Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Avgrundsvrål

31 Registrerad: 8 maj 2010 20:05 Senaste besök: I dag 02:56 Online: Ja

Solna Timmy Terrorista - avgrundsvral.blogspot.se

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

E3 - Världsmästerskapet i pinsamheter

Avgrundsvrål16 jun 2013 23:261732 visningarKommentera: 9 !

Varje år bjuder E3 på ett smörgåsbord av facepalms och pinsamheter. Jag får erkänna att det ger ett visst mervärde åt de presskonferenser som ju tar en del tid i anspråk.

Vem ska göra bort sig? Vad blir pinsammast? Vem förlorar?

Jag vet, det är verkligen ett skvallerbonanza av den typen jag högföraktar i övrigt men just i det här sammanhanget lyckas de utgöra själva höjdpunkterna av E3. Så vem vann pinsamhetsmaratonet?

MICROSOFT

Han: "Bara låt det hända, det kommer snart vara över."
Han igen: "Wow, du gillar de där."
Hon: "Nej, jag gillar inte inte det här!"

Pinsamhetsfaktorn var rätt hög när den manliga producenten av Killer Instinct sattes upp med arkadsticka att spela en match mot en kvinna på scen. En uppenbart ojämn match spelades för att demonstrera spelet, där producentens kaxiga attityd fick flera människor i publiken att dra paralleller mellan hans trashtalk och något en våldtäktsman hade kunnat säga.

Inte den bästa publiciteten ett företag kan få.

Kinectspel, som trots att tillbehöret ska bundlas med varje såld Xbox One, var det påtagligt tyst om. Ska det inte säljas för sig kanske man inte behöver motivera ett köp av den längre? Den tysta överenskommelsen mellan Microsoft och publiken påvisade med önskvärd tydlighet att båda sidor var nöjda med Kinectens frånvaro från konferensen. Ganska hög pinsamhetsfaktor.

Att de inte heller sade ett enda ord om DRM:et och att ljudet slutade funka titt som tätt, bland annat under trailern till det för mig mest intressanta spelet, Crimson Dragon, gjorde också sitt.

Pinsamhetsfaktor: ★★☆☆☆

ELECTRONIC ARTS

EA hade en ganska alldaglig presskonferens. Nya sportspel som alltid men ett par höjdpunkter, utannonseringen av Mirror's Edge 2 på slutet exempelvis. Men pinsamheter fanns så klart också.

När NBA Live 14 presenteras så görs det med att en man kommer in på scen och rappar om hur jävla bra bollfysiken är i det nya spelet. Pinsamhetsmätaren går upp till total. Det fortsätter sedan med att en NBA spelare gör en styltig, inövad intervju med spelets producent där varje gång basketspelaren svarat på en fråga kring sitt bollspel på plan kan producenten vända sig mot kameran med orden "...och det där är precis vad NBA Live 14 levererar!"

Pinsamhetsfaktor: ★★☆☆☆

UBISOFT

Tänk dig att Shigeru Miyamoto kommer in på Nintendos scen.

På sig har han en tröja där det står "penis".

Sen drar han knullskämt om sina kollegor på scen.

Hade han jobbat för Ubisoft hade scenariot varit möjligt för presentatören gjorde ett extremt krystat försök i att alltid vara rolig. Hon måste inte göra sexreferenser för att vi ska fatta att hon är tjej. På t-shirten står det #girlwood.

Man önskar bara hon kunde hålla käft och sluta ta plats.

En bra presentatör är en presentatör man inte minns efteråt. Man ser inte på det för att se på presentatören, hennes privatliv kan hon snacka om nån annanstans. Hon påpekar att något får henne att skrika. Precis som hon gör i sängen för det gör svarta tjejer i sängen säger hon.

Splinter Cell: Blacklist bjöd förstås på en facepalm det med.

Snälla, det här med att noja inför terrorspöket, känns inte det väldigt 2001? "you cant stop the blacklist!" Ropar terroristerna i spelet, lika djupa som vilken villan-typ från vilken 50-tals krigspropaganda som helst.

