Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Robert Larsson

Registrerad: 29 dec 2011 10:17 Senaste besök: I dag 11:23 Online: Ja

Robbanlasse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Vad hände med manualerna?

Robert Larsson 3 aug 2014 15:381618 visningarKommentera: 15 !

De flesta som köper fysiska utgåvor har nog någon gång öppnat fodralet, luktat på innehållet och läst instruktionsboken. Jag själv gör det för jämnan. Doften av ett nyköpt spel avger en lite speciell arom som får mina näsborrar att jubla lite extra.

En annan sak jag gillar med att köpa fysiska exemplar är att få bläddra lite i instruktionsboken, den så kallade manualen där vital information finns nedskrivet i allt från hur spelet fungerar till fiender och karaktärer.

Ibland är dessa manualer väldigt genomarbetade och välfyllda. Exempelvis så var häftet till Alundra tjockt som en tegelsten och innehöll detaljerade beskrivningar om vapen, figurer och världen man huserade i. På köpet fick man också en liten användbar karta. En fin detalj som gör att köpet känns lite roligare.

Idag känns det dock som att manualen har dummats ner något, oftast är det bara lite korta instruktioner om spelet samt teknisk support som avges. Ibland får man ett tjockt häfte och tänker att det kommer vara sprängfyllt med roliga saker att läsa om, men då är det bara den sedvanliga informationen som istället är skrivet på sjutton olika språk.

Dock så har de flesta manualer idag någon sorts nyttig information, och för det är jag tacksam. Det är trots allt lite därför jag köper en fysisk utgåva, utöver det att jag kan ställa den i hyllan med resten av samlingen.

Men det finns exempel då det hela har gått överstyr, då företagen varit extremt lata med förpackningen av spelet. När jag köpte Drakengard 3 fick jag bara med ett simpelt blad, med ingen information om spelet alls.





Knappast vad jag skulle kalla för manual. Ger man ut spelet i fysisk utgåva så bör man lägga ner lite energi på förpackningen och inte bara slött slänga med ett pappersark om säkerhetsföreskrifter och garantier.

Samma sak gäller Watch Dogs. Här fick jag en ursäkt till vad som kan kallas instruktionsbok (en beskrivning av kontrollerna och spelets hud är allt man får) samt ett par häften med information om season pass och "exclusive content".



Känns föga underhållande att läsa om.

Lite mer ansträngning skulle uppskattas här för om nu utgivarna ska skära ner på innehållet i den fysiska utgåvan kan man lika gärna gå över till digitalt (vilket är säkert det alla vill för att slippa kostnader för tryckning, pressning av skiva, begagnathandel, mellanhänder och annat som tillkommer).

Manualen är en viktig del av helheten för den fysiska utgåvan och det är trist att se att det ibland blir så här. Förr vet jag man kunde få väldigt fina och bastanta böcker, och ibland lite extramaterial till det, men nu verkar det mesta sådant vara koncentrerat kring samlarutgåvor.

Lyckligtvis är det här bara några av de värsta skräckexempel jag kunde finna, men det känns som att utvecklingen går mot sämre tider där manualen helt enkelt får stryka på foten för att spara på kostnaderna.Taggar: manual, instruktionsbok, lukta gott, fysisk utgåva, papper, blad, Spel

« Till bloggen

Kommentarer

Redfoxe 3 aug 2014q

Dom flesta 3DS spel och Vita spel har inte manual heller. Var väl för miljöns skull?

På dom maskinerna är det oftast digitala manualer.
Personligen har jag inte varit den som lusläst manualer, men borde göra det :P

Är för stressad med allting idag

Simon Liljedahl 3 aug 2014q

Jag ser väldigt sällan ett syfte med manualer.
Det är bra att de är borta. Finns ingen anledning att slösa papper på det.

Anonym 3 aug 2014q

Solmannen:

Det är bra att de är borta. Finns ingen anledning att slösa papper på det.


Amen brotha

Ecoriath 3 aug 2014q

Vad skönt, inte bara jag som saknar känslan av att läsa manualen innan man startar en nytt spel, om så bara för att få en känsla av vad man har att vänta sig!

