Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Robert Larsson

Registrerad: 29 dec 2011 10:17 Senaste besök: I dag 16:01 Online: Ja

Robbanlasse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Greatness Awaits – Ja, men när då?

Robert Larsson10 aug 2014 02:471077 visningarKommentera: 1 !

Sony ska ha en eloge. En eloge för att ha utfört den absolut smartaste marknadsföringskampanjen sen ”Genesis does what Nintendon`t”.

Inte nog med att de fick gratis draghjälp av Antonio Banderas, genialiskt iscensatt från en scen ur ”Dödligt Möte”, de plockade även gratispoäng från Microsoft som i stort sett fumlade bort all cred de byggt upp med sin 360 genom att köra över sina kunder med en oväntad, och i många fall obekväm, lösning för alla som gillar spel.

Det är bara att konstatera att Sonys marknadsföringsavdelning är ett par sluga jävlar som genomförde ”Greatness Awaits”, en PR-kupp lika träffsäker som Mike Tyson 1986, till en framgång utan dess like.

För utan den hade PS4 stått helt naken, utan någon som helst uppbackning.

Marknadsföringen tar mig tillbaka till lanseringen av PSX, då Sony hade så mycket attityd och tuffa slogans att Nintendo och Sega framstod som två mobbade skolpojkar trots att de stod utan några kvalitativa spel. De tog den här nördiga sysselsättningen och ställde den i rampljuset, och som tack för det blev Sony herre på täppan i två konsolgenerationer.

Idag är de på väg att upprepa den framgången.

”Greatness Awaits” spelar på drömmar. På löften. På framtiden.

Jag gillar det. Jag köpte det. Jag väntar.

Jag har haft min PS4 ett tag nu och jag väntar fortfarande med spänning på storheten med konsolen. Den har så mycket potential, nästan så att den skriker det rakt ut i mitt ansikte när jag spelar, och varje gång jag plockar upp handkontrollen vet jag om det.

Deras slogan gör att jag har överseende med bristen på spel. Jag har överseende med att den känns som en fattigare PS3 gällande allt från mediafunktioner till onlinelösningar, för någon gång kommer ”The Greatness”.

Själv tycker jag inte att det ska ta mer än två år innan konsolen visar upp sina riktiga muskler. Tyvärr är detta ett vanligt fenomen gällande konsollanseringar och Sony är varken första eller sista företaget att visa upp den här variabeln.

Men Sony är smarta och visar upp framåtanda, finurlighet och framförallt slipade och utstuderade metoder som inte bara knockar deras konkurrenter, utan också får oss konsumenter att överösa dom med beröm trots att de egentligen inte har gjort någonting spektakulärt.

De lät oss fortsätta sälja våra spel.

Fantastiskt.

De lät oss slippa vara uppkopplade 24/7.

Strålande.

De tog funktioner som vi alltid tagit för givet och introducerade dom som någonting nytt. Och vi svalde det.

PS4 är ”4 the Payers” – eller jag menar ”Players”. I alla fall inledningsvis.

Missuppfatta mig inte fel bara, jag är övertygad om att storheten kommer till PS4. Men även när vi sitter och spelar dom där fantastiska spelen så kan ”Greatness Awaits” fortfarande ge näring till drömmar. Vi längtar och längtar efter nästa stora upplevelse och allt som krävs är en trailer och ”Greatness Awaits” i slutet för att munnen ska vattnas. För att framtida konsumenter ska få ta del av det nya.

För vi blir aldrig nöjda. Vi vill bara ha det nyaste, största, mest avancerade och pampigaste som finns, helst till ett så lågt pris som möjligt utan förseningar och tekniskt strul. Det blir en evig cykel, som upprepas ända tills det att maskinen pensioneras och Sonys marknadsföringsavdelning hittar på något annat käckt.

Det är en av dom bästa slogans jag sett.

The Neverending Story.

Men för vissa kanske storheten aldrig anländer. Den kanske aldrig infinner sig. Kanske vissa har tröttnat på hela spelbranschen och dess juvenila inriktning, den tröttsamma sexismen, fattiga remakes, uppumpade steroidkillar och PR-kostymernas väloljade retorik.

Tyvärr spelar det egentligen ingen roll. För hela tiden matas vi med drömmar om storartade upplevelser.

Och tydligen räcker det.

Greatness AwaitsTaggar: PS4, Greatness Awaits, spelbransch, cynism, storhet, bra spel

« Till bloggen

Kommentarer

Hans Li Engnell10 aug 2014q

Jag tänker på PS3:ans paroll "This is Living" som blev till "This is Waiting"...

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.