Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Robert Larsson

Registrerad: 29 dec 2011 10:17 Senaste besök: I dag 16:01 Online: Ja

Robbanlasse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Indie – en bubbla på väg att spricka?

Robert Larsson 5 maj 2014 10:542207 visningarKommentera: 9 !

Häromveckan utannonserades 100 stycken indiespel till PS4. Det är ett imponerande antal som förmodligen kan lindra den tillfälliga speltorkan som just nu råder. AAA-titlarna lyser med sin frånvaro, mycket på grund av att de både kostar mer och tar allt längre tid att utveckla, men också för att de inte längre är lika heta och efterlängtade på marknaden.

Indie däremot lider inte av sådana restriktioner. Indie är stekhett. Och nu vill alla ha sin bit av kakan.

Jag ska inte låtsas som att jag är speciellt insatt i scenen men det är inte svårt att undgå hur den har exploderat på senaste tid. Storbolagen har fått upp vittring och vill givetvis vara med och leka, varpå nästan varje spelhus med självrespekt har minst en indietitel på sitt CV.

Gränsen mellan vad som är indie och vad som inte är det börjar suddas ut när allt mer pengar blir inblandat. Det pumpas ut titlar till höger och vänster och det känns snarare som att kvantitet numera prioriteras framför kvalitet. Kickstarter-projekten får grönt ljus efter några minuter och Sony har gett utvecklarna att plattform att skina på, något som naturligtvis är en bra sak, men det går fortare än vad man tror att mätta marknaden.

Skribenter världen över hyllar spelen på samma sätt som det regnade 10/10 på AAA-spelen back in the days. Idag är storbolagsrunkandet inte lika tongivande, och det med all rätt, eftersom det märks hur den delen av industrin går på tomgång.

Risken är att indie är på väg åt samma håll.

Ett argument för indie som mer än gärna dras upp ur rockärmen när scenen ska existensberättigas är hur de ofta ger plats för de stora idéerna. Det är där som kreativiteten blomstrar och passionen frodas. Det sägs så i alla fall. Det sistnämnda är inget jag motstrider, men de två förstnämna är diskutabla.

Jag har spelat ett par riktigt lysande pärlor men med handen på hjärtat tycker jag det är få som bryter ny mark. Ändå får jag intrycket av att indiescenen beskådas som Messias för hela industrin. Kanske letar jag i fel spelhög, men jag tycker det är väldigt få som kommer med vågade och fräscha perspektiv trots att det är något man ständigt hör. Det verkar vara mer en generalisering än ett genuint påstående.

Och de flesta spel som utannonserades häromveckan verkar bara vara retrodoftande pixelpärlor som flörtar med det förflutna. Absolut inget fel i det, jag kommer säkert att skaffa ett par av spelen själv, men det känns som att konceptet med indie börjar bli lite kaka på kaka. Och eftersom det är enkelt och billigt att producera spel genererar det en mer växande hög med titlar vilket gör att många får svårt att sticka ut från mängden. De som är bra riskerar att drunkna i havet av hafsverk.

I slutändan leder överexponeringen och den extrema populariteten till att det blir slentrian och folket tröttnar. Precis som många gjort med AAA. För indie är inte längre ett alternativ. Det är mainstream.Taggar: indie, alternativ, överexponering, bubbla, Retro, passion

« Till bloggen

Kommentarer

GeckoYamori 5 maj 2014q

Ja, när indiespel blev riktiga medieälsklingar kommer det såklart en stor våg av "jag också" spel. Påståendet att indiescenen är mycket mer kreativ och nytänkande är väl mest något som sägs i relation till AAA spelen. Rent statistiskt är väl själva förhållandet mellan nytänkande spel och förutsägbara upprepande spel är säkert inte så annorlunda mellan indie och AAA, kanske ännu värre för just indie. Men det viktiga är ju snarare hur det då och då kommer något som känns genuint nytt och annorlunda i många aspekter. Något som är omöjligt idag för högbudgettitlar.

Jag tror också indie är inne i någon sorts fas just nu då median (speciellt "ny" spelmedia som youtubepersonligheter) öser uppmärksamhet över spelen. Och det börjar definitivt bli ett problem på Steam som fullständigt drunknar i exploitationspel.
Men "indie" har funnits mycket längre än när begreppet myntades (jag har aldrig gillat den termen). Den har funnits i princip lika länge som hemdatorer och kommer fortsätta existera så länge vem som helst kan göra ett eget spel tack vare datorernas öppenhet. Det behöver inte vara mainstream för att existensberättigas, till skillnad från AAA.

Johannes Flyckt 5 maj 2014q

Robert Larsson:

drunkna i havet av hafsverk


Nu är jag inte heller så jätteinsatt i scenen, men det känns som att dessa hafsverk filtreras bort tack vare rankningslistor och dylikt på exempelvis PSN. Största fördelen med att de är så billiga är ju att många har lätt för att testa spelen och sedan sprida ryktet vidare om det visar sig vara bra.
Det blir ju liksom en effekt av evolution där de mest lämpade (roligast att spela) spelen överlever.

