Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Robert Larsson

Registrerad: 29 dec 2011 10:17 Senaste besök: I dag 01:54 Online: Nej

Robbanlasse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Vad har då 2015 att erbjuda?

Robert Larsson 1 jan 2015 00:49706 visningarKommentera: 0 !

Ett nytt år har börjat. Förmodligen kommer jag att uppleva det exakt likadant som förra. Inrutat, tryggt, med några få avvikelser i min numera väldigt skyddade och förhållandevis enkla (och rätt så tråkiga) tillvaro. Jag ser inga direkta överraskningar ligga och häcka bakom buskarna, utan det är mest samma invanda hjulspår som rullar fram längs med gatorna. Men då och då dyker det upp något guldkorn, såsom en resa eller en trevlig fest.

Det är lite som spelindustrin idag. Den är på ett ungefär lika spännande som min vardag just nu. Just det, jag jämförde precis en miljardindustri med mitt miserabla liv.

Jag var inledningsvis ganska skeptisk till ett köp av PS4. När hajpen lagt sig fanns det inte mycket som lockade. Men cirka ett halvår efter release gjorde jag slag i saken i alla fall, mestadels för framtiden och för drömmarna. Sony har fortfarande mycket kvar att bevisa, och PS4 har fortfarande mycket kvar att ge.

Jag gillar maskinen. Det jag utnyttjar mest just nu är Share-funktionen som gör att jag kan ladda upp videoklipp från spel till Youtube. Det är väldigt kul, och väldigt enkelt, att dela med sig av detta. Det är för mig en av dom bästa funktionerna jag har sett i en konsol. Det gör också att PS4 distanserar sig från sina yngre syskon och inte bara erbjuder samma sak, fast med kraftfullare hårdvara. Det finns givetvis andra bra features också, men inga har fångat min uppmärksamhet lika mycket som Share-knappen.

Men nog om det, det jag tänkte dela med mig av är lite vad jag ser fram emot och vad jag skulle vilja se mer av under 2015, gällande spel och dylikt. PS4 har en enorm potential att bli den bästa konsolen genom tiderna, allt som behövs är lite fräscha spel. Det har kommit en del trevliga bekantskaper, men inga som jag tycker direkt har pushat maskinens kapacitet.

Så här är en lista med olika punkter som jag ser fram emot eller som jag skulle vilja se under det kommande året.

∙ Slutet för Cross-gen

Detta är någonting som måste få ett avslut. Naturligtvis är det bra för de som inte har hoppat på bandvagnen än, jag var själv en av dessa som tyckte det var skönt att PS3 fortfarande fick sin beskärda del av nya spel, men jag känner att detta både kväver utvecklingen av spelet och hämmar den nya generationen från att starta på allvar. Utvecklarna måste fokusera på flera versioner av sitt spel, och det känns som att hela processen blir lidande bara för att spelet måste anpassas för gammal hårdvara.

Dessutom gör det att fler människor inte känner något behov av att köpa de nya maskinerna, varpå utvecklarna inte vågar satsa på exklusiva spel utan känner att de måste ge ut sina alster på de äldre konsolerna också, vilket leder till en dålig cykel som inte gynnar någon i slutändan.

Tack och lov säljer både PS4 och XO (nåja) som smör så förhoppningsvis vågar utvecklarna ta steget fullt ut i år och annonsera sina kommande spel enbart för den stundande generationen.

∙ Bloodborne

Souls-spelen förändrade mitt liv och mitt sätt att se på spel. Sen jag tog del av dessa mästerverk har jag har mer och mer insett hur unika de är, och hur mycket jag saknar deras designfilosofi när jag spelar andra spel. Bloodborne är Hidetaka Miyazakis nästa spel efter succéerna Demon´s Souls och Dark Souls.

Det intressanta är att han hela tiden förnyar sitt koncept utan att frångå själva kärnan i vad som gör det bra. Han är också smart på det sätt att han avviker från rena uppföljare, eftersom han då inte behöver rätta sig efter de regler och ramar som föregångaren satt upp. Han kan fritt experimentera med nya inslag, samtidigt som han behåller det vi alla älskar och känner till. Uppföljare får mycket kritik för att de just är uppföljare. Se bara på Dark Souls 2. Folk gillar att jämföra. Det gör jag också. Det är ett oundvikligt beteende. Miyazaki slipper i viss mån detta eftersom han hela tiden flyttar runt sitt koncept till ett nytt IP. Han skapar också väldigt mycket möjligheter om han nu skulle vilja göra en rak uppföljare eftersom han numera har tre stycken serier att välja och vraka på.

Det känns också som att han bara har skrapat på ytan gällande spelmekaniken och filosofin kring Souls, och att det är därför som han hela tiden producerar nya varumärken. Trots att Bloodborne blir det tredje spelet för honom som utnyttjar samma DNA som hans föregående verk känns det inte det minsta gammalt och tråkigt. Tvärtom känns det nytt och fräscht, med helt nya idéer, miljöer, stridssystem och story. Dark Souls var ett jättesteg från Demon´s och Bloodborne ser ut att ta minst lika många kliv. Om det sen visar sig vara bra eller inte får framtiden utvisa, men jag känner rent instinktivt att detta kommer bli ett sant mästerverk, precis som de tidigare delarna.