Pinsamhetsfaktor: ★★★★☆

SONY

18 minuter försenad till följd av tekniskt strul.
51 minuter till första PS4-speltrailern.

Att GTA-serien inte längre är exklusiv var ingen nyhet men nog framstod det lite som att Sony gärna ville ha något, vad som helst, att kunna kalla exklusivt? Vad de fick - Ett Playstation i ny färg med GTA-tema och ett par matchande hörlurar att sälja med spelet. Kändes lite som att Sony drog tröstpriset vad gäller exklusivitet här.

Square fick en videosekvens där de meddelade att de tyvärr inte hade mycket att meddela. Men att de kommer ha mer att utannonsera om några dagar! En utannonsering av en utannonsering på E3! Square satte ingen standard i presentationer direkt.

De tekniska felen följde Sony genom hela konferensen och det händer att bilden fryser mitt i trailers. Under live visningen av Assassins Creed: Black Flag säckar utrustningen tydligen ihop och bilden zoomar ut till mannen med handkontrollen som kallsvettig står och tittar ner i marken och skakar på huvudet.

En syn som får pinsamhetsometern att skaka.

Pinsamhetsfaktor: ★★★☆☆

NINTENDO

Att de inte hade någon egentlig E3-konferens var i sig rätt pinsamt för det visste ju tydligen att de inte hade något att bjuda på som har minsta chans mot konkurrensen. Om än ett vist beslut.

Att Wii-U ser närmast övergiven ut i detta nuet där konkurrensen växer allt snabbare och ingen riktig konsolsäljare synes lång väg blir allt mer tydligt och tredjepartstillverkarna ser ut att fly skeppet en efter en.

Under sin Nintendo Direct visade Nintendo bland annat upp Bayonetta 2. Vid ett inledande skede dyker kameran upp rakt mellan hjältinnans skrevande ben där hon står still och yttrar orden "Ingen sade att du fick röra!" Ett försök att göra något slags statement kanske? Då känner jag mer att om ni inte haft den biten med i trailern alls hade det varit ett ännu bättre sådant. Nu var det bara, just det - pinsamt.

Pinsamhetsfaktor: ★★★★☆

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym17 jun 2013q

U happy there brah?

Avgrundsvrål17 jun 2013q

Zcooper:

U happy there brah?


Jo då, var ju bästa E3:et vi haft på flera år! :)

Men pinsamheterna är ju en återkommande bonus för det. :D

Rikard Halvarsson17 jun 2013q

"Ingen sade att fick röra!"?. Nej, hon sa "No one said you could touch" ;)

Dock ska Bayonetta-trailers vara precis så där, hela första spelet var ju så. Det kan man ju tycka mycket om. Om man ska tycka det är pinsamt är det väl inte Nintendos fel hur utvecklarna gör sina trailers, det är inget de bör lägga sig i.

Inte pinsamt, men tråkigt dock med Nintendo Direct. Om det varit en presskonferens tror jag de hade fått mycket jubel både under Bayonetta 2, X, Mario Kart och givetvis Super Smash. Jag tror det fanns mer logiska anledningar till att de valde Nintendo Direct än att de var rädda för konkurrenterna. Man får aldrig glömma att Nintendo haft väldigt, väldigt dåliga presskonferenser genom åren då i princip inte visat upp något nytt "riktigt" spel. Det här hade blivit en riktigt bra uppvisning.

Däremot står Nintendo för ett av de mest pinsamma E3-ögonblicken någonsin, när Shigeru skulle dema Skywards Swords. Aj, aj aj! Så illa får det inte gå när de ska visa upp ett nytt Zelda-spel.

Avgrundsvrål17 jun 2013q

Sommarregn:

"Ingen sade att fick röra!"?


Oops, föll visst ut ett "du" ur den meningen. Så går det när man inte korrekturläser innan man postar!

