Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Linus Lekander

Registrerad: 22 nov 2009 10:57 Senaste besök: I dag 00:07 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Last Voyage

Linus Lekander14 apr 2015 19:501816 visningarKommentera: 1 !



Även om upplägget i det här mobilspelet nog kan framstå som synnerligen experimentellt bär det på en feberliknande följsamhet i sina olika designprinciper.

Som att det i en liten, liten skala tar fasta på en aspekt av rymdromantiserandet som så gott som alltid utelämnas i fiktionen. Åren av idog träning och det höga kravet på logisk-matematisk intelligens för att överhuvudtaget bli påtänkt som rymdresenär får här representeras av en serie spelmoment som för tankarna till att placera klossar i de rätta hålutrymmena.

Några riktigt stilfulla klossar, till på det.

Och det är med dem som den sista resan kan börja.

Sättet som Last Voyage spelas på bär vissa likheter med Mirror Moon EP (som jag tidigare har skrivit om i FPS för krigströtta). Utöver den gemensamt ödsliga rymdtematiken är detta också en upplevelse som växer fram över tid, där spelaren får prova sig fram och kanske inte alltid förstår vad syftet är eller ens vad som är anledningen till att det ibland blir rätt. Geometriska former som ser ut att passa ihop och andra som det verkar vara bäst att undvika. Spelets fem kapitel går från att matcha symboler och skepnader till att navigera sig fram genom en abstrakt rymd sedd ur olika vyer.

Ett växelspel mellan ömsom logiska, ömsom finmotoriska prövningar.

Ändå känns det sammanhållet. Kanske av den (jag tjatar ut det här ordet) sparsmakade stilen, den genomgående ambienta ljudbilden. Det är en på samma gång stilren och drömsk resa, framställd med så noggrant utvalda medel att det är svårt att inte låta sig omslutas.

Det gäller såväl när det bara visar små ljuspunkter mot en svart bakgrund som när det stundtals exploderar i färger.

Jag ska inte sticka under stol med att estetiken är en stor anledning att uppskatta det här. För spelmomenten hade många gånger kunnat göras bättre, mer varierande, framförallt fler. Och fler ser det trots allt ut att bli, om man ska förlita sig på utvecklarens planer. Men i nuläget får vi se det för vad det är: en serie snygga och inte alltid helt färdigformulerade idéer som kastas mot dig i en strid ström av intryck.

Och ännu en av de titlar som jag tycker att du borde kolla in till konsolen du alltid bär med dig.

Last Voyage finns tillgängligt på App Store för 9 kronor.Taggar: Last Voyage, Semidome

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym15 apr 2015q

Tycker inte det är värt pengarna.

Fem lösryckta koncept som känns ofärdiga. Några är över nästan innan de börjat. Några pågår så länge att man hinner tröttna, trots att det är en extremt kort liten upplevelse. Sista kapitlet är gravt frustrerande i jämförelse med de övriga, och så buggar det ur så att jag inte kan fixa 100% på det kapitlet.

Audiovisuellt, ja. I övrigt, nej. Till synes helt utan riktning, trots att resan bär till solen.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.