∙ Inga fler trasiga spel, nedgraderingar eller lögner från utgivare och press.

En oroväckande utveckling minst sagt är rapporterna om alla trasiga spel. Företagen har fått väldigt mycket kritik kring detta och det med all rätt, det håller inte med patchar dag ett bara för att kunna hålla deadlinen. Än värre är det när spelen inte fungerar i sitt ursprungliga skick. Särskilt i dessa tider också när konsolerna förlitar sig väldigt mycket på uppkoppling. Ubisoft var tvungen att krusa för spelarna med ett gratis spel när Unity kom ut i ett minst sagt tveksamt tillstånd. Jag förstår inte, de måste på något sätt ha vetat detta och att både skada varumärket samt dela ut gratis spel är för mig ett sådant bisarrt beteende. Assassins Creed må säkert sälja sina exemplar nu, men snart kommer försäljningen att dala om inte Ubisoft vårdar sina varumärken bättre. Varför vill man köra sin absolut mest kända serie i botten? Jag kunde inte bry mig mindre men det finns säkert tio miljoner andra därute som garanterat gör det.

Nedgraderingar har också skett på det senaste. Numera verkar det poppis att visa bländande klipp som demonstrerar de senaste spelens grafiska muskler, för att sen när de släpps inte alls se lika vackra ut. Dark Souls 2 är nog det mest kända exemplet, där skedde bantningen bara några veckor från release, och även om From var tvungen att skära ner på effekterna för att behålla en stadig framerate kunde de och Namco Bandai åtminstone berättat detta när de promotade spelet istället för att låtsas som det regnar när det väl släpptes. Efter några veckor av spekulationer kom en PR-ansvarig från Namco Bandai ut och gav ett flyktigt svar som ingen blev särskilt glad av.

När Lords of the Fallen visades runt bland olika klipp på nätet fanns det en påtaglig screen tearing, så illa att det nästan skar sig i ögonen. Publikationerna som postade dessa klipp hävdade envist att detta berodde på kvalitén på själva videon och att det inte var någonting som var närvarande i spelet. Men likt förbannat när man ändå satt där med spelet dag ett så fanns screen tearingen där, och som utvecklarna var tvungna att fixa med en patch på lanseringen.

Tyvärr tror jag att allt det här kommer att fortsätta i än mer skala. Utgivarna vet att de kommer undan med det mesta och fortsätter att locka med pre-order bonusar, förmånliga erbjudanden och löften om fantastiska spel som plåster på såren. Och vi fortsätter svälja det i vanlig ordning.

∙ No Man´s Sky

Inte mycket är avslöjat kring detta spel. Men det känns onekligen som en av årets största höjdpunkter. Slumpmässigt genererade planeter, frihet och en genuin utforskarglädje verkar vara de största ingredienserna i No Man´s Sky. Om det visar sig bli ett framgångsrikt recept låter jag vara osagt, men i mina öron låter det fantastiskt.

Nyligen bekräftade också en av spelets skapare att det finns ett fotoläge i det och bara det gör spelet minst sagt intressant. Att få möjligheten att dokumentera sin alldeles egna resa gör att jag egentligen inte behöver några större mål. Det är dock sagt att det finns en början och det finns ett slut, men allt däremellan verkar bara finnas till för mig och mig endast.

Jag hoppas verkligen att No Man´s Sky blir en så personlig resa som möjligt. Jag anar också stor potential till spännande klipp att ladda upp via Share. Om det nu är så brett och varierat kan varje spelares upptäcktsfärd bli något eget, något speciellt som man sen kan dela med sig via den här knappen. Kanske är det först då som funktionen verkligen kommer till sin rätta, när man visar helt unika klipp som andra kanske aldrig får se. Jag är dock lite rädd att mycket av snacket är inkapslat i den gamla hederliga PR-jargongen men jag hoppas innerligt att Hello Games verkligen sätter kraft bakom sina ord.

∙ Uncharted 4: A Thief´s End

Jag var inte speciellt imponerad av Naughty Dog och deras uppvisning av fjärde upplagan av Uncharted. Det såg väldigt oinspirerat och tråkigt ut. Det var ett säkert kort, med lite hederlig bergsklättring och slentrianskjutande i någon gudsförgäten djungel. Precis allting som visades i klippet har utspelat sig i Uncharted-serien tidigare, och det finns bara så många gånger som Nathan Drake kan skjuta ner skurkar i djungeln innan man tröttnar.

Men till Naughty Dogs försvar så är det långt kvar innan spelet släpps och det regisseras av duon som producerat två av föregående generations bästa spel, Uncharted 2 och The Last of Us. Det är just därför jag blev besviken, för jag har väldigt höga förväntningar på det här spelet, och det jag fick var något som inte alls stämde överens med den höga kvalitén jag förväntar mig av dessa människor. Uncharted 2 och 3 hör till några av de bästa stunderna jag haft med PS3 och även om jag inte finner de lika underhållande idag så var båda spelen där och då mästerverk. The Last of Us behöver ingen närmare förklaring, det är utan tvekan ett av världens bästa spel och det är få som kan konkurrera med det här.

