Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alexander Rehnman

20 Registrerad: 18 dec 2011 15:26 Senaste besök: I dag 02:23 Online: Nej

Linköping AphariusRehn

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Nio timmar, nio personer, nio dörrar

Alexander Rehnman14 okt 2016 02:002464 visningarKommentera: 4 !

999: 9 Hours, 9 Persons, 9 Doors är titeln på det första spelet i Spike Chunsofts Zero Escape-serie. Precis som titeln antyder handlar spelet om nio personer och nio dörrar, under nio timmar. Allt börjar med att Junpei, en japansk universitetsstudent, kidnappas i sitt hem och vaknar upp inlåst i en hytt på ett kryssningsskepp. Efter att ha lyckats ta sig ut ur hytten stöter han på åtta andra personer som varit med om samma sak som honom. Alla har besökts av en person med gasmask som sövt ner dem och sedan har de vaknat upp på kryssningsfartyget.

De flesta personerna är helt okända för Junpei, men ett bekant ansikte finns ibland dem: Hans barndomsvän Akane Kurashiki som han inte sett på nio år. Varför befinner de sig i samma situation helt plötsligt? Innan Junpei hinner få svar på sin fråga så hörs en röst i skeppets högtalare. Samma röst som den gasmaskklädda personen som förde bort dem hade.

Personen, som kallar sig Zero, informerar de nio personerna om att de förts dit för att delta i "The Nonary Game". Reglerna är enkla: Det finns nio deltagare i leken. Var och en är utrustad med ett armband där en display visar en siffra mellan 1 och 9. (Junpeis visar en femma) Dessutom finns det dörrar markerade med en siffra mellan 1 och 9. För att gå genom en sådan dörr måste tre till fem deltagare addera ihop siffrorna på sitt armband samt beräkna siffersumman av resultatet tills dess att de har ett tal mellan 1 och 9. Är talet samma som på dörren kan man gå igenom. Målet är att hitta en dörr med siffran nio på. Det är nämligen enda sättet att få lämna skeppet levande.

För att ge deltagarna lite extra motivation informerar Zero dem om att skeppet långsamt håller på att sjunka och att de har nio timmar på sig innan de går en blöt död till mötes. Frågorna i gruppen är många. Vem är Zero? Varför har just dessa nio valts ut? Var finns en dörr med en nia? Vad är syftet med "The Nonary Game"?

Spelaren axlar rollen som Junpei i jakten på svar på dessa frågor. Rent spelmekaniskt är 999 ganska simpelt. Majoriteten av spelet består av dialoger mellan karaktärer, men avbryts ibland av pusselsekvenser i klassisk "escape the room"-stil där spelaren får interagera med miljöerna och klura på olika lösningar. Dessa sekvenser är roliga, men kan bli lite tjatiga när man spelar om spelet. 999:s största styrka är nämligen handlingen och karaktärerna, samt den mystiska och smått otäcka stämningen.

I 999 spelar dina val som spelare roll på ett eller annat sätt. Vissa ger bara roliga eller intressanta dialoger medan andra är på liv och död för spelets karaktärer och påverkar vilket av spelets sex slut man till sist kommer nå. För att få hela bilden av vad som egentligen försiggår måste man därför spela om spelet ett par gånger för att kunna göra val man tidigare inte gjort. Detta går däremot fort i och med att man kan skippa dialogsekvenser man redan kört och ta genvägar
genom pusselrummen, men efter ett tag kan det bli lite tjatigt.

Handlingen i sig är helt fantastisk (går inte in på detaljer i detta inlägg av uppenbara skäl) med intressanta och välskrivna karaktärer, komplicerade mysterier, twister som vänder allt upp och ner och sex olika slut som alla är bra på sina egna sätt. Musiken är också trevlig och den grafiska stilen är mysig, även om spelet ser lite daterat ut med dagens standard. Värt att notera är att spelet kan gå över till ren skräck ibland och inte drar sig för att noggrant beskriva våldsamma, äckliga eller otrevliga scener i textform. Det är alltså inte något för den som har svårt för blod, gore och ond bråd död.

Det finns egentligen mycket mer att säga om 999, men jag är orolig att jag kanske sagt lite för mycket. Det jag kan säga är att det var en enormt positiv överraskning för mig och ett av de bästa spel jag spelat på länge. Jag rekommenderar alla som gillar ett bra mysterium att kolla in detta fantastiska spel när remaken till PC och PS Vita (eventuellt 3DS också, men inget är bekräftat än) kommer. Ni kommer inte ångra er. Från den första scenen till den sista kommer ni att sitta där med hakan på golvet och kärlek i era hjärtan. Det är verkligen helt fantastiskt.

(P.S. Be funyarinpan om ursäkt!)Taggar: 999, 9 hours 9 persons 9 doors, Zero Escape

« Till bloggen

Kommentarer

Siskan14 okt 2016q

Kotaro Uchikoshi måste vara lite av ett geni. I mitt tycke höjde han sig ytterligare en nivå i och med uppföljaren. Den sista delen har jag inte spelat än, så jag vet inte hur det står sig. Har du spelat alla tre?

Alexander Rehnman14 okt 2016q

Siskan:

Har du spelat alla tre?


Jajamän! Håller med helt om att Uchikoski är ett geni och att han tog det ett snäpp längre med Virtue's Last Reward. Trean (Zero Time Dilemma) är inte riktigt bra som de två första, men är ett bra spel i sig och är värt att spela om man gillar de tidigare. (Att Uchikoski bara skrev en liten del av trean kan nog vara en av anledningarna till att det inte är riktigt lika bra)

Dobbels16 okt 2016q

999 drar mina tankar till denna klassiker... :)
https://youtu.be/2Hu8vZFJz20?t=1m8s

Siskan17 okt 2016q

Alexander Rehnman:

Att Uchikoski bara skrev en liten del av trean kan nog vara en av anledningarna till att det inte är riktigt lika bra


Det visste jag inte. Trist att det blev så. Jag blev även lite besviken på att Kinu Nishimura inte var karaktärsdesigner denna gång.

Nåja, får väl hoppas på att Uchikoshi skriver något helt nytt spel någon gång i framtiden som håller samma klass. Har du spelat något av PC-spelen han skrivit? Där har det visuella avskräckt mig helt än så länge. Förmedlar inte direkt någon kvalitetskänsla.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.