Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Keigo

35 Registrerad: 9 maj 2011 13:06 Senaste besök: I går 14:56 Online: Nej

www.kingdompleased.com keigo-mak

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Comic Con 2013: PS4 vs. Xbox One!

Keigo29 jul 2013 02:183163 visningarKommentera: 6 !


Jag är tillbaka från Comic Con! Eller ja, inte helt riktigt. Sitter i skrivandets stund i ett sunkigt hotell i Tsukaba utanför Tokyo och ska delta i en teckningstävling imorgon. Jag ska berätta mer om detta i nåt inlägg framöver snart.

Comic Con i San Diego är lika galet som vanligt, om inte galnare. Alla dagar känns som lördag (den populäraste dagen under hela mässan) och oväntade utannonseringar som en film med både Batman och Superman tillsammans.

Men den bästa "överraskningen" var att både Sony och Microsoft flexar sina muskler och låter folk testa sina kommande konsoler, och jag har fått prova dem båda!

Så här är mina slutsatser:



KONTROLLERNA
PS4 - Precis som många rapporterat in tidigare har Sony lärt sig sin läxa och gjort kontrollen mer ergonomisk. Det var skönt att hålla i kontrollen och axelknapparna hade en snabb och bra respons. Särkilt R2, L2 och de analoga spakarna, man gled inte av dem längre.
Touch-brädan kan jag dessvärre inte säga så mycket om just nu, eftersom spelet jag fick testa inte hade någon funktion för den. Men det kändes som att den var bra placerad. Det som fick mig att undra var hur pass smidig man kommer åt den utan att råka stöta på de analoga spakarna om man inte tittar ner på kontrollen.
Kontrollen såg och kändes ungefär lika stor som Dualshock 3.

Xbox One - Både utseendemässigt och känslan att ha den i handen var ganska identiskt med 360-kontrollen, vilket är en bra sak. Styrkorset har förbättras rejält, nu är den "klickig" i alla fyra riktningar. Det låter och känns nämligen som en knapptryckning när man styr med den. Om det är en bra eller dålig grej kan jag inte avgöra än, men det kändes sjukt mycket bättre än föregångaren.
Däremot upptäckte jag att RB2, LB2 och de analoga spakarna har blivit en aning sämre. Mina fingrar gled ifrån knapparna. Nu vet jag inte om det beror på den blanka plasten på axelknapparna, eller om folk före mig hade sjukt mycket handsvett. De analoga spakarna har däremot krympt en aning, det kändes inte alls bra. Och jag har redan relativ små händer. Urgröpningen i spakarna var så litet i diameter, att det stjälptes mer än att hålla mina tummar på plats.



SPELEN
PS4 - Sony hade massvis att visa. Själv fick jag prova på Octodad och det var lika rolig som jag hade föreställt mig. Man var sladdrig som en bläckfisk, men tack vare att kontrollen var så bra så blev jag inte frustrerad, utan skrattade inombords åt hur fånig min karaktär interagerade med omgivningen.
Knack var också på plats, men kön var så lång att jag inte hann prova det, men den såg bra ut. Driveclub var det tredje PS4-spelet, spelet var minst populärast bland PS4-titlar. Den såg ok ut, men den "låga" framraten syntes, runt 30 fps eller nåt.
Förutom PS4-spel hade de även en del spel till PS3, som Puppeter, Beyond: Two Souls, Diablo 3, Gran Turismo 6 och Batman Arkham Origins. Även PS Vita fick en liten plats i deras bås med spel som Tearaway, Dragon's Crown, Spelunky och Killzone: Mercenary.
Sammalagt hade de ca. 13 spel i deras bås. Imponerade med tanke på hur liten bås de hade jämfört med exempelvis Capcom och Microsoft.

Xbox One - Spelutbudet från Microsoft var faktiskt lite av en besvikelse. De hade bara Killer Instinct och Ryse. Jag provade det senare spelet då man spelade med arkadspakar till Killer Instinct. Dock såg spelet sjukt bra ut och hade hög framrate.
Ryse såg och spelade precis som det såg ut. Högupplösta texturer och en del partikeleffekter. Men spelmässigt var det inte alls roligt. Ingenting skrek om next-gen, utan var bara "snyggare" än nuvarande konsolgeneration. Men inte så pass mycket att man trillade av stolen. Beyond: Two Souls som verkligen klämmer ut all kraft på PS3 såg mer tilltalande ut och var inte så långt ifrån Ryse på vissa premisser.
När jag pratade med personalen hade Microsoft tydligen mer spel, men inte på mässan. Utan de hade spridit dem i olika hotell och köpcentrum i San Diego. Vilket var lite synd, då det såg lite ynkligt ut när alla andra spelutvecklare utnyttjade varje millimeter av sitt bås med att proppa det med spel.