Sommarregn:

Dock ska Bayonetta-trailers vara precis så där, hela första spelet var ju så.


Då har vi två pinsamma spel och en spelserie med pinsamma premisser helt enkelt. ;)

Sommarregn:

Det här hade blivit en riktigt bra uppvisning.


Med tanke på vilka få spel de haft att visa hade den varit betydligt kortare än alla andras konferenser och tredjepartsspelen hopar sig inte direkt i horisonten heller. Mario Kart, Smash, World och allt vad det nu kan tänkas heta med en Mario i huvudrollen är inte nödvändigtvis nog. Speciellt inte i gamla serier där de flesta är överens om att de börjar bli uttjatade och i vissa fall omsprungna av konkurrensen.

Nintendo vann inga nya kunder som inte redan längtade efter nya delar av Mariospel.

ZidaneIX17 jun 2013q

Don Mattricks uttalande " 'No internet? Stick with Xbox 360' var väldigt pinsamt.

Avgrundsvrål17 jun 2013q

ZidaneIX:

Don Mattricks uttalande " 'No internet? Stick with Xbox 360' var väldigt pinsamt.


Sannerligen ett pinsamt uttalande! Men det var nog i en intervju efter konferensen han sade det och inte on stage. Men verkligen, jag började ju nästan fundera på om han skaffat jobb hos Sony eller om det finns någon anledning han verkligen inte vill att Xbox One ska sälja, haha!

Rikard Halvarsson17 jun 2013q

Timmy Sjöberg:

Nintendo vann inga nya kunder som inte redan längtade efter nya delar av Mariospel.


Det är kanske sant. Men jag tror att under en presskonferens hade de nog fått många jubel med Super Smash, X och Bayonetta 2 :) Tycker inte den är värd en fyra på en pinsamhetsskala som den visades upp nu heller.
Det mest pinsamma de visade upp var dock Mario 3D Worlds.

Timmy Sjöberg:

Då har vi två pinsamma spel och en spelserie med pinsamma premisser helt enkelt. ;)


Dock var ettan riktigt, riktigt bra. Och man ska inte ta det så seriöst, spelet görs nog med glimten i ögat och det känns som utvecklarna var väldigt medvetna om vad de gjorde när man spelade igenom första spelet ;)

Avgrundsvrål17 jun 2013q

Sommarregn:

Tycker inte den är värd en fyra på en pinsamhetsskala som den visades upp nu heller.


Nja, jo jag tycker nog det ändå. Känslan av att de övergett Wii-U och inte bryr sig känns ännu mer påtaglig idag nu med nyheten (om du sett den här på Loading) där Iwata säger att Nintendo inte bryr sig om vad konkurrenterna gör. Det där intrycket håller i sig, man känner sig typ orolig! Som nån som glömmer bort sitt barn på lekplatsen, lite så känns det att de behandlar Wii-U just nu tycker jag, haha.

Sommarregn:

Dock var ettan riktigt, riktigt bra.


Jo, det kan jag absolut tro. På samma sätt tycker jag att flera av de här konferenserna var riktigt bra. Även om alla hade vissa pinsamhetsscenarion liksom. Men ändå bästa E3 på typ hundra år!

Rikard Halvarsson17 jun 2013q

Timmy Sjöberg:

Som nån som glömmer bort sitt barn på lekplatsen, lite så känns det att de behandlar Wii-U just nu tycker jag, haha.


Haha, ja det var dramatiskt.

Men samtidigt gillar jag att Nintendo vill ge en egen upplevelse, en "Nintendo"-upplevelse. Det tjänade de miljarder på till Wii och DS och 3DS iaf. Det ska de ha cred för! Sen att Wii U säljer som den gör ja...jo, funkade inte den här gången.

Personligen saknar jag egentligen bara en private chat och sen online på alla deras egna spel. Så är jag nöjd med den. Men det ser lika lovande ut som deras försäljningssiffror...

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.