Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Avgrundsvrål

31 Registrerad: 8 maj 2010 20:05 Senaste besök: I går 02:05 Online: Nej

Solna Timmy Terrorista - avgrundsvral.blogspot.se

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Tjocka moln av sexism och radioaktivt kvinnohat

Avgrundsvrål19 jun 2013 05:001858 visningarKommentera: 17 !

"Think of it this way, if gaming is the air we all breathe, right now the air quality is currently extremely polluted with thick clouds of toxic sexism with radioactive particles of misogyny floating around everywhere."

- Anita Sarkeesian.

Det är starka ord och de får mig att undra om jag utvecklat nån slags resistens och borde läggas under forskningsuppsyn då jag faktiskt inte ser sexism precis överallt. Jag begav mig till Sarkeesians hemsida efter att igen ha sett på de två filmer hon hittills producerats i sin serie om kvinnliga karaktärers roller i spel.

Främst i sökan på mervärde.

För videorna är ju som alla vet blockade från att kommentera på, gilla osv. Jag tänkte att bloggmaskineriet måste ha gått varmt efter all uppmärksamhet då. Dessvärre var sidan gapande tom utöver de inlägg där videorna publicerats. Inget eftersnack. Inget mervärde. Men en länk till en intervju på IGN hade hon iallafall postat, varifrån det inledande citatet hämtats.

Tankarna för mig till Aftonbladet Spela som gjort en grej av att posta recensioner av storspel där de sågar dem. Ibland för mer, ibland för mindre viktiga detaljer. Men sågas iallafall, eftersom det också skapar uppmärksamhet, det ger klick. Men samtidigt fullständigt ignorerar att svara på någon som helst kritik från kommentarsfältet.

Man kan välja att inte bemöta kritik genom att peka på den skit man får eller så kan man försöka sätta ribban själv genom dialog, som Anna Troberg (PP) brukar säga angående att ha kontroversiella åsikter.

Sarkeesian menar i sin andra video att kvinnliga karaktärers öden i spel inte kan ses utanför en större kulturell kontext av kvinnoförtryck i samhället. Inte förrän här blev videoserien kontroversiell i mina ögon. För hon påpekar i samma video att flera av de exemplen hon tagit upp av "women in distress" kan ses i kontexten av spelens egna historier och då har egna narrativa förhållanden som förklarar händelsen inom spelets egna story, men poängterar att det inte ursäktar att de används alls. Det som förvillar mig mest i det påståendet är att man måste plocka de scenerna ur sin direkta kontext och sätta de i ett annat för att komma till hennes slutsats. Att de inte kan ses utanför ett kontext av kulturellt kvinnoförtryck i samhället men utan problem kan tas ut ur kontext från dess egen spelhandling förefaller inkonsekvent.

Det är här vi tar skilda vägar, Sarkeesian och jag.

Att popkulturella fiktiva karaktärer framställs på olika sätt beroende på vad kreatören vill förmedla är obestridbart, för att inte säga uppenbart, men för att påstå att dessa är uttryck för ett globalt fenomen av förtryck behövs aningen mer kött på benen än att bara påpeka att de berättarmässiga greppen existerar. Något jag hoppades hitta i det uteblivna mervärdet. Kanske förväntas vi bara anta att hon har rätt i det?

Går man tillbaka och tittar i gamla serietidningar hittar man samma tydliga tendenser av heroisk man som räddar hjälplös kvinna, eller för den delen har den aktiva rollen i berättelsens utförande där kvinnliga karaktärer tar påtagligt liten roll. Förklaringen är däremot lika simpel som tydlig. Det är nämligen män bakom seriekreationerna. Att ta en seriehjälte som Spiderman är ett tydligt exempel. (Spoiler: Spiderman misslyckas iofs med att rädda kvinnan i nöd). Karaktären skapades i syfte att vara igenkännbar för unga män. Den socialt misslyckade nörden i serien fick superkrafter att kunna vända på steken. Spel och serier har en gemensam startpunkt här, nämligen att de genom årtiondena varit intressen socialt utstötta män dragits till och bidragit till att utveckla. Något de gjort ur deras egna perspektiv.

Är det sexism?