Fook 5 maj 2014q

Johannes Flyckt:

men det känns som att dessa hafsverk filtreras bort tack vare rankningslistor och dylikt på exempelvis PSN.


Det går ju i vågor. Precis som Molenyx menade för några veckor sedan.

Indie blir något annat än vad det var.
Precis som punken fick sina uniformer och gick från DIY till Industri-mode.

Måste Indie omprövas när det blir "hitlistor" och storföretag som kommer ligga bakom småproducenterna.

Sen blir det Ny-Indie.

Sen Tru-indie.

Osv.

Robert Larsson 5 maj 2014q

GeckoYamori:

och kommer fortsätta existera så länge vem som helst kan göra ett eget spel tack vare datorernas öppenhet. Det behöver inte vara mainstream för att existensberättigas, till skillnad från AAA


Sant. Scenen kommer ju på så vis leva även efter att hajpen dör ut vilket är en klar fördel, medan AAA kommer kvävas av sin egen tyngd. Sen om det produceras bra spel eller inte är väl en annan femma.

Du säger att du inte gillar termen "indie". Vad är det du inte gillar med den?

Johannes Flyckt:

Det blir ju liksom en effekt av evolution där de mest lämpade (roligast att spela) spelen överlever.


Om det visar sig få den effekten är det ju positivt, men jag tycker det är svårt redan nu att veta i vilken ände man ska börja. Det är proppfullt med titlar så det slutar bara med att jag inte vill köpa någonting alls.

Bleatlessness 5 maj 2014q

Johannes Flyckt:

Det blir ju liksom en effekt av evolution där de mest lämpade (roligast att spela) spelen överlever.


Det finns också gott om spel som uppnått kritisk massa där de börjar säljas av sin egen populäritet. Angry Birds känns som att, visst, ett ok spel med en rolig inramning, men det hade kunnat vara vilket annat spel som helst som tagit den platsen.

Flappy Bird är ju extremt så. Toksimpelt, gör inget speciellt eller originellt egentligen.

Candy Crush spelar inte ens rent. Det är ett välbeprövat koncept gjort bra, men med små twister som får det att spridas och dig att ösa mikrotransaktioner på det. Inte nödvändigtvis det roligaste, och absolut inte det bästa för konsumenten.

Mattias Leisky 5 maj 2014q

Nej, ibland kan det nog vara lite svårt att se hur allt med benämningen indie skulle vara banbrytande. Ofta är det ju plattformstitlar som rider på retrovågen eller ännu en variant på Tower Defense-konceptet. Om AAA-titlarna mår dåligt av att det endast produceras uppföljare så kan nog indiescenen börja må dåligt att det produceras för många efterföljare. En bra idé ger tusen kloner så att säga.

Med det sagt måste jag ändå säga att trots det faktum att indie kan ifrågasättas från flera perspektiv så ges ändå en variation av sällan skådat slag. Lika eller ej får vi ofta spel som är hyfsat välgjorda och som bjuder på bra längd underhållningsmässigt i förhållande till vad man betalar. På det sättet tycker jag det fungerar rätt bra som det gör. Men jag tror du är inne på rätt spår, åtminstone vad gäller vissa genrer. För snart behöver nog åtminstone de som bygger plattformsspel börja fundera på hur de skall kunna synas i mängden...

Bleatlessness 6 maj 2014q

Mattias Leisky:

För snart behöver nog åtminstone de som bygger plattformsspel börja fundera på hur de skall kunna synas i mängden...


Med tanke på att indie typiskt sett har små resurser hoppas jag att unika och välutförda idéer blir hur. Då kan det bli en ny guldvåg!

Fook 7 maj 2014q

Bleatlessness:

och absolut inte det bästa för konsumenten.


Fast alla har väl ett val. Sockrat vatten som Coca Cola kommer alltid sälja bättre än ramlösa, pga att det ger ett sug av socker och koffein.
Men det bästa för konsumenten är ändå ramlösa, som inte har några kalorier alls och släcker törsten lika bra ;)

GeckoYamori 7 maj 2014q

Robert Larsson:

Du säger att du inte gillar termen "indie". Vad är det du inte gillar med den?


När begreppet blivit så ingrott som det blivit blir det ju som sagt välgit mycket förutfattade meningar om vad för typ av spel indie bör vara, som att det vore en slags genre i sig. T.ex. det där med retrodoftande plattformspel. Det blir lite av en självuppfyllande profetia. Och då blir det ju mer likartat än vad det kunde ha varit.

Jag har ju själv spelat "indie" lika länge som jag har haft en dator, men förut såg jag dem bara som spel. Inget mer, inget mindre. Som mest kanske man kunde referera till dem som shareware även om det inte alltid var tekniskt korrekt. På PC Gamers skivor som brukade följa med tidningen under 90-talet fanns det alltid en sharewaremapp där man kunde hitta pärlor från små utvecklare. Som Dink Smallwood.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.