Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alexander Rehnman

20 Registrerad: 18 dec 2011 15:26 Senaste besök: I dag 02:33 Online: Nej

Linköping AphariusRehn

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Loadingkalendern 2017: Lucka 17

Alexander Rehnman17 dec 2017 07:19485 visningarKommentera: 4 !

Är du inte intresserad av att läsa igenom en hel text, men ändå nyfiken på min present? Skippa till slutet!

Nu är vi här igen. Ännu en jul närmar sig, vilket givetvis innebär ytterligare en upplaga av en av våra äldsta och finaste traditioner, nämligen Loadingkalendern och precis som förra året har undertecknad tagit en lucka.

2017 har varit ett oförskämt bra år, för det mesta. På det personliga planet är jag kanske inte helt nöjd med vissa delar (ligg i hårdare i plugget och försök rädda kompisar ur destruktiva relationer så tidigt som möjligt, hörni, det besparar alla parter massa elände) och tokigt nöjd med andra, så som att jag och tre av mina redaktionskollegor äntligen gjort slag i vår gamla idé att starta podcasten Livshornet, att jag fått min första "egna" lägenhet och att jag haft äran att få träffa ett par redaktionsmedlemmar i verkligheten.

På spelfronten har det i princip varit oförskämt bra. Vi har fått se en ny och fantastisk spelkonsol från Nintendo, tillsammans med fantastiska nya spel i våra favoritserier. Mario, Zelda, Persona, Tales, Nier, Danganronpa, Tales, Destiny... ja, listan fortsätter. Dessutom har ett par helt nya IP:n gjort entré på marknaden, så som Playerunknown's Battlegrounds, For Honor, Hellblade: Senua's Sacrifice och Horizon: Zero Dawn. Det har helt enkelt funnits något för alla sorters spelare under året. Om man som jag har en väldigt bred smak och liten plånbok samt tidsbrist kanske det inte alltid är jättekul. Tur att jag inte ser fram emot lika många spel 2018 som jag gjorde 2017. Någon gång måste jag ju få tid att spela Horizon och Hellblade, för att bara nämna två stycken.

Alla delar har givetvis inte varit lika bra. EA:s girighet och mikrotransaktionskåthet ligger som ett orosmoln på spelhimlen, men det missnöje från spelare och speljournalister som uppstått till följd av detta. Vi kanske kan hoppas att framtiden blir ljusare.

Snart åker jag "hemhem" till mina föräldrar i Västerås för att fira jul och nyår med min familj och min släkt. Det ska bli två trevliga veckor med mindre roliga saker som tentaplugg och roligare saker som att träffa gamla vänner och släktingar man inte träffat på länge, spela Mario Kart 8 Deluxe med föräldrar och syskon och byta presenter med varandra.

Vad gäller presenter så har jag en förberedd till er. Ni andra på Loading har ju gett mig så otroligt mycket under året. Vi har inte alltid varit överens, men trots allt så känns Loading alltid som mitt hem på internet. Imorgon firar jag mitt sjätte år med er, för övrigt. Det känns smått overkligt att jag varit här så länge, men det har varit värt varenda sekund.

Iallafall, presenten: Den senaste tiden har jag suttit på min fritid och hackat ihop ett enkelt litet spel med Loading-tema. Spelet heter Loading: Oskars Mardröm och är ett enkelt actionspel i 2D där Oskar ska skydda sig från en oändlig hord hestpappakloner genom att kasta bannhammare. Jag kan redan nu varna för att det är opolerat, inte särskilt snyggt, troligen buggigt (det brukar alltid slinka igenom någon bugg eller två) och så vidare. Det är Early Access, kan vi väl säga.

Spelet finns till Windows, Mac OS och Linux och kan laddas ned här.

Ha det så roligt så önskar jag dig en god jul och ett nytt gott år!

« Till bloggen

Kommentarer

Fröken Keke17 dec 2017q

Dedikerat.


Fattade först inte att den räknade poäng och att det fanns en hälsomätare, det var så litet där uppe, så jag testade mest med flit om man kunde dö, vilket man kunde.

Thomas_8717 dec 2017q

Kul! Ska testa spelet imorn.

Alexander Rehnman17 dec 2017q

Fröken Keke:

det var så litet där uppe


Jag funderade på om det var så att texten var för liten när jag utvecklade spelet, så det är bra att få det bekräftat. Inom ett par minuter efter att jag skrivit denna kommentar bör länken i blogginlägget peka på en version med mer lättläst text.

Thomas_87:

Kul! Ska testa spelet imorn.


Hoppas du har det roligt!

Fröken Keke18 dec 2017q

Alexander Rehnman:

Jag funderade på om det var så att texten var för liten när jag utvecklade spelet,


Bra designregel att komma ihåg är att om något verkar lättbegripligt för en normal person, är det ändå bättre att göra det ännu mer övertydligt för en korkad.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.