Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Robert Larsson

Registrerad: 29 dec 2011 10:17 Senaste besök: I dag 12:02 Online: Ja

Robbanlasse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Samma sång och dans

Robert Larsson30 apr 2014 13:391640 visningarKommentera: 5 !

Under alla mina år som jag engagerat mig i japanska rollspel har jag alltid funnit det väldigt märkligt hur likriktade de flesta spelen är när det kommer till deras berättelser och karaktärer. Av alla miljoner historier som det finns därute så väljer majoriteten av utvecklarna att nästan alltid berätta samma sak, ur samma synvinkel och med samma sorts karaktärer.

Några av de klassiska ingredienserna som går att hitta i ett japanskt rollspel:

• En nedbränd by
• Minderåriga hjältar
• Minderåriga hjältar som bara har en förälder
• Minst en äldre och vis herre som kan läxa upp den minderåriga hjälten
• Kärlek
• Rädda världen
• Skurkar som tycker människan är roten till allt ont och måste utrotas så att ett nytt paradis kan uppstå
• Flera segment av slutbossen
• Kristaller
• Väpnade konflikter mellan två olika länder

Det är skrämmande att kreatörerna inom JRPG är så enkelspåriga i sitt sätt att berätta. Varför alla dessa element alltid måste återfinnas i ett spel gör mig förbryllad eftersom det bara ger ett slött och fantasilöst intryck som urholkar genren. Det borde inte vara så svårt att någon gång ta sina karaktärer ut ur sina givna roller och ge dom lite mer kött på benen än vad vi är vana vid. Det måste finna någon utvecklare i branschen som drömmer om lite bredare och fräschare perspektiv.

Ännu mer förbryllande blir det när man inser hur mycket tid utvecklarna spenderar på att variera själva spelmekaniken med nya och innovativa stridssystem. Det satsas friskt på stora förändringar och spännande lösningar så att inte spelbarheten blir lidande, men de två största och viktigaste aspekterna av ett rollspel, historien och karaktärerna, glöms bort och blir liggande i hörnet. På ett sätt kan jag köpa det, eftersom spel är ett interaktivt medium, men det går ändå inte att komma ifrån hur viktigt det är med en bra story och bra karaktärer.

Det är absolut inget fel i att de här klyschorna används, problemet är bara att de används i 90 % av spelen som utgör genren. Variationen är närmast obefintlig. Jag älskar japanska rollspel men ibland kommer jag på mig att sucka högljutt när jag inser för mig själv hur lite genren rör på sig inom vissa avseenden, vilket gjort att jag börjat distansera mig lite ifrån den.

Det går bara att lura publiken ett antal gånger innan de genomskådar illusionen.Taggar: jrpg, story, karaktärer, klyschor, ingen variation, rädda världen

« Till bloggen

Kommentarer

KarlG30 apr 2014q

Det är ju det jag alltid har sagt.

Du glömde en punkt, det är väldigt ofta som det finns någon form av släktskap eller åtminstone nära vänskap mellan antagonist och protagonist.

Robert Larsson30 apr 2014q

KarlG:

Du glömde en punkt


Det är nog rätt många punkter jag har glömt :)

Cafino30 apr 2014q

Jag tycker framförallt storyn måste börja utvecklas mer i JRPG:n. Tycker det är just storyns handling och djup som är det mest intressanta med ett JRPG samt den största anledningen till att spela JRPG::n. Längden på sådana spel är betydligt högre än andra genrer, vilket inbjuder till djupare och mer intressanta historier och utveckling utav karaktärer, vilket oftast schabblas bort utav utvecklarna, tyvärr :(

Thomas_87 1 maj 2014q

Håller med dig, det kan lätt bli tröttsamt när tematiken är så lik varandra. Rekomenderar Shadow Hearts om du vill ha ett JRPG som undviker dessa klyschor.

Framför allt andra delen Covenant är ett fantastiskt spel, som tyvärr är svårt att få tag på.

Robert Larsson 1 maj 2014q

Thomas_87:

Covenant


Har kikat runt lite på det innan men aldrig kommit till skott att köpa det. Många som rekommenderar det så kanske slår till en vacker dag.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.