Det jag gillar med Uncharted är den direkta och lättillgängliga underhållningen. Spelen kanske inte åldras så bra, men under den tidsramen som de levereras är de utan tvekan bäst på vad de gör, och vad de vill förmedla. Jag tvivlar egentligen inte på att Naughty Dog kommer göra ett fantastiskt jobb som matchar, eller till och med överträffar kvalitén, på de föregående delarna.

Men handen på hjärtat, hur många fyror finns det idag som faktiskt är bra (Resident Evil 4 säger hej)?

Redan efter trean började kritiken hagla om att serien gick all out med det bombastiska och bara försökte upprepa tvåans fantastiskt galna actionsekvenser. Vad är det som säger att den kritiken inte kommer fortsätta? Det gäller för ND att verkligen skaka om serien nu, annars riskerar de att vattna ur konceptet och få det att kännas gammalt, vilket det på ett sätt redan börjat göra. En del nöjer sig säkert med det, men det är aldrig bra för en etablerad serie att trampa vatten för länge. Då sjunker den tillslut.

Klippet till A Thief´s End skvallrar lite om en tillbakagång till rötterna, till Drake´s Fortune där det inte var så mycket fokus på cinematiska scener och berg –och dalbane action. Jag har svårt att tro att sekvensen är representativ för hur spelet kommer att se ut, jag tror att det kommer fläskas på med ganska maffiga scenarion men det vore ändå ganska skönt med en lite mer tillbakalutad syn på serien. Går det överträffa trean när det kommer till action? En lyxkryssare som kapsejsar och ett plan som störtdyker ner i öknen, allt medan Drake är center of attention i båda inslag, är svåra att toppa. I alla fall i mitt huvud.

Detta är också första gången som Naughty Dog inte överger ett av sina varumärken efter en fullbordad trilogi. Bara här anar jag oråd. Finns det en vilja från Naughty Dogs sida att gå vidare med Uncharted eller är det Sony som viftar med näven och tvunget vill ha en till del i en av dom mest populära serierna till Playstation? En del nyckelpersoner har också lämnat utvecklingen vilket får mig att tro att det råder delade meningar om hur nästa del i serien ska se ut. Det finns en del aspekter att ta hänsyn till som gör att jag är lite orolig för fyran. Det skulle inte se bra ut för några parter om årets Uncharted skulle visa sig vara en medioker repris som floppar. Men jag hoppas verkligen på det bästa.

∙ Releasedatum till Final Fantasy 15

Square Enix har hållt oss på sträckbänken tillräckligt länge nu. Det är dags för dom att avslöja när deras nästa huvuddel i Final Fantasy-serien ska släppas. Ett demo är bekräftat med Type-0 (som jag också längtar till) och jag förväntar mig under året att information kommer om ett spikat datum. Med tanke på att de börjat pumpa ut ganska mycket information och trailers så känns det som att arbetet sakta men säkert börjar färdigställas. Själv förväntar jag mig Guds gåva till JRPG-genren, världens bästa spel och uppfyllandet av alla mina drömmar så förväntningarna är inte alls höga.

***

Det här var lite av vad jag förväntar mig under 2015. Lite pessimism blandat med optimism. Som det brukar vara med andra ord när det kommer till mig. Det är lite som mitt liv trots allt. Allt jag listar är ju spel jag känner till, eller andra saker som på ett eller annat sätt är etablerade fenomen. Jag hoppas på flera överraskningar under året som går. Sony har bland annat ett par förstapartsstudior som just nu kokar ihop någonting, och jag räknar iskallt med att dessa projekt kommer presenteras allt eftersom 2015 passerar.

Cory Barlog från Santa Monica jobbar i alla fall med ett nytt God of War, förmodligen som ett resultat av att Stig Asmussens projekt havererade och de behöver ett säkert kort för lite snabba cash. Visserligen är det ett starkt varumärke som jag inte tror att företaget skulle överge, men kanske hoppades de på att kunna vila det lite och lansera ett nytt IP. Här gäller samma regler som för Naughty Dog för övrigt. Skaka om serien rejält nu och kör den inte i botten med samma gamla skåpmat som vi redan sett nu i tidigare delar.

Quantic Dreams nya ser jag fram emot väldigt mycket. Älskade Heavy Rain och gillade Beyond. David Cage ska skita i belackarna och köra sin grej, jag gillar hans sätt att skapa spel eftersom han låter mig uppleva scenarion som jag normalt sett inte ser i spel. Han producerar också nya upplevelser, istället för billiga uppföljare, och försöker tänka fram annorlunda sekvenser och historier som inte bara går ut på att rädda världen. Möjligtvis borde han kollaborera med en skarpare manusförfattare, för Beyond (och i viss mån Heavy Rain) hade några väldigt lökiga partier, både sett till handling och dialog. Men annars är det bara att köra så det ryker. Fuck the haters.

Det var allt. Gott nytt år önskar jag och ett trevligt 2015.Taggar: Gott Nytt År, 2015, framtidsutsikter

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.