Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Linus Lekander

Registrerad: 22 nov 2009 10:57 Senaste besök: I går 15:02 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Ordspel – en introduktion

Linus Lekander15 mar 2015 11:32859 visningarKommentera: 0 !

Om det är något perspektiv som vi inte är bortskämda med i spelsammanhang så är det människors egna berättelser. Inte nödvändigtvis självupplevda sådana, men vardagsnära och möjliga att relatera till. Det är något som vi ser i litteratur, film, musik, dramatik, ja, snart sagt alla konstarter – men så gott som aldrig spel.

Men det finns ett undantag: Twine.

Twine-scenen har beskrivits som en demokratisering av spelmediet, ett verktyg för (nästan) vem som helst att förverkliga sin spelvision med. Där det vid sidan av den stora speldindustrin har vuxit fram en uppsjö av indiestudior de senaste åren kan kanske Twine i det närmaste ses som en folkrörelse. Anledningen till detta är dels gratisprogrammets tillgänglighet för allmänheten, dels det så gott som obefintliga förkunskapskravet i kodande som krävs för att använda det.

Det är ur sådana förutsättningar som en verklig mångfald i interaktivt berättande kan spira.

Där ingen hänsyn behöver tas till vad som säljer.

I en serie bloggar av obestämt antal kommer jag ägna mig åt att lyfta fram några av de här berättelserna i ljuset. Textäventyren som till största delen skapats av enskilda personer och med ett perspektiv som skiljer sig från vad vi vanligtvis möter i mediet.

För att hålla det här projektet någorlunda stringent kommer jag, åtminstone inledningsvis, att göra vissa avgränsningar.

Till att börja med vill jag fokusera på de textäventyr som faktiskt låter oss uppleva något annat än det vi är vana vid i spelsammanhang. Den uppsjö av ordspel med i stort sett traditionell speltematik, bara textbaserade istället för grafiska, kommer jag därför inte att ägna något särskilt stort intresse. Oavsett hur gärna man vill tro det är detta något som kommer att kräva en hel del gallring från min sida. När människor ges ett redskap för att berätta sina egna historier i interaktiv form är det förvånande hur många som trots det hänfaller åt den fantastik, science fiction och krimfiktion som storproduktionerna redan har gjort oss mätta på. Jag läser gärna fantasy, men jag tror att det handlar om att spelmediet redan bjuder på så mycket av den varan i vanliga fall att det, naturligt nog, är det avvikande som utgör det mest intressanta i sammanhanget.

Spelen i fråga måste inte nödvändigtvis vara skapade i Twine, även om det förenar de allra flesta av dem, och behöver inte heller vara alldeles bild- eller ljudlösa. Viktigast är att det är den skrivna texten som utgör den centrala delen av upplevelsen.

Ord som länkas samman med ord.

Min tanke är också att uppmärksamma titlar som i huvudsak inte har ägnats så mycket utrymme tidigare. Scenens ringa ålder till trots existerar det redan en form av ordspelskanon där ute. Jag kanske får anledning att återvända till den också, men för stunden känns det mer angeläget att inte skriva om samma spel igen och igen, utan istället utforska mer av vad som finns att tillgå inom denna särskilda genre.

Det finns en gräns för hur många gånger vi behöver läsa om nyfrälst spelkritiker X första möte med Depression Quest – eller för den delen med Twine som fenomen.

Just därför ska jag också avrunda här, och istället be er att invänta den första delen inom en inte alltför lång framtid.Taggar: Ordspel, Twine, hypertexter

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.