Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Linus Lekander

Registrerad: 22 nov 2009 10:57 Senaste besök: I dag 11:42 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Farewell Philae

Linus Lekander 1 feb 2015 13:441323 visningarKommentera: 2 !

Global Game Jam 2015 gick av stapeln i januari och har som vanligt försett spelvärlden med fler små intressanta skapelser än vad någon ensam spelintresserad orkar sålla bland.

Det är enklare för oss som spelar våra datorspel på Mac.

Urskiljningsprocessen blir genast så mycket mer överkomlig.

Ett av dessa experiment (som går att spela direkt i webbläsaren) är skapat av fyra personer på Skygoblin. Ni vet, studion bakom det fantastiska The Journey Down.

Farewell Philae kan kanske enklast beskrivas som ett möte mellan mekaniken i Solar Jetman och tematiken i Thomas Was Alone.

Det handlar kort och gott om Philae: den lilla kometlandaren som kunde.

Efter att ha lyckats med konststycket att placera den på ytan av en komet förlorar människorna kontakt med landaren. Men den stängs inte av, som i verklighetens version av historien, utan lever vidare efter eget huvud. När människorna upptäcker detta konstaterar de irriterat att dess AI är värd miljarder och att de bara inte kan låta den komma undan.

Hellre väljer de att förstöra den.

”This is my chance to escape humanity!” tänker Philae och överlåter kontrollen åt spelaren.

Du spelar alltså som den heroiska kometlandaren i ett försök att undfly människornas ansatser att förgöra dig. För att göra detta behöver du borra på ett antal utmärkta punkter på kometens yta för att öppna ett maskhål som kan ta dig någon annanstans.

När satelliten Rosettas massförstörelsevapen riktas mot dig är det enda du kan göra att åka runt kometen för att så snabbt som möjligt lägga terrängen mellan dig och laserstrålens ursprungskälla. Likt nämnda Solar Jetman är mätaren densamma för bränsle och hälsa, vilket gör att ett alltför paniskt flyktförsök på intet vis garanterar att du kommer undan med det artificiella livet i behåll.

Och så mycket mer än så här är det inte: Ett litet spelembryo som i all sin primitivitet lyckas alldeles utmärkt med det uppdrag det har skickats ut på.

Jag hade mer än gärna fortsatt på Philaes resa bortom det där maskhålet.Taggar: Farewell Philae, Skygoblin, Global Game Jam 2015

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym 5 feb 2015q

Det där låter som en bra spelidé. Det finns så himla massor med indie, som är intressant, och som jag missar. En utväg är Mac, så sant som du skrev.

Men är det inte klurigt för dig att filtrera fram vilka spel som släpps till just Mac? De flesta släpps förstås till PC eller Android, eller iPhone (hmm kanska kan funka med Mac också)

Linus Lekander 5 feb 2015q

Jag missar också en hel del, särskilt PC-exklusiviteter då.

Det knepigaste med att vaska fram det som kan spelas på Mac är ju att många spel är exklusiva för Windows i början, för att först i ett senare skede bli tillgängliga för Mac OS (och Linux då).

Då får man ha sina listor som man bevakar. Eller följa andra bra bloggar. Och gå på lite egna upptäcktsfärder bland till exempel sådana här tävlingsbidrag, som oftast ingen annan har skrivit om innan.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.