Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Robert Larsson

Registrerad: 29 dec 2011 10:17 Senaste besök: I dag 12:02 Online: Ja

Robbanlasse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Bloodborne – Dark Souls möter Resident Evil 4

Robert Larsson13 jun 2014 23:401991 visningarKommentera: 1 !



Det har tisslats och tasslats en hel del om From Softwares nya spel Project Beast. På årets E3 fick de äntligen ta bladet från munnen och visa upp exakt vad det är de arbetar på. Hidetaka Miyazaki – frontmannen för Souls-serien – regisserar vad som återigen kan bli ett underbart och härligt groteskt äventyr.

Bloodborne är här.

Arbetet har pågått sen Miyazaki avslutade tilläggsmaterialet till Dark Souls – Artorias of the Abyss – och CG-trailern som visades upp på Sonys konferens avslöjade en ond bråd värld, full av mystiskt mörker i klassisk Souls-anda. Miyazaki har gått ut och sagt att han vill återskapa stämningen och atmosfären som fanns i Tower of Latria i Demon´s Souls, den absolut mest skrämmande världen i hela spelet.

Bloodborne tar plats i staden Yarnham, en förvriden plats där ondskan lurkar i varje hörn. En märklig sjukdom sprider sig genom gatorna och förpestar invånarna. Hur och varför det här sker är höljt i dunkel men gissningsvis är det upp till spelaren att ta reda på stadens mörka hemligheter, och varför döden knackar på axeln i närapå varje sekund.

I trailern rullar det in en märklig individ på rullstol. I ena handen bär han ett sågtandat vapen som är utfällbart och i den andra en hagelbrakare. Ammunitionen sägs vara sparsmakad och används ofta i närstrider för att hålla fienderna på plats. Överlag ska striderna vara av den mer aggressivare sorten, till skillnad från Souls där mycket handlar om att vänta in rätt tillfälle för attacker, men hur och om det här ger ett mer strategiskt tänk återstår att se.



Enligt Miyazaki ska det också gå att ändra utseendet på sin karaktär, och jag hoppas att Bloodborne har en lika stor känsla för detaljer i det här avseendet som Souls-spelen. Rustningar, vapen, magier och allmän utstyrsel är bland det bästa att botanisera med i Demon´s och Dark. Glädjen när man finner nya, användbara attiraljer är nästan alltid lika stor och det ger utforskandet ett större mervärde.

Vidare ser man i trailern bönder som viftar med sina facklor, starkt påminnande om Ganados i Resident Evil 4. Det skvallras också om att fienderna kommer i klungor och kan omringa spelaren, något som Ganados gjorde ganska så frekvent mot Leon. Det här beteendet skapar en viss sorts panikaction som när det görs rätt är ganska tillfredsställande. Om Miyazaki har sneglat på Mikamis mästerverk förtäljer inte historien men folk som testat spelet säger att Bloodborne är som en korsning mellan Dark Souls och Resident Evil 4, en kombination som i mina öron låter helt fantastisk.

Bloodborne ska också använda sig av samma snillrika och intrikata bandesign som i Souls där genvägar och alternativa vägar låses upp genom spelets gång. Att skådespelet är förlagt till en stad öppnar upp för många intressanta platser att beskåda och mörka gränder att genomlida. Jag hoppas också på ett lite mer storydrivet spel, men gärna sådär härligt fragmentariskt och vansinnigt galet som Miyazaki fått till tidigare, och helst att det berättas genom minimalt med mellansekvenser.

Det är bättre att staden i sig står som historieberättare, och att vi genom dekoren och designen får ta del av en saga stöpt i klassisk gotisk skräck. Klocktornet som tornar upp i bakgrunden har säkert ett par hemligheter som bara väntar på att få uppdagas, och jag klättrar mer än gärna upp till timvisaren där något stämningsfullt bossmöte väntar.



Bloodborne var för mig höjdpunkten på E3. Det är mer än ett år kvar tills release och mycket kan hända till dess. Det är farligt att gå in med för stora förväntningar direkt men i det här fallet är det svårt att inte börja längta extra mycket. Souls-serien har träffat mitt i prick hos mig och Bloodborne ser ut att bli ett extra grymt tillskott till dem spelen. Jag applåderar From och Miyazaki som vågar satsa på ett nytt IP istället för att låsa fast sig vid ännu ett Souls eftersom då kan fräscha idéer och nya perspektiv presenteras vilket gör att det är lättare att tänka utanför ramarna.Taggar: Bloodborne, Miyazaki, Demon´s Souls, Skräck, Action, RPG

« Till bloggen

Kommentarer

Anders Eklöf14 jun 2014q

Jag tror verkligen att det här kommer bli minst lika bra som Dark Souls, men om man kollar på den läckta trailern med gameplay(som visserligen är äldre än den på E3), så verkar det inte skilja sig SÅ mycket från den serien.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.