Min tanke är väl att om man nu har köpt ett spel i fysiskt format så känns det väldigt konstigt att bli hänvisad till en hemsida för att läsa manualen, denna borde självklart finnas med i förpackningen.

The Sign Painter 3 aug 2014q

Jag bryr mig inte så mycket om manualen i pappersform, den digitala manualen (som jag åtminstone vet följer med 3DS spel) känns exakt lika trevlig för mig.

Men jag tycker det är väldigt tråkigt när man varken får en digital eller fysisk manual. Eller när man får en digital manual som inte alls är särskilt genomarbetad.

Kindo 3 aug 2014q

Klart man saknar dem, men samtidigt är de väl föga användbara i dagens digitala värld, och ur ren miljösynpunkt är det ganska svårt att åberopa deras återkomst. Någon här som kommer ihåg manualen som följde med Fallout 2? Den är nog min favorit. [love]

ibk_ille 3 aug 2014q

Tråkig utveckling detta. När jag började köpa spel som inte var alltför längesedan så var manualerna tjocka och utförliga med bilder från spelen. Nu innehåller de inget roligt alls vilket är synd.

Lindberg 4 aug 2014q

Älskar manualer från förr, speciellt de som är dåligt översatta till svenska. Menar då till NES, Mega Drive osv när spelens story stod i manualen och man fick gissa sig fram och skapa en egen vision av hur det gick till innan hjälten gav sig ut på sitt äventyr.

Alejandro Soler 4 aug 2014q

Fin text Robert! Jag håller med dig. Finner det tråkigt att manualer i större utsträckning ryker.

Däremot önskar jag att lägga till en parantes i debatten. Ur miljösynpunkt är det precis som redan nämnts i tråden, oförsvarbart med manualer - men som mervärde till fysiskt produkt blir det en konsumentinskränkning.

Jag kan tycka att om en konsument väljer att ta beslutet att köpa spel i fysisk utgåva bör även samma konsument faktiskt "få något" för sina investerade pengar. Som jag ser det borde spelförlagen ha ett perfekt läge där digitala utgåvor således kunde vara konkurrensmässigt prissatta, och att fysiska spel för de som önskar att betala extra för manualer och paketering faktiskt får en vettig produkt. Som det ser ut nu kostar digital-retail lika mycket (om inte mer) gentemot fysisk utgåva vid release - vilket är helt oförsvarbart imho.

fluxen 4 aug 2014q

Minns fortfarande Age of Empires 2-manualen - tjock klut till bok där det fanns historisk information om alla enheter och civilisationer. Brukade ligga och läsa den på kvällarna.

Magnus Virdeborn 4 aug 2014q

Värt att notera är att Nordamerika till stor del slutat med manualer. Mer än hälften av alla deras spel kommer utan en.

I Europa får vi dem fortfarande till samtliga spel, men det är nog mest för att vi har så många olika språk. Inte säker, men skulle kunna tänka mig att det är därför.

Många saker som brukade stå i en manual förklarades ju dåligt i själva spelet, varav manualen var användbar. Nuförtiden är det mesta uppenbart när man väl spelar, nästan för uppenbart. Därav att innehållet i manualerna är begränsat till informationen som föräldrar som inte kan ett dyft om spel behöver för att hjälpa sina barn att komma igång.

Simon Liljedahl 4 aug 2014q

Virde:

I Europa får vi dem fortfarande till samtliga spel


Det stämmer väl ändå inte?
Vissa Vita-spel saknar väl helt papper nuti sina fodral vill jag minnas, eller är jag ute och cyklar?

Magnus Virdeborn 4 aug 2014q

Ah, sorry. Utom till Vita. Men det är ett beslut som gäller världen över tror jag. Är svårt att producera manualer i den storleken, så när det väl är någon inkluderad så är de mer som ett reklamblad.

Kiriakis 6 aug 2014q

När man var liten lusläste man alltid manualen innan man började spela sitt nyköpta spel!

zacker 6 aug 2014q

jag saknar också känslan utav att öppna och läsa en manual idag :(
De flesta spelen i dag har väl nån typ av ingame tuturial som ersätter manualen nu för tiden. tyvärr.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.