Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Keigo

35 Registrerad: 9 maj 2011 13:06 Senaste besök: I dag 09:41 Online: Nej

www.kingdompleased.com keigo-mak

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

RECENSION: Evangelion 3.33

Keigo 6 jun 2013 23:092060 visningarKommentera: 4 !



Efter nästan tre års väntan har jag nu äntligen sett den tredje Rebuild of Evangelion-filmen (Evangelion 3.33), den nya tappningen på TV-serien Neon Genesis Evangelion som blev en dundersuccé världen över under 90-talet. Om jag förstått rätt så är Evangelion en motsvarighet till Star Wars i Japan. Omåttligt och tidlöst populärt, merchandise som säljer som smör i solsken och mycket fan service. På gott och ont.

Den här texten är en blanding av en recension och personliga tankar kring senaste Evangelion-filmen (för enkelhetens skull kallar jag filmen bara 3.33 framöver). Filmen blev minst sagt kontroversiell när den kom och många forum drunknade av ilskna kommentarer och delade meningar.
Egentligen är det inget nytt att Evangelion är kontroversiell, det är inte första gången regissören Hideki Anno retar gallfeber och fradga på fansen. TV-seriens sista avsnitt var både lågbudget, pretentiöst, experimentellt och förvirrande. Några år senare komplementerande de med en film, End of Evangelion (EoE, har hittills ingen anknytning med Rebuild-filmerna) som förklarar vad som hände i slutet från ett annat perspektiv. Medan filmen löste många frågor, medförde den en massa nya. Det är just dom här obesvarade frågorna, lore:n, symboliken och psykologin på karaktärerna som gjorde TV-serien så populär. Än idag diskuterar och analyserar folk fortfarande om Evangelion, nästan 18 år efter TV-seriens premiär.



Här är en kort synopsis om tredje filmen utan större spoilers:
Tredje filmen utspelar sig 14 år efter andra filmen (Evangelion 2.22) med en strid ute i jordens omloppsbana, där piloterna Asuka och Mari försöker rädda Shinji och den biomekaniska roboten Eva-01. Dock blev återföreningen med Shinjis gamla vänner och nya ansikten både kortvarig och ovänligt, då många anser att det var Shinjis fel att världen gick nästan under i slutet av andra filmen. Innan man hinner svälja ner den nya etableringen dundrar Rei in i en suspekt ny Eva-robot och "räddar" Shinji från hans gamla vänner. Shinji återträffar sin far igen blir vän med en ny karaktär Kaworu. Kaworu avslöjar för shinji vad som har hänt med världen under de 14 åren, och hur de kan rädda den.



Första intrycket var inte helt oväntat, jag blev förvirrad. Jag som har sett både TV-serien och EoE kunde följa med historien någorlunda, eftersom dom viktigaste premisserna är mer eller mindre samma. Men min kompis som hade bara sett de nya filmerna 1.11 och 2.22, fattade inte ett dugg av 3.33. Coola actionscener och fint animerat var hans enda kommentar.



Ignorerar man att fråga varför, hur och vad, är 3.33 en underhållande actionfilm med ganska bra flöde. Bäst flöde av alla de tre nya filmer faktiskt. Jag har haft lite problem att de två tidigare filmerna, där de känns lite för kompakt för deras eget bästa. I den tredje filmen kunde man andas ut lite bättre och tänka lite efter. Men det gjorde också svårare att förstå allting.
Jag fastnade i många detaljer, detaljer som hade behövt förklaras lite mer eller bättre. Det är det största problemet jag har med 3.33, man får bara en klick smakprov på allt, sen händer det inget mer. Jag måste förtydliga mig att jag gillar idén med den nya etableringen och tipshoppet, men gapet mellan 2.22 och 3.33 är stor, väldig stor. Man får till stor del gissa sig fram vad som har hänt under de 14 åren som orsakat de enorma omstrukturerna i världen och de människor som finns kvar i 3.33.