För ärligt talat har de varit intressen som krävt mer tid än social kompetens. Serie- och spelvärlden är full av historier om manliga kreatörer med autismlika specialintressen likt Miyamoto som vandrat samma väg. Men precis som med autismdiagnoser så har det med åren skett en förändring där världen insett att det inte bara kan röra män. Vi kan ju glömma att varumärket Game Boy någonsin kommer komma tillbaka igen. Nördiga intressen har blivit allmän popkultur idag och stereotyperna stämmer inte längre. Efterfrågan på större bredd i berättelserna är tydligt. Sarkeesians videoserie i sig är väl om något ett tydligt exempel på det.

Tidningen Spidergirl inleds med en storbystad blond kvinna i spandex som prickar av punkt efter punkt på listan utnötta kvinnokaraktärer i spandex. Detta visar sig dock snabbt vara ett serietidningsverk som två karaktärer själva håller på att skapa. (Det är alltså två grabbar i serien som ritar en serie). Tjejen som i hemlighet är Spidergirl går förbi och påpekar hur absurd och uttjatat det verkar, sedan går hon vidare och första numret inleds. En tydlig kommentar på det kulturella seriearvet och kanske tecken på viss självkritik också.

Jag tror alltså på att förändring är på gång i utbudet till följd av efterfrågan då publiken bara växer och breddas. Jag tror aldrig det legat någon tanke om förtryck bakom det hela, att det konspiratoriska patriarkatet (med betoning på singular form) har något som helst med det hela att göra. Men jag är glad att det sker, även om jag inte kan se hur kreationer skapade av och, i stort, för män där manliga karaktärer räddar sin älskade nödvändigtvis skulle vara uttryck av sexism. Att lite nytt material i storyskrivandet skulle behövas kan vi nog alla hålla med om.

« Till bloggen

Kommentarer

Killergran19 jun 2013q

"Att de inte kan ses utanför ett kontext av kulturellt kvinnoförtryck i samhället men utan problem kan tas ut ur kontext från dess egen spelhandling förefaller inkonsekvent."

Här håller jag inte med dig. Kanske om du kunde visa på att det faktiskt finns exempel på där det kulturella perspektivets sexism inte passar in i spelhandlingens kontext.

Problemet är ju att det alltid går att hitta på en anledning till sexismen och väva in den i historien om man vill. Och det görs ju uppenbarligen, även om anledningen sällan är just att rättfärdiga sexismen. Det är snarare ett uttryck för det större kulturella perspektivet, de rådande normerna.

"Jag tror aldrig det legat någon tanke om förtryck bakom det hela..."
Nej, det tror väl inte jag heller. Men det gör det inte mindre fel. Och faktum är att det systematiskt upprepas. Vilket ringer varningsklockor i mitt huvud.

"... kreationer skapade av och, i stort, för män..."
Jo, det är väl här en stor del av problemet ligger. Trots det faktum att kvinnor spelar i lika stor utsträckning så betraktas spelare fortfarande som finniga nördar som sitter längst upp i trapphuset för att titta ned i urringningarna på tjejer, som Ekberg så fint uttryckte det.

Anonym19 jun 2013q

Men det säger hon ju också i sina filmer, att det inte nödvändigtvis handlar om uttryckt sexism; men att det välanvända konceptet med "Damsel In DIstress" bidrar till normativa kulturyttringar - även om det är gjort medvetet eller ej. Så där kommer ni fram till ungefär samma saker...

Det hon vill göra, snarare än att skälla på alla gamers för att de per automatik skulle vara sexistiska as, verkar ju vara att upplysa om de stereotypiska spelstrukturer så att fler kan reflektera över dem. Och hon fick upp mina ögon i alla fall: så många spel med "samma" handling känns tröttsamt. Vi får inte speciellt många djupblodade kvinnoskildringar, eller ras, etnicitet etc. Spelkulturen har långt att gå, men det börjar bra med dylik kritik tycker jag. Bra rutet Anita!

Nirke19 jun 2013q

Jag tror att du skulle tjäna på att kolla på några fler av Anita Sarkeesians youtubefilmer. Just nu verkar du ha bestämt dig lite för innan vad det är hon vill säga, och faktiskt missuppfattat det lite. Det är lätt hänt, men det är också lätt att åtgärda! :)

Avgrundsvrål19 jun 2013q

Killergran:

Problemet är ju att det alltid går att hitta på en anledning till sexismen och väva in den i historien om man vill. Och det görs ju uppenbarligen, även om anledningen sällan är just att rättfärdiga sexismen. Det är snarare ett uttryck för det större kulturella perspektivet, de rådande normerna.


