Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Linus Lekander

Registrerad: 22 nov 2009 10:57 Senaste besök: I dag 16:10 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Att äga ett ord — Från Candy Crush till New Nintendo 3DS

Linus Lekander17 feb 2015 22:211476 visningarKommentera: 2 !

För ett drygt år sedan lyckades spelutvecklaren King med den märkliga bedriften att varumärkesskydda ordet ”candy” (som i Candy Crush Saga). Anledningen var förstås att antalet lycksökare som placerat ordet i titeln av sitt eget spel hade ökat noterbart i kölvattnet av Kings framgångar, men tilltaget gav likväl upphov till en sund skepsis om huruvida man verkligen kan skaffa sig ensamrätt på något så vanligt som godis.

Bara ett par dagar senare bestämde de sig för att driva igenom samma sak för ordet ”saga”. Något som gjorde saker och ting besvärliga även för utvecklare vars spel inte ens hade den minsta koppling till Kings godissaga.

Det är ju också, som bekant, ett ganska vanligt ord.

För inte fullt lika länge sedan, när vi i redaktionen skrev våra listor över 2014 års spelhändelser, utsåg jag namngivningen av Nintendos nya version av Nintendo 3DS (kallad ”New Nintendo 3DS” och ”New Nintendo 3DS XL”) till årets hjärnsläpp. Grunden till detta var densamma som de många anklagelser som redan hade riktats mot Nintendo för valet av namn åt Nintendo Wii U; Att hela tiden bara addera olika epitet som ”Lite”, ”i”, ”XL”, ”U” och ”New” till sina konsoler (och till nya varianter av samma konsol) är att göra det onödigt krångligt för konsumenterna att skilja dem åt.

Och då syftade jag inte på oss som skriver på spelforum, utan på den stora köpgruppen där ute.

Det kan, hursomhelst, vara så att jag har missbedömt Nintendo i den här frågan. Att de egentligen har en mycket mer utstuderad plan med det här än vad vi alla tidigare har trott.

För när jag tittar på New Nintendo 3DS i ljuset av New Super Mario Bros och företagets framgångar med denna serie kan jag inte undgå att se vissa likheter med Kings försök att skaffa sig ensamrätt på ordet candy för bara ett år sedan.

Kanske är det så att Nintendo är på väg att göra detsamma med ordet ”new”.

Och detta genom att införa det så omärkbart som möjligt, få oss att börja förknippa ordet med var och en av deras nya produkter, snarare än att dra uppmärksamheten till sig med juridiska processer.

New Super Mario Bros var en engångsföreteelse. Med New Nintendo 3DS kan vi kanske börja se ett mönster.

Jag föreställer mig replikskiftena. Argumenten.

”Du har ju redan en Nintendo 3DS”
”Men det här är den nya Nintendo 3DS”

Jag kan också se samma sak hända igen. Med New Nintendo Wii U, New Nintendo Game Boy, ja, kanske rentav New Virtual Boy — en mindre avancerad men kommersiellt gångbar variant av Oculus Rift.

Det är förstås också så att den här linjen skulle sammanfalla särskilt väl med Satoru Iwatas nyliga uttalande om att Nintendo kommer att satsa desto mer på remakes framöver.

Med andra ord: Fler möjligheter att återintroducera gamla serier med ordet ”New” som förled.

Så ja.

Kanske ska det visa sig att namngivningen av Nintendos nya bärbara inte alls var något hjärnsläpp ur marknadsföringssynpunkt, utan tvärtom ett första steg i en slug plan på att göra teknikindustrins allra mest välklingande lockrop till sitt eget.

Kanske är det det som är det nya Nintendo.Taggar: new, New Nintendo 3DS, New Nintendo 3DS XL, Candy Crush Saga, king

« Till bloggen

Kommentarer

lonian17 feb 2015q

Jag skulle vilja se ett new gba.

Linus Lekander18 feb 2015q

En liten del av mig har faktiskt hoppats på Game Boys comeback ända sedan Nintendo försäkrade om att DS-lanseringen inte nödvändigtvis betydde att de övergivit Game Boy som varumärke.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.