Den spontana känslan är att 3.33 egentligen inte en uppföljare till förra filmen 2.22, utan borde vara 4.44. En anledning till det är för att i slutet av 2.22 får man se en preview med snabba klipp och kommentarer på vad som kommer att hända i 3.33. Men inget av de materialen kom med i slutproduktionen, nada. Dom snuttarna verkar innehålla just det material som behövs för att fylla i luckorna i 3.33.



Nu är 3.33 inte lika katastrofalt som exempelvis Prometheus av Ridley Scott. Det är innehåller visserligen WTF-moments och karaktärer som verkar agera konstigt eller pratar i gåtor om gud och diverse mindfuck-saker. Men analyserar man filmen har den en viss konsistens och djupare tanke bakom allting. Med allting då menar jag allting. Från små detaljer till rekvisita i bakgrunden, ljudklipp, symboliker m.m. Lite som en godisbutik för dom som vill och orka gräva upp alla gömda chokladpraliner. Gör man det så kan man eventuellt få svar, eller åtminstone teorier på de mesta obesvarade frågor i filmen. En typisk Evangelion-trademark skulle jag säga. Men till skillnad från TV-serien där den sprider ut sina frågetecken under 26 avsnitt, får man nu allting rakt in i ansiktet. Det är så inte konstigt att filmen har fått blandat mottagning.



Jag tycker att filmen är helt ok, men avslutningen är inte lika episk och känslomässigt som 2.22. Nu är det bara en film kvar av nytolkningen, förhoppningsvis väver den ihop och förklarar allting. Men jag skulle inte hålla andan för det, Hideki Anno är som sagt välkänd att reta gallfeber på fansen.

Betyg: 3/5

BONUS! Här är några frågor och funderingar som gett mig sårskorpor i huvudet. SPOILER VARNING:

Den nya världen
Dold text: Världen var nära att på att gå under och nu har den fastnat i en fas mellan död och levande. Så mycket hängde jag med och jag gillar som
sagt idén med tidshoppet. Men filmen antyder att nåt mer har hänt under de 14 åren, som exempelvis det nya utseendet i den nya världen, en dal av tänder, Nervs bas ligger ovanför en iris, en massa misslyckande Eva-kopior som smält ihop med den röda omgivningen m.m. Men filmen susar bara förbi och berättar någon inget mer om det.


Wille
Dold text: Deras mål är ganska tydlig, men jag kan inte låta bli att fundera på vad den nya organisationen Wille är för nåt. Hur och vem skapade den? Har Kaji (som är frånvarande i den här filmen) och Mari någonting med det här att göra? Man vill ju gärna ha en mer ordentlig introduction, precis som när Shinji kom till Nerv för första gången. Varför anstränger dom att skapa och introducera en massa nya karaktärer i Wille när knappt bidrar nåt? Sakura var den enda nya karaktär som var intressant och bidrog sin roll i filmen.

Nya fiender
Dold text: Dom nya fienderna, Nemesis Series som dyker upp i början av filmen är inte änglar, men har samma gudomliga krafter som dem. Dom har t.om. en Anti-AT-field (en egenskap som bara Lilith har i EoE). Ingenstans i filmen förklarar deras existens, förutom att de är fiender och
antyder att det är Nerv som skickat dom. Efter lite undersökningar har jag hittat konceptbilder på dessa fiender med vaga markeringar som står EVA-Mark 04 på dem. Det tyder på att Nemesis är byggd efter Eva-04 som försvann spårlöst i andra filmen, så den gåtan är löst.


Eva
Dold text: Det dyker upp en del nya Eva i den tredje filmen. Eva-02 har återhämtat sig och får en ny kompanjon, Eva-08. Reis Eva blev konsumerad av en ängel i förra filmen, så i den nya styr hon Eva Mark-09 istället. Utseendemässigt ser den identiskt ut som hennes gamla, men som Mari hävdar att den är ingen vanlig Eva, utan en av dom fyra överlevande Adam (?) Vad dom fyra Adam är har aldrig förklarats tidigare, men som allt annat oförklarade saker och ting kommer nog klarna upp i sista filmen, eller?
Eva Mark-06 dök också upp i slutet av förra filmen. Den har skymtas förbi i alla tidigare filmer och har sagts att den är en speciell Eva och har en väldig viktig roll. Men i den tredje filmen fick den ett snopet slut, att bara vara ett skal åt den tolfte ängeln. Lite besviken efter hur de har byggt upp mysteriet kring denna speciella Eva. För att vara rättvis så verkar den ha haft en annan viktig roll någon gång under tidshoppet, men det tar jag upp under änglarna.

