Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Karmosin

Registrerad: 29 mar 2011 18:45 Senaste besök: I går 22:59 Online: Nej

Mrholytrain Holytrain

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Theme Park och Gotland Game Conference.

Karmosin24 maj 2016 23:141926 visningarKommentera: 0 !



Så... De senaste veckorna har jag tillsammans med 5 andra elever arbetat på ett spel i det såkallade theme park-projektet, ett spelprojekt i uppsala universitets spelutbildning där man ska designa ett spel med en unik input-metod i åtanke.

Det har varit stressigt vid många tillfällen och ibland tvivlade man på sig själv och sin idé, men i slutändan så ställde vi ut vårat spel, Cryptogram på detta årets Gotland Game Conference.



För att förtydliga: Cryptogram är ett pusselspel där man går från rum till rum i ett bisarrt hus fyllt med gömda dörrar bakom bokhyllor. I varje rum så krävs det att man kollar vad som står ut och använder sedan detta som referens när man kollar i journalen man har tillgång till.
Journalen har kapitel med titlar som vagt hänvisar till det rum man är i och i det korrekta kapitlet så finns det pussel och ledtrådar som man måste lösa för att ta reda på vilka böcker man behöver dra för att öppna rummets lönndörr och komma vidare till nästa rum. Medans allt detta pågår så är du även jagad av ett monster, vilket sätter dig under en tidspress medan du försöker göra allt detta.





Det mest iögonfallande med spelet är självklart dess setup, bokhyllan som skärmen står i och som även figurerar som kontroll. Det har varit fantastiskt att se den här idéen vi hade ta form och bli något verkligt. Om vi hade haft tid så hade vi dock velat göra mer med bokhyllans och böckernas utseende för att vara mer i stil med presentationen i spelet, men jag är väldigt stolt över hur bra det ändå blev. Speciellt att böckerna har ett riktigt tillfredställande "Klick!" när man drar i dem. All cred till våran Technical lead!

Jag var dock osäker på hur det skulle mottas i en miljö av snabba, arkadiga spelupplevelser, massa distraherande ljud i bakgrunden samt en kö som bygger upp med folk som vill testa pga att speltiden är lite längre än andra spel. Samt alla andra fantastiska och unika spel som fanns runtomkring.





Tydligen verkade folk gilla det. [smile]

När jag började på uppsala universitet förra hösten var det här aldrig något jag ens kunnat drömma om. Är så jävla glad. ^^









Taggar: Cryptogram, GGC, Karmosin

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.