Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Linus Lekander

Registrerad: 22 nov 2009 10:57 Senaste besök: I dag 07:31 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Ordspel — Aisle

Linus Lekander17 mar 2015 20:541142 visningarKommentera: 0 !

Det är sen torsdagkväll, uppenbarligen så pass sent att affären är så gott som folktom. En ovanlig tid att handla på och en ovanligt dum tid att handla på efter en slitsam dag på jobbet.

Du kan göra detta.

Eller snarare: du behöver göra det.

Aisle tar nämligen vid i denna allra mest vardagliga av vardagssituationer. Bakom handtaget på en kundvagn navigerar du mellan gångarna i matbutiken (eller läser dig till det; den här sektionen är inte interaktiv) och befinner dig snart framför pastahyllan. Några meter bort i samma gång står en mörkhårig kvinna.

Det är då du för första (och faktiskt enda) gången bjuds in att agera.



Det kan sluta här, om du vill. Skriv bara ”go home” och din karaktär vänder om med kundvagnen, lastar ur den vid kassabandet, packar in sina varor i bilen och kör hem. Vägarna är tysta, är det sista som konstateras. Mer än så behövs inte för att det här ska bli en fin berättelse. Ett varsamt och okomplicerat stycke diskbänksrealism sprunget ur ett enda spelarkommando.

Ett fristående quick time event.

Men det måste inte sluta där. Om du trycker på enter börjar historien om från början igen.

Tillbaka hos brunetten vid pastahyllan.

Du kan välja att prata med henne.

Det var så längesen sist.

Du kan bara ta pastan.

Eller le.

Det är en styrka att Aisle inte förser en med på förhand formulerade alternativ att klicka på, utan låter spelaren skriva in sina egna förslag i form av ett textkommando. Där sådana så kallade parsrar i många andra textäventyr brukar ge upphov till frustration blir denna en centrering av ett aktivt val. Där normer och förväntningar hela tiden hägrar över situationen, men där du står fri att utmana gränser, bryta främlingsbarriären.

Beroende på vilket av de 136 igenkännbara alternativen du väljer utspelar sig en annorlunda scen, samtidigt som minnen ur ditt förflutna uppdagas.

Minnen av Clare, och av något som har hänt i Rom.

Experimenterandet med det sociala utbytet blir samtidigt en jakt på de där saknade pusselbitarna. Kunskapen som spelarduet besitter men som du behöver finna vägar för att manipulera fram.

En chans att vara kreativ, om än inte fullt så kreativ som jag kanske hade hoppats när jag först gav mig i kast med det.

För även om jag gillar det här spelet precis som det är, i sin nuvarande, sparsmakade form, hade jag gärna sett att det byggdes vidare på. Jag hade gärna navigerat personligen mellan gångarna och getts möjlighet att interagera med fler människor — andra öar med en kundvagn i affären — för att se vart dessa möten skulle föra mig.

Fast å andra sidan.

Det kan jag göra i verkliga livet också.

Kanske är det det som gör just Aisle så fascinerande som interaktivt experiment.

Det ligger så nära.

Vi kan börja klättra på hyllorna om vi vill.

De andras blickar kommer inte att kännas här.

Du kan spela Aisle gratis och direkt i webbläsaren här.Taggar: Aisle, Sam Barlow, Ordspel

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.