Eva-13 är den sista nya Eva som dyker upp, den är märklig lik Eva-01, fast med dubbeluppsättning av ögon och armar. Mari hävdar att denna kan också vara en av dom fyra Adam.

Produktionen av Eva verkar inte riktig följa efter nummerordning. Eva-07, Eva-10, Eva-11 och Eva-12 är frånvarande och har aldrig nämnts under de tre filmerna. Dom kanske dyker upp i sista filmen?


Änglar
Dold text: I dom två tidigare filmerna har änglarna varit riktig hotfulla fiender med agendan att nå Lilith, den andra ängeln som gav födsel till alla
människor. Men vad hände med den i 3.33? Den verkar ha varit aktiv och fått sitt huvud ersatt av Eva-Mark 06. Den här detaljen kunde jag inte bara blunda för under filmen, det tyder väldigt starkt att någonting viktigt har hänt mellan 2.22 och 3.33.
Elfte ängeln är saknad och det förklaras inte i filmen om de har besegrat den tidigare eller inte. Den tolfte var förseglad i Eva-Mark 06, vilket har inte heller förklarats hur eller varför.
Sista ängeln är Kaworu och filmen förklarar på ett väldigt klumpigt sätt att han var även en ängeln. Hur hans rang från första förvandlades till sista ängeln förklarades inte heller.


Om man vill och orkar gräva sig i alla teorier i 3.33 har jag hittat en hemsida där folk har mer eller mindre löst vissa frågor:
http://wiki.evageeks.org/Guides:Evangelion_3.33_FAQTaggar: Keigo, serier, Spel, Nörd, Humor, teckna, gay, Bög, homo, sommar, Film, Anime, Evangelion, 3.33, Eva

« Till bloggen

Kommentarer

Anders Eklöf 7 jun 2013q

Jag älskade den andra filmen eftersom den följde animén skapligt bra samt att den gjorde enligt mig en bättre storyline.

Den tredje filmen däremot blev jag otroligt chockad över. Tycker det många gånger känns som att de kastat in karaktärer och aspekter från originalserien bara för att, men på ett mycket sämre och oförklarat vis.

Som du säger så är den underhållande och visuellt tilltalande men i övrigt gillade jag den inte mycket.

Benny Holmström 7 jun 2013q

Den här filmen är skräp, ärligt talat.

Och jag som tycker att End of Evangelion är en av de bästa animerade filmerna jag sett. [sad]

Keigo 7 jun 2013q

Luftslott:

Den tredje filmen däremot blev jag otroligt chockad över


Ja, hela filmen tar för givet att vi ska bara hänga på berg-o-dalbanan mitt i farten. Det är verkligen ingen film för att tilltala en ny publik, utan riktad mer åt hardcore fansen. 2.22 är helt klart överlägset bäst av alla nya filmer hittils.

Benny Holmström:

Den här filmen är skräp, ärligt talat.


Låter som att Hideki Anno tryckte rätt på dina knappar [crazy]. Jag ger den här filmen doubt of benefit tills jag har sett sista filmen.

Men summan av kardemumman föredrar jag TV-serien + End of Evangelion. Så mycket bättre flöde och mysteriet är uppbyggt mycket bättre. Den var före sin tid och tog japansk animation och berättande i nya höjder.

Anders Eklöf 8 jun 2013q

Benny Holmström:

Och jag som tycker att End of Evangelion är en av de bästa animerade filmerna jag sett


Ja den är fantastisk! Samtidigt så älskade jag "slutet" i animéserien

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.