Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Karmosin

Registrerad: 29 mar 2011 18:45 Senaste besök: I går 16:41 Online: Nej

Mrholytrain Holytrain

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

An oral history of the house of Qvarn.

Karmosin 3 maj 2015 00:17458 visningarKommentera: 0 !



Jag har aldrig varit en som tagit jättemycket foton. Bilder på mig och min familj under min uppväxt har mina föräldrar ansvarat för, vilket jag kanske ångrar lite, det kan nog vara saker som skulle vara roliga att se tillbaka på.

I spel dock? Finns det en screen-capture funktion så kommer jag ta bilder. Många bilder. Och det är här Oreshika: Tainted bloodlines kommer in i bilden. Ett litet Vita-spel som jag upptäckte för några dagar sedan och som har fascinerat mig sedan dess.

Handlingen går ut på att din klan i 1100-talets Japan blir felaktigt anklagade för stölder utav heliga föremål och blir avrättade av kejsaren. En gud vars motiv inte är helt klara hjälper en dock att återupplivas, men man upptäcker snabbt att ens blodslinje har fått en besvärjelse kastad över sig som gör två saker:
1. Du och dina ättlingar har en livslängd på högst två år.
2. Du kan inte föröka dig med andra människor, utan bara med gudar/gudinnor eller med människor från utskott av din klan som överlevde, men lider under samma förbannelse.

Så... Mer eller mindre så ska man hitta den som falskt anklagade en för stölden och fick en avrättad, en mystisk magiker vid namn Seimei, och döda honom för att bryta förbannelsen över ens klan.

Det som är intressant med detta spelet är just ens blodlinje. I början får du skapa din karaktär med en ärligt talat rätt så bra karaktärseditor, samt bestämma ditt klannamn och dina klanfärger.


Efter det kommer du börja ditt äventyr med dina två systrar eller bröder vid din sida. Som hjälp för att introducera dig till spelsystemen så har du vässelflickan Kochin vid din sida.


Under spelets gång så kommer familjemedlemmar dö och nya kommer födas. Genom att blanda dina gener med gudars så får du starkare och starkare ättlingar som du tar in i olika "grottor" där du grottkravlar dig igenom möten med gudar och demoner.




Spelet är uppdelat i månader, så varje gång du gör något stort, t'ex raidar en grotta eller utför fortplantningsritualen med någon gud/gudinna så går en månads tid.

Det är ett otroligt coolt koncept och jag tycker att det än så länge håller fruktansvärt bra i sitt utförande. Jag skulle dock säga att man måste ha en viss förkärlek för grottkravlande, då man spenderar en del tid att springa runt i dem för att hitta utrustning, pengar, erfarenhets och devotion-poäng, som är valutan man måste spendera för att gudar ska utföra ritualen, mer poäng för mäktigare gudar osv.



Stridssystemet är turbaserat och inte något jättespeciellt förutom loot-systemet där en enarmad bandit i början av striden visar vilka saker du kommer få efter du är klar. Du kan välja att döda alla fiender för mest xp eller döda gruppens ledare så snabbt som möjligt, speciellt då denne kan fly och ta med sig all loot.





Det som är mest störande för mig är avsaknaden av en stor karta över ställena, allt man har är sin minimap och sitt minne då man ska gå in i grottorna igen. De har inte varit överdrivet komplicerade än men vi får väl se hur det går.

Min favoritdel är dock ens klanmedlemmar, som alla förutom din första karaktär, är skapade utav spelmotorn, oftast med vissa drag av sina föräldrar i åtanke. Och det är här min screenshot-besatthet kommer in. Även fast man inte får så mycket att gå på i fråga om personlighet så känner man sig ansvarig för dem, de är resultatet av ditt val. Vilken gud du valde till vilken karaktär. Både utseende och gener/stats. Det är roligt att se dem träna upp sig i strid, se hur starka de blir jämfört med sina föräldrar och under resans gång så är jag noga med att då och då ta familjefoton för att de inte skall glömmas bort. Spelet har till och med en liten knapp i högra hörnet av skärmen så man inte behöver handskas med vitans dumma knappkombination för att ta screenshots.


De första bröderna. Från vänster: Herb, Daniel och Rickard.


De första barnen. Från vänster: Edgars dotter, Artemis, Rickards son, Olivier, Daniels son, Edgar (som tog över leddarrollen efter Daniels död), Daniels andra son, Jamie och slutligen min personliga favorit: Herbs dotter, Scratch.


Där jag är just nu i spelet. Längst fram har vi Artemis (som nu är den nya ledaren över klanen), Olivier och Scratch. Bakom dem (återigen från vänster till höger): Scratchs dotter, Slice, Jamies son, Goldy, Oliviers dotter, Olivia och till sist Scratchs andra barn: sonen Slash.

Under spelets gång så har en del även dött och det är ironiskt nog här som man får som mest inblick i karaktärernas huvuden: Deras sista ord.

Det kan vara allt från...


Bestämt och obotligt...


Rörande...


Vist...


Eller sorgligt.

Än så länge känns det som att jag bara skrapat ytan. Fick nyss en utbyggnad så jag kan ha fler klanmedlemmar samtidigt. Jag ser fram emot att se vart Qvarn-klanens äventyr tar mig och vilka jag får se komma och gå på vägen.

Taggar: Oreshika, tainted, bloodlines, Karmosin, screenshots, PS Vita

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.