Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Robert Larsson

Registrerad: 29 dec 2011 10:17 Senaste besök: I dag 12:02 Online: Ja

Robbanlasse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Jag avskyr tutorials

Robert Larsson 8 feb 2017 18:091666 visningarKommentera: 8 !

Är det någonting jag avskyr i dagens spel så är det påtvingade tutorials, hjälpmeddelanden och handhållningen som kommer av detta. Jag förstår inte varför utvecklarna av idag är så ängsliga över att låta mig som spelare ta kontrollen över spelet utan det ska poppa upp massa textrutor som ska förklara för mig vilka knappar jag ska trycka på.

Det värsta skräckexemplet jag sett på senare tid är Rise of the Tomb Raider. Där dyker det upp små prompters med jämna mellanrum som berättar för mig vad jag ska göra, vad ska jag trycka på eller om jag är i närheten av en grav. Och det går inte att STÄNGA AV!

Vad är meningen med att ha små förklarande rutor som avslöjar att jag är i närheten av en grav jag kan utforska, när hela spelet handlar om att utforska gravar, att upptäcka deras hemligheter och att se vad som döljer sig bakom nästa ogästvänliga hörn? Det tar bort all spänning. Än värre är att Crystal Dynamics har satt ut små klockspel i närheten av gravarna för att markera att man är i närheten, men ändå känner sig tvingade att ha med en stor svart textruta där det står "OPTIONAL TOMB NEARBY".

Tack CD, för jag hade verkligen inte fattat det utan den lilla informationen, som till råga på allt inte att går att stänga av och som dessutom FÖRSTÖR MIN UPPLEVELSE.

Spelindustrin idag är så fruktansvärt insnöade på att inkludera varenda kreti och pleti till att spela att många verkar glömma bort oss veteraner som helst inte vill ha sådana här meddelanden eller nybörjarkurser för att kunna njuta av våra spel. Ibland tar det evigheter också innan man kan komma igång med spelandet, bara för att spelet ska envisas med att hjälpa till i varenda given situation som uppstår.

Det ska dock tilläggas att jag märker den här företeelsen främst i stora AAA-titlar, och utgivarna där känner väl sig tvingade att ha med detta för att inte stöta sig med den breda massan. Tutorials är heller inte bara av ondo, ibland är det nödvändigt om man exempelvis måste lära sig ett nytt komplext stridssystem i ett rollspel.

Men det jag efterlyser är valfrihet. Möjligheten att stänga av. Många av oss vill inte sugas in i sådana här påtvingade dumheter, och absolut inte efter att det gått x antal timmar och man faktiskt lärt sig kontrollen. Att utvecklarna då fortfarande envisas med att lära ut knappuppsättningen ser jag bara som en förolämpning.

Och jag vill helst inte bli förolämpad när jag ägnar mig åt mina fritidsintressen.Taggar: tutorials, påtvingat, valfrihet

« Till bloggen

Kommentarer

Anders Eklöf 8 feb 2017q

The Last Guardian dras ner en aning på grund av de ständiga rutorna som kommer upp hur kontrollen fungerar.

Shmuppen81 9 feb 2017q

Jag bojkottar dessa spel. Blir så satans less.

biva81 9 feb 2017q

Väl skrivet. Tråkigt att vi som känner såhär alltid kommer att vara i minoritet och aldrig kommer få njuta av storproduktioner så som vi hade önskat.

Jag spelar just The Last Guardian, och som Anders här skriver, så är det för mycket knapp-rutor. Och detta från spelskaparen som tog spelmediet från addition till subtraktion! (Dock är detta bara en fluga i ett magiskt spel).

Har spelat Tomb Raider och där går det verkligen inte att känna nån upptäckarglädje.

Valmöjligheter hade varit fint. Och det känns som att det inte borde vara så jävla svårt att implementera. Ueda-fansen sitter och väntar ivrigt på patch 1.04...

Robert Larsson 9 feb 2017q

Anders Eklöf:

The Last Guardian dras ner en aning på grund av de ständiga rutorna som kommer upp hur kontrollen fungerar


biva81:

Jag spelar just The Last Guardian, och som Anders här skriver, så är det för mycket knapp-rutor


En stor anledning till varför jag väntar med TLG just nu: Hoppas att de ska patcha bort sådana dumheter.

biva81 9 feb 2017q

Vetefaaan om de kommer patcha bort det. Dessa japaner har sina vanor och traditioner. Men kommer det ingen patch, så är det inte hela världen. Storheterna i spelet krossar allt vad låg fps och några onödiga rutor kan åstadkomma.

Thomas_87 9 feb 2017q

Jag har personligen inget emot det, men hålle rmed om att det borde gå att stänga av.

Det borde även gå att skippa tutorial-nivåer fullständigt, de dödar ju replay-värdet i spelet totalt.

lonian12 feb 2017q

Tacka vet jag Bloodborne. Spel som man får leta egen info på nätet hur det funkar, om man vill.

biva8120 feb 2017q

lonian:

Bloodborne


Där tycker jag utvecklarna kommit undan alltför lätt. Att skita i att utveckla nåt narrativ och tänka "ahh, det där får spelarna söka efter på nätet" är i mina ögon... bajs. Jag kände konstant "ok, ska jag gå framåt och missa halva spelet eller ska jag googla och spoila halva nöjet?"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.