Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alexander Rehnman

20 Registrerad: 18 dec 2011 15:26 Senaste besök: I dag 22:53 Online: Ja

Linköping http://livshornet.se AphariusRehn

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Här kommer alla skurkarna på en och samma gång

Alexander Rehnman 2 apr 2018 21:16485 visningarKommentera: 3 !

Efter att ha blivit rekommenderad spelet av min redaktionskollega Johan köpte jag Far Cry 5. Hittills gillar jag det väldigt mycket. Det är ett intressant koncept, läskiga skurkar, roliga uppdrag och, på gott och ont, mycket att göra.

Varför "på gott och ont"?

Det händer nämligen saker HELA TIDEN. Något jag gillar i öppna världar är att ta mig lite tid att se världen på min väg mellan uppdragen, eller bara utforska lite för mig själv. (Det sistnämnda är varför jag ibland startar upp No Man's Sky, trots dess brister.) Då är det oftast trevligt om det inte händer så mycket som stör utforskningen, även om lite slumpmässiga inslag är välkomna för att minska förutsägbarheten.

Det kan dock bli för mycket av det goda. Det känns som att jag inte kan göra någonting i Far Cry 5 utan att det dyker upp skurkar som skjuter på mig, eller ett vilddjur som vill äta upp mig, eller en transport jag kan plundra, eller en fånge jag kan frita, osv. Alla dessa är välkomna inslag i spelet tycker jag, men om jag inte kan köra bil i trettio sekunder utan att minst en av dessa saker händer blir det bara jobbigt i längden.

Att få lite tid att slappna av och andas är för mig otroligt viktigt i spel av denna typ, särskilt när det är ett spel med en så fin värld som bara ber om att få utforskas. Då skulle det vara trevligt att få utforska lite i fred. Det är trevligt att det händer saker. Men inte hela tiden.

Stör du dig också på spel där det är full fart hela tiden?

« Till bloggen

Kommentarer

Legionz 7 apr 2018q

Fast det är ju ingen "värld" att utforska? Det är en stor heightmap med autogenererad vegetation. Det som går att "utforska" är ju de triggade eventsen, dvs encounters. Utan de är du bara i en död level.
Håller med om att de triggar för många events, troligen kommer frekvensen patchas ner. Men det är kul när olika system overlappar, det som kallas emergent gameplay.

De har kopierat formatet från Primal, där triggades det saker exakt hela tiden också.
Jag trodde dock att det är du som spelare som kan reglera frekvensen genom att säkra områden, men har inte märkt detta än. Har du helt rensat en region och kollat om de triggar färre encounters? Hoppas det. Wildlife spawnar säkert lika ofta, men alla dessa random bad guys.... Ibland ser man att de har satt en radius runt spelaren och inom den ska det alltid/ofta spawnas nåt. Jag var way out in the woods och poff där står en prepper stash dude? Samma hände uppe på ett ödsligt berg, helt plötsligt kom en sån dude som har en fånge med utropstecken på sig. Märktes att de ploppades in via timed trigger, de var inte placerade där av en level designer. Samma med fordonen som man kan reapa, de spawnar runt kröken. Detta tar bort Illusionen att de byggt en levande värld.

Nicke Karlsson10 apr 2018q

Håller med. Vägarna är alldeles för vältrafikerade av dessa galningar. Det tycks iaf inte vara någon brist på bensin i en isolerad delstat.

När planen börjar jaga en är det än värre. Samtidigt skapar det ju en viss allvarsamhet och spänning, men som du säger blir det tröttsamt ibland.

Hade även gärna sett en inställning, eller perk, där man helt enkelt kan stänga av rovdjuren.

Schizo_Deluxe14 apr 2018q

Spelet igenom spelet och håller med om att det är lite för packat med fiender.
I vanliga områden så bryr jag mig inte men så fort man skulle köra bil så var dom ju överallt.
Slutade med att man körde wing suit överallt istället.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.