Saken är den att det inte nödvändigtvis är ett sexistiskt grepp utan snarare ett enkelt grepp att ta till i en historia, därav att det används. Någonstans förutsätter sexism ändå intentionen att nedvärdera ett kön, vilket jag tycker man knappast kan beskylla någon för pga dam i nöd greppet i spel.

kontorshunden:

Men det säger hon ju också i sina filmer, att det inte nödvändigtvis handlar om uttryckt sexism; men att det välanvända konceptet med "Damsel In DIstress" bidrar till normativa kulturyttringar - även om det är gjort medvetet eller ej.


"Outtryckt sexism" är ett rätt underligt koncept. Men

kontorshunden:

Vi får inte speciellt många djupblodade kvinnoskildringar


Fast det hör ju till vanligheterna att en huvudkaraktär har personlighet och alla andra spelar klassiska roller av att existera för huvudkaraktärens storys skull. Damen i nöd på samma sätt som fiender osv. De är alla lika platta. Att det är trist kan jag hålla med om.

Killergran19 jun 2013q

"Någonstans förutsätter sexism ändå intentionen att nedvärdera ett kön"

Är du säker på det? För jag tror verkligen att den mesta sexismen och rasismen i samhället idag är fullständigt omedveten. Vi behandlar folk sämre utan att ens märka att vi gör det. Vi följer mönster som samhället satt upp utan att reflektera över hur våra gärningar påverkar andra.

Vi kan väl inte ursäkta att alla dessa urkorkade tropes som ställer kvinnor i dålig dager används bara för att "det fanns ingen intention att nedvärdera"?

Det jag tycker man måste göra är att påpeka när det blir knasigt och försöka ändra beteende så att det inte blir det nästa gång. Eller hur tänker du?

Avgrundsvrål19 jun 2013q

Killergran:

Är du säker på det? För jag tror verkligen att den mesta sexismen och rasismen i samhället idag är fullständigt omedveten.


Jag tycker man inte ska slänga med uttrycken sexism och rasism mot så mycket. Och att jämföra en fiktiv historia med irl-förtryck? Nej.

Killergran:

Vi kan väl inte ursäkta att alla dessa urkorkade tropes som ställer kvinnor i dålig dager används bara för att "det fanns ingen intention att nedvärdera"?


Då får du fråga dig vad vi gör med alla andra 99% av urkorkade sådana som inte just råkar röra kvinnliga karaktärer? Endast för att en karaktärstyp är platt och kvinna gör det inte till sexism, bara urvattnat.

Killergran:

Det jag tycker man måste göra är att påpeka när det blir knasigt och försöka ändra beteende så att det inte blir det nästa gång. Eller hur tänker du?


Jag tänker att det inte finns något måste vad gäller klassiska storygrepp men att jag gärna ser originalitet. Men då är inte just det här greppet viktigare än något annat. I den klassiska Zelda-sagan så är faktumet att prinsessan är kvinna bara ett faktum i mängden av uttjatat material.

Cappuccino19 jun 2013q

Killergran:

Vi behandlar folk sämre utan att ens märka att vi gör det. Vi följer mönster som samhället satt upp utan att reflektera över hur våra gärningar påverkar andra.


Byt ut ordet "vi" mot "jag" så kanske vi är närmare sanningen. Det som du skrivit kan jag personligen inte identifiera mig med.

Att det råkar finnas så många spel där män räddar kvinnor är framför allt ett olyckligt sammanträffande då det är ett enkelt knep att ge sin huvudperson en anledning att ge sig ut och begå stordåd. Det är väl i stort sett endast total utplåning av mänskligheten som kan driva någon till att göra liknande - och i det fallet försvinner ju frugan likväl. Jag tror bekvämlighet går före antisexism i trötta programmerare och grafikers ögon.

Avgrundsvrål19 jun 2013q

Cappuccino:

Att det råkar finnas så många spel där män räddar kvinnor är framför allt ett olyckligt sammanträffande då det är ett enkelt knep att ge sin huvudperson en anledning att ge sig ut och begå stordåd.