KONSOLERNA
PS4 - Sonys nya konsol satt bakom ett skyddat plastvägg, så det var omöjligt att känna och klämma på den. Den såg dock väldig elegant ut, riktig sexig maskin med sin blåa lysande stripe. Storleksmässigt ser den lika stor ut som PS3 Slim, fast dubbelt så tunt.

Xbox One - Hos Microsoft "fick" man känna på konsolen, eller det stod ingen skylt att man inte fick det. Den är större än PS4, men såg inte alls ut så bjässigt ut som jag hade föreställt mig. Jag lade även handen över maskinen och kunde känna att det blåste varmt luft ur den, så det var en autentiskt konsol och inte bara en skyltexemplar. Den såg ok ut, inte ful, men helt ok.



VEM ÄGDE COMIC CON?
PS4. Både jag och andra besökarna drog oss mer till Sonys bås då de hade mer att erbjuda. En f.d. Xbox-fan sa till mig att han har aldrig rört en Playstation, men kommer nog byta båt dels pga. priset, och dels för spelen. T.om. en funktionär som höll koll på köerna hos Microsoft gick över till sina kollegor i Sonys bås och berättade att köerna var så korta hos Microsoft att hon inte hade nåt att göra. PS4 vann denna rond, nästan solklart.

//Keigo

Taggar: Keigo, serier, Spel, Nörd, Humor, teckna, gay, Bög, homo, sommar, Comic Con, 2013, Japan, PS4, Batman, Beyond, Ryse, Knack, Octodad, Xbox One, SDCC

« Till bloggen

Kommentarer

metalmac29 jul 2013q

Mycket intressant läsning!
Man tackar och bockar.

Ska bli riktigt spännande att se vad som händer det kommande året.

Konsolkrig är det bästa som finns.

Anonym29 jul 2013q

Hm.

Låter ju inte så lyckat å MIcrosofts vägnar.

Samtidigt kan man fråga sig vad som varit det under detta år på Xbox One-fronten.

Keigo14 aug 2013q

metalmac:

Mycket intressant läsning! Man tackar och bockar.


Ursäkta mitt sena svar, men tackar tillbaka! :)

Tobias Söderlund:

Låter ju inte så lyckat å MIcrosofts vägnar.


Ja, mottagningen var lite seg hos Microsoft. Fastän de hade nån kändis där för att marknadsföra deras konsol var det mer folk på Sonys bås, som var fullsmockad hela tiden.

Hornball16 aug 2013q

Förhållandet 80/20% till PS4:ans fördel verkar kanske ha hållt i sig även på Comic Cons golv också alltså?

För så verkar det ju se ut i många omröstningar runtom, t.ex. http://www.xboxonevspsfour.com/ (som i och för sig visar ungefär 75/25%)

Intressant läsning Keigo, tackar! :)

FFGamer17 aug 2013q

Mycket trevlig läsning från en Sony-fanboy (moi!!!)

=D

Åker själv ner till GamesCom på onsdag och får prova på, men kul att läsa detta helt klart.

Keigo17 aug 2013q

Hornball:

Förhållandet 80/20% till PS4:ans fördel verkar kanske ha hållt i sig även på Comic Cons golv också alltså?


Ja, dom var tveklöst mer populär än MS. Men det är egentligen svårt att säga om det var bara pga PS4, jag menar MS hade bara 2st. Xbox One-spel, that's it. Medan Sony hade 3st. PS4-spel, 5st. PS3-spel och 4st. Vita-spel.

Och att MS inte hade nåt spel som var Kinect-relaterad var ju också ett stort minus, eftersom det är då de kunde visa och övertyga folk varför den nya kameran är bra att ha.

FFGamer:

Åker själv ner till GamesCom på onsdag och får prova på, men kul att läsa detta helt klart.


Nice, du får gärna berätta tillbaka vad dina intryck är på PS4 och Xbox One.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.