Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Robert Larsson

Registrerad: 29 dec 2011 10:17 Senaste besök: I dag 12:02 Online: Ja

Robbanlasse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

CD Projekt Red är ett föredöme för industrin

Robert Larsson22 aug 2016 18:212338 visningarKommentera: 5 !

Det sägs att första intrycket är det viktigaste. Sumpar man det så är det svårt att få en andra chans att göra rätt för sig. The Witcher 3 var mitt allra första spel från CD Projekt Red och det går lugnt att konstatera att dom gjorde ett riktigt imponerande intryck på mig. Inte bara för att spelet i sig var så fruktansvärt välgjort, utan för att CDPR visade upp en väldigt konsumentvänlig attityd som gjorde att jag uppskattade dem än mer än bara för sitt konstnärliga uttryck.

De gjorde så att jag verkligen kände att jag fick ut maximal valuta för mina pengar. Det kändes som att de ansträngde sig för min skull, så att jag skulle få en så bra och njutsam stund med deras spel som det bara var möjligt. Och den känslan tror jag är viktig för ett företag att förmedla för att kunna bygga upp ett hälsosamt förhållande till sina kunder.

När jag fick The Witcher 3 i min hand noterade jag först den fina pappkartongen som omslöt spelet. Ofta kommer spel i vanliga plastfodral men här hade man valt att göra det lite annorlunda. När jag sen väl öppnade det fick jag inte bara spelet, utan även ett soundtrack, en stor karta och ett par fina klistermärken, föremål som man oftast bara får när man köper Collector´s Edition eller liknande men allt detta följde med i den vanliga utgåvan till ingen extra kostnad alls.

Och när jag startade upp spelet upptäckte jag att CDPR bjöd på gratis DLC som fanns att hämta hem på PSN. Där fanns allt ifrån nya sidouppdrag till gwent-kort, alternativa kostymer och frisyer. Mestadels bara onödigt kosmetiskt fluff men det visar ändå på en god vilja från CDPR att bjuda lite på sig själva istället för att framstå som gnidiga girigbukar som tar betalt för precis varenda liten sak som släpps i anslutning till spelet..

De lanserade också två stycken matiga expansioner som gav mer timmar och underhållning för pengarna i förhållande till annat material som släppts till andra spel. Deras senaste tillägg, Blood and Wine, är större än vissa AAA-spel som säljs till fullpris. Hearts of Stone kostade bara 91 kronor, men var packat med nästan 30 timmars innehåll. Sen huruvida man mäter underhållning sett till hur många timmar man får ut av sitt spel, ja det är ju en annan femma för det är klart att alla inte gör det, men jag kan ändå tycka att CDPR prissätter sina produkter på ett mer ”humant” sätt än många av sina konkurrenter.

CD Projekt Red är ett relativt litet företag men de bjuder ändå mer goodwill än dom största drakarna inom industrin. De har lyssnat på feedback och patchat omgående och ofta, allt för att hela tiden se till att The Witcher 3 ska fortsätta vara ett spel som leverererar på topp. Allt innehåll som kom till, vare sig det var gratis eller inte, har hållit enastående kvalitet. Att det dessutom inte gör hål i plånboken är ett bara ett plus i kanten för min del. Jag hade gärna sett fler företag anamma en mer konsumentvänligare attityd likt den CD Projekt Red förespråkade med The Witcher 3.Taggar: CD Projekt Red, cdpr, goodwil, föredöme, spelbransch, DLC

« Till bloggen

Kommentarer

Johan Lorentzon23 aug 2016q

Tror inte det är så mycket goodwill, snarare att de gör spel som de själva vill spela och behandlar spelarna som de själva vill bli behandlade.

Det känns som genuint och påminner om en svunnen tid när utvecklarna satt hemma i källaren och knackade kod, ingen tänkte på försäljningssiffror eller hade något förläggare som andades dem i nacken om deadlines. De gjorde bara vad de själva ville göra utan krussiduller.

Bleatlessness23 aug 2016q

De gör sig också lustiga över DRM i ett uppdrag: http://kotaku.com/the-witcher-3-takes-shots-at-drm-170727776...

Johan Lorentzon:

ingen tänkte på försäljningssiffror


Fast det är inte hållbart i längden. Det finns många bra produkter, spel som annat, som inte överlever för att kvalitet dessvärre inte är den enda faktorn. Apple hade till exempel stannat i garaget om det inte vore för kombinationen av Wozniaks tekniska geni och Jobs marknadsmässiga geni.

Ska vi tro Wikipedia kostade The Witcher 3 $46M att utveckla och $35M att marknadsföra. De vill definitivt ha tillbaka de pengarna. Skillnaden är hur de gör det. Istället för att behandla sina kunder som dumma utlopp för mikrotransaktioner så behandlas vi med respekt, både i och utanför spelet. Därav goodwill.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_video_g...

Johan Lorentzon:

De gjorde bara vad de själva ville göra utan krussiduller.


Visst finns det några solskenshistorier, så som Undertale, men glöm inte bort alla (ekonomiskt) misslyckade projekt som göms i skuggorna.

Johan Lorentzon23 aug 2016q

Bleatlessness:

De vill definitivt ha tillbaka de pengarna.


Absolut, de säljer ju en produkt. Men vad jag menar är att det är så många bolag idag som tänker pengar i första hand, spel i andra hand. CoD säljer, då gör vi CoD 1-345 och släpper ett varje år. Eller som Guitar Hero, de bara släppte spel tills folk blev less och den gick vidare.

Det är inget fel att tjäna pengar på sitt spel eller produkt, men jag tror CD Project Red mer ser det som ett kvitto på att de gör något bra. Istället för att försöka smida när järnet är varmt och krama ur märket med DLC och miniexpansioner.

Bleatlessness23 aug 2016q

Johan Lorentzon:

pengar i första hand, spel i andra hand


Ja precis, det var lite åt det hållet jag ville komma åt med mitt ovanstående inlägg. Så länge vi är överens om att pengarna fortfarande är viktiga.

Johan Lorentzon:

men jag tror CD Project Red mer ser det som ett kvitto på att de gör något bra.


Nu märker jag säkert bara ord, men formuleringen får mig att tänka "vi gör ett spel för massa miljoner dollar och så ser vi om det råkar sälja bra". Så var det definitivt inte.

Ett bevis på det kan ses i att The Witcher 3 är mer likt genomsnittsspelet till konsol än originalet som är lite mer PC-hardcore.

Däremot är jag helt med på att CDPR går ut för att sälja bra genom att ha en bra produkt ("spelet de själva vill spela"), istället för en lömsk mikrotranaktionsfälla som använder alla fula knep i boken för att krama ur pengar (exempelvis Candy Crush).

Johan Lorentzon23 aug 2016q

Bleatlessness:

Nu märker jag säkert bara ord, men formuleringen får mig att tänka "vi gör ett spel för massa miljoner dollar och så ser vi om det råkar sälja bra". Så var det definitivt inte.


Nej absolut, lite klumpigt formulerat. Det jag menar är mer att de nog resonerar så att om de gör bra spel så kommer folk köpa dem. Men att det också handlar om spel de själva vill göra.

Bleatlessness:

Ett bevis på det kan ses i att The Witcher 3 är mer likt genomsnittsspelet till konsol än originalet som är lite mer PC-hardcore.


Ja, egentligen...mycket av det jag menar kanske går att applicera in mer på första spelet. 2an och 3an är ju uppenbart för att spelen säljer och att folk ville ha mer, men ändå inte så att de tummar på sin egen kreativitet för säljsiffror. Medan ettan var mer kasta myntet och se vart det landar.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.