om bland rutorna bara för att se vad som händer.

Borde du ändå ge dig i kast med det?

Jag tycker det.

Spelet som helhet är stilfullt och stillsamt, rakt på sak och framförallt intresserat av att ta mobilspelandet till nya platser.

Kanske inte rent tematiskt, men väl så mycket ur en spelmekanisk aspekt.Taggar: Framed, Loveshack

« Till bloggen

Kommentarer

Tobias Söderlund25 jul 2017q

Halvvägs genom detta, nu.

Extremt irriterande design där det liksom inte räcker med att försöka kolla på rutorna och tro att man på så vis skall kunna räkna ut en lösning, utan istället får man om och om igen försöka få grepp om reglerna på just den sida man befinner sig på för tillfället.

Sedan kan jag väl tycka det har ett existensberättigande redan i själva konceptet, men det hade inte skadat att kunna resonera sig fram till lösningar... oftare.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.