Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

ZidaneIX

Registrerad: 9 aug 2010 16:38 Senaste besök: I går 21:01 Online: Nej

Stockholm ZidaneIX HippieVyse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Bortglömda klassiker: Croc: Legend of the Gobbos

ZidaneIX13 nov 2014 17:05818 visningarKommentera: 3 !



Utgivningsår: 1997
Format: PlayStation, Sega Saturn, PC
Utvecklare: Argonaut
Utgivare: Fox Interactive

Nu är det snart 20 år sedan PlayStation släpptes i Japan så jag tänkte uppmärksamma detta med att skriva om ett spel som tyvärr har fallit i glömska, nämligen Croc: Legend of the Gobbos.
1997 släppte Nintendo Super Mario 64 i Europa och spelet satte standarden för tredimensionella plattformsspel. Många plattformsfans som ägde PlayStation och Saturn avundades nog Super Mario 64 och hur fantastiskt det var. Vad skulle kunna mäta sig med det? Svaret blev i mångt och mycket Argonauts charmiga krokodil Croc.

Handlingsmässigt var Croc inte särskilt originellt. Croc växer upp bland de luddiga varelserna Gobbos. En dag blir de attackerade av den ondskefulla Baron Dante (Bowser look alike, någon?) och hans hantlangare Dantinis. De kidnappar kungen och de andra Gobbos och självklart är det upp till Croc att fixa det hela.

För min del var Croc en av 1997 är stora höjdare. Första gången jag spelade det på PlayStation slogs jag av hur otroligt snyggt det var. Även ljudmässigt var spelet mycket bra. Croc var tidigt ute med att stödja analog kontroll med den nya Dual Shock som gjorde extremt smidigt att spela med.
Målet med varje bana var att rädda så många Gobbos som möjligt samtidigt som man tog sig fram till gonggongen. Men för att lyckas rädda alla Gobbos på en nivå krävs att man hittade alla fem färgade kristaller för att öppna en speciell dörr. Hittar man alla Gobbos i en värld erhålles pusselbitar som behövs för att låsa upp den hemliga bonusvärlden.
Världarna var mycket varierande och bestod av: Mountain, Artic, Desert och Castle Zone. Sedan tillkommer de gömda världarna för duktiga spelare.Totalt över 40 nivåer och 8 bossbanor.

Croc fick bra kritik i spelmedia. Super Play gav spelet 87/100 och kallade det för PlayStations motsvarighet till Super Mario 64. År 2000 kom en bärbar version av spelet till Game Boy Advance, men det fick inte så stor uppmärksamhet.
1999 släpptes uppföljaren (PlayStation, PC) och jag köpte det på releasedagen eftersom jag gillade föregångaren så mycket. Tyvärr var Croc 2 enligt mig en stor besvikelse. Banorna var avsevärt sämre och Croc kunde ibland även använda vissa fordon t. ex båt eller bil, något som gick nästan löjligt långsamt. En bärbar version släpptes även till Game Boy Color 2001.
2001 började planeringen av Croc 3: Stone of the Gobbos (även kallat Croc 3 Baron´s Revenge samt Croc 3: Croc Returns). Spelet var ursprungligen tänkt att utvecklas till till PlayStation, PlayStation 2, Dreamcast, Xbox, Gamecube och PC.
Tyvärr blev det inte av då brittiska Argonaut Games plc lades ned 2004. Rättigheterna till Croc ägs idag av Zenimax Media. Tre mobilspel släpptes efter det med Croc: Croc Mobile, Jungle Rumble, Croc Mobile: Volcanic Panic samt Croc Mobile: Pinball.

Croc: Legend of the Gobbos är för mig fortfarande ett av de bästa plattformsspelen som har gjorts. Vackert, bra bandesign och kontroll samt massor av hemligheter gör att Croc håller än idag. Detta spel är ett måste för varje plattformsälskare!

Taggar: Croc, Argonaut, playstation, Sega Saturn, PC, plattform

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym15 nov 2014q

Trevlig tillbakablick, tackar för summeringen.

eightbits17 nov 2014q

Sjukt, gick och tänkte på det här för bara någon dag sen. Det jag hoppas på mest är att det kommer en ordentligt värdig uppföljare i ny snygg kostym som förvaltar originalet på bästa sätt.

Jag gillade hur pass bra det flöt på, har inte för mig att det någonsin hackade eller gick segt. Det kan vara en nostalgisk glorifiering så rätta mig om jag har fel.

Croc är hur som haver ett väldigt bra plattformslir och jag skulle gärna vilja återskaffa det till PS1 :/

Anonym19 nov 2014q

Och jag som aldrig tänkt på Croc som snyggt spel, men ni har rätt, det är samma rena grafiska stil(ighet) som Mario 64

Det låter dessutom rimligt att det flöt på bra, utvecklarna Argonaut var nog tech-trollkarlar de utvecklade 3D-tekniken SuperFX till Star Fox

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.