Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Robert Larsson

Registrerad: 29 dec 2011 10:17 Senaste besök: I dag 16:01 Online: Ja

Robbanlasse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Nier 2

Robert Larsson26 jun 2015 21:002169 visningarKommentera: 0 !



Nier trädde in i mitt liv för lite mer än fem år sedan. Jag köpte det några veckor efter releasen, och hade egentligen inte några större förväntningar på det eftersom mottagandet var ganska svalt från media. Själv var jag bara ute efter ett action-rpg till min svältfödda PS3, en genre jag älskar över allt annat, och Nier verkade uppfylla alla kriterierna jag var ute efter. Resten är historia.

Jag har skrivit en blogg om det.

Jag tycker att det är ett av 1001 spel du bör testa innan du dör.

Jag utnämnde det till sjunde generationens bästa spel.

Det går inte att överskatta den betydelsen Nier hade på mig. Det kom från ingenstans och levererade en sådan unik upplevelse att jag gång på gång har frågat mig om jag någonsin kommer att känna så för ett spel på det viset igen.

Tyvärr försvann det från radarn ganska kvickt. Det gjorde ont i själen att fler inte spelade det här mästerverket. Och att det fick så svala betyg. Många bedömde det utifrån dess tekniska kvaliteter, och visst, det briljerar inte i den kategorin men det är helt sekundärt mot det som spelet faktiskt erbjuder.

Jag hoppades såklart på en uppföljare, för det finns väldigt många saker att spinna vidare på och utveckla, men med åren började jag inse att det var ganska kört på den fronten. Visserligen har Nier ett bra rykte och en dedikerad fanbase, alla som har spelat det verkar överlag ha positiva åsikter kring det vilket glädjer mig, men jag hade aldrig kunnat tro att Square Enix var villiga att satsa på det här kortet en gång till. Det var en död häst som hade lämnats till sitt öde.

Sen kom E3 2015, en mässa där flera efterlängtade projekt utannonserades. Legendariska spel som legat i dvala i tiotals år dyker plötsligt upp på radarn igen och golvar alla, inklusive mig. Men någonstans därute mellan all förtvivlan, skepsis och allmänna skämt som staplats på led genom alla dessa år så fanns det ändå en liten strimma hopp om att dessa spel faktiskt skulle släppas.

Att de någon gång i den avlägsna framtiden faktiskt skulle gå att spela.

Men med Nier 2 fanns det aldrig några sådana utsikter. I alla fall inte för mig. Självklart hoppades man ju år efter år att något skulle hända, men tiden gick och jag glömde bort tanken på en uppföljare. Jag hade förlikat mig med det faktum att Nier var en gång och aldrig mer, och det hade varit okej för det var ett fantastiskt spel och jag är glad att jag fick chansen att uppleva det.

Men mitt bland alla megatons så kommer då den största av dom alla. Nier 2 utannonseras från ingenstans på Square Enix konferens, med nyckelpersoner från originalet tillbaka i respektive roller och utvecklat av inga mindre än Platinum Games. Själv missade jag den på grund av anledningar men jag såg den senare på kvällen.

Det är inte utan att man får en tår i ögat när regissören för Nier, Yoko Taro, kliver upp på scenen klädd som Emil, en av tre protagonister från spelet, och passionerat pratar om den goda respons han fått från fans och hur han känner att spelet verkligen var älskat av så många. Han försäkrar oss om att han ska göra sitt bästa för att leverera en så bra uppföljare som möjligt och själv har jag fullt förtroende för honom.

Vidare så kliver producenten för Platinum Games, Atsushi Inaba, fram till podiet och pratar om deras roll i produktionen. Han lyfter fram Square Enix som initiativtagare till den här speciella kollaborationen och hur de kan tillföra nytt blod i Nier-serien genom att tillämpa deras expertis inom actionspel.

Teasertrailern som spelades i samband med det här avslöjandet var väldigt kort, och visade inte mycket mer än några konceptbilder, namnen på kreatörerna och den förmodat kvinnliga protagonisten som jag gissar på är Yonah, Niers dotter från föregångaren.

Jag är redan på hypetåget för det här spelet. Jag tror det kommer bli minst lika bra som originalet. Det kommer också få en teknisk upputsning och ett stabilare gameplay, vilket var Niers svagaste kort. Men det är inte utan att jag börjat känna en viss nervositet inför det här projektet. När det initiala glädjeruset dammades av började tankarna komma om hur uppföljaren kan se ut. Den största frågan för mig just nu är hur Keiichi Okabe ska toppa musiken för det råder ingen tvekan om att det var den enskilt bästa komponenten i hela Nier. Det lyfte upp spelet till himmelska höjder, det var magi från första tonen till sista, och det är ett av få soundtracks som jag kan lyssna på utanför spelet.

Mer information ska släppas till hösten. Jag hoppas då att den första riktiga trailern landar. Det är en spännande framtid jag går till mötes, och det kommer bli underbart att få ta del av ett nytt kapitel i sagan om Nier.Taggar: nier, Uppföljare, Square Enix, Taro Yoko, Platinum Games

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.