Jag tror det här är ganska nära sanningen, ja. Sen är det klart att man kan störa sig på det (ingen gillar klyschor). Men eftersom jag inte tror det har att göra med normaliserad kulturell direkt sexism så tror jag också vi kommer bli av med den klyschan, och att vi är på väg åt det hållet. Inte att vi är fast i en värld förpestad av sexism i varje partikel. ;)

Anonym20 jun 2013q

Timmy Sjöberg:

Inte att vi är fast i en värld förpestad av sexism i varje partikel. ;)


Ingen har sagt att vi är fast i "en värld förpestad av sexism i varje partikel", men att de upprepande könsskildringarna som Anita uppmärksammar i sina filmer skapar ändå sexistiska mönster som lätt influerar våra tankemönster. Och precis som hon säger så är inte det nödvändigtvis är någonting alla dessa spelutvecklare gått in i en pakt för att påvisa att "kvinnan är svag och måste räddas av den starke mannen" - men att de strukturer som ändå finns inom spelberättandet skapar en sådan könsstereotyp. Oavsett om den är medveten eller ej. (allvarligt talat vet jag inte vilken sort som är värst!?)

Avgrundsvrål20 jun 2013q

kontorshunden:

de upprepande könsskildringarna som Anita uppmärksammar i sina filmer skapar ändå sexistiska mönster som lätt influerar våra tankemönster.


Då antar jag du tycker våld måste försvinna ur spel med? Med tanke på vilken mycket större mängd våld än sexism det finns i spel påverkar det väl våra tankemönster många gånger mer då eller?

Avgrundsvrål20 jun 2013q

Jag har sett Wikipedia förut.

Anonym20 jun 2013q

Timmy Sjöberg:

Då antar jag du tycker våld måste försvinna ur spel med?


Inte försvinna, men det borde porträtteras mer moget (inte lika lekfullt) och ansvarstagande. Så på den biten har tv-spel mycket lång väg att gå (utvecklas), ja.

Nicke Å20 jun 2013q

Det är bäst att ta en sak i sänder. Jagkan förstå att tjejerna tycker det är trist att de alltid får spela våp. Jag hade blivit sur och höttit med näven i alla fall och det tror jag du hade gjort också Jimmy om säg alla med tuppkam i vår kulturkanon blev bortrövade av onda blåkragar och ständigt räddade av typ präster med brylkräm. Nu får ju i och för sej tuppkammen oförtjänt mycket skit som det är.

Nåväl, det är kul om det blir jämt på planen och om tjejerna vill se det som den viktigaste saken i världen just nu så är det ok med mej.
Så kan vi ta alla andra otrevligheter sen i tur och ordning.

Men jag håller med om att det inte är sexism direkt. Alla dessa jävla ismer och fan och hans mongoloida moster som pratar för mycket och aldrig vill gå hem trots att fikabrödet är slut för längesen!

Avgrundsvrål21 jun 2013q

Nicke Å:

det tror jag du hade gjort också Jimmy om säg alla med tuppkam i vår kulturkanon blev bortrövade av onda blåkragar och ständigt räddade av typ präster med brylkräm.


Timmy. Och alla med tuppkam i spel är bad guys! :(

Men ja, det är absolut ett tröttsamt grepp med den kvinnliga stereotypen i spel. Jag vet inte om den är mycket djupare än andra stereotyper egentligen men samtidigt är spelmediet som berättarmedie ganska efterblivet. Fokus ligger sällan på berättelser lika mycket som det ligger på gameplay, det medgör också att karaktärer blir platta verktyg för spelaren att föra spelet framåt med. Det är inte ett statement om att kvinnor vore mindre värda på samma sätt som alla andra urtvättade stereotyper inte är statements om att andra människor är mindre värda, det är bara ett oerhört enkelt och funktionellt grepp att använda sig av. Slutsatsen är att man inte ska se detta genom någon slags vinkel av kulturell sexism och jag hittar heller ingenstans där Sarkeesian förklarar det, utan hon påstår endast att det är så.

Nicke Å21 jun 2013q

Timmy Sjöberg:

utan hon påstår endast att det är så.


Precis. Men.
Det finns en del litteratur i ämnet, typ Nina Björks bok Sirenernas Sång, som kan ge en förklaring till varför det antas vara kulturell sexism med skönmöer i nöd. Eller snarare ett förtryck. Vet du vad, jag tror att det är en journalistiskt grepp om jag ska vara ärlig. En förenkling med effekt. Det skulle bli asjobbigt att förklara på ett annat sätt och då skulle folk tappa intresset. Klassiskt propagandagrepp, jag säger inte att det Sarkeesian sysslar med är propaganda och jag har inget emot den förändring hon tycks vilja påskynda, men det är lite billigt.

Timmy Sjöberg:

Timmy.


Sorry, mitt undermedvetna tyckte att du skulle heta Jimmy =P

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.