Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Robert Larsson

Registrerad: 29 dec 2011 10:17 Senaste besök: I dag 02:56 Online: Nej

Robbanlasse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Historien om Nier Automata saknar motstycke i spelvärlden

Robert Larsson 1 maj 2017 20:311898 visningarKommentera: 7 !

2010 släpptes Nier. Det var ett konstigt och väldigt annorlunda spel som var svårt att kategorisera, svårt att beskriva, men framförallt svårt att sätta en stämpel på. För Nier var allt det kunde vara, och ville vara. Det fanns inga hinder, inga regler att ta hänsyn till. Endast fantasin satte gränserna för vad som kunde uppnås.

Nier var ett säreget hopkok av olika genres som slingrade sig in i varandra utan någon egentlig rim och reson. Det blandade hejvilt med influenser från alla håll och kanter, hade ett manus och spelupplägg som utmanade konventioner och som ackompanjerades av det mest unika soundtracket som någonsin producerats.

Det var det mest excentriska som släppts på flera årtionden och vid tidpunkten för dess release var det ingen som tog notis om det. Förutom musiken, som unisont och rättmätigt hyllades, så gick alla Niers kvaliteter förbi den stora massan. Recensenterna slog ner det som ett mediokert och tafatt actionrollspel med en del intressanta idéer som aldrig utvecklades fullt ut.

Och på ett sätt hade kritikerna rätt. På ytan var det ett simpelt actionrollspel. Ännu ett i mängden, kan tyckas. Det släpptes också i en tid då grafikhetsen var som värst, och att då komma skyltandes med ett förlegat utseende som väckte tankar om den föregående generationen var som att be om att bli sparkad på. Lägg till en styltig kontroll, bristande variation och dess minst sagt förbryllande blandning av genres och Nier var dead on arrival. Det dåliga första intrycket gick tyvärr aldrig att skaka av sig, och det här speglades också i recensionerna.

Det här ledde till att publiken svek och försäljningen uteblev. Marknadsföringen var i stort sett obefintlig. Nier skapades också i ett klimat där udda japanska titlar hade allt svårare att få genomslag. Faktum är att spelet anlände när den japanska spelindustrin krisade som värst. Nier bombade så hårt att utvecklarna Cavia fick lägga ner verksamheten. Regissören Yoko Taro elaborerar lite kring detta i en intervju han gjorde precis innan lanseringen av Automata.

When I created Nier, it was getting harder to create games within the business structure of the company that I was working for at that time, and I thought to myself: This is so tiresome, maybe I’ll just leave the company. After many twists and turns, the previous Nier became a title that I like, although it did not sell too well and I did end up leaving my previous company.

Sagan om Nier borde tagit slut där. Ska man följa alla marknadsföringsanalyser, försäljningsstatistiker, publikframgångar och fenomen borde Nier lämnats för att dö. En bortglömd relik som bara var ännu ett i raden av misslyckade japanska konstigheter som inte hade något att säga till om i en hårdkokt bransch som inte under några omständigheter tog några fångar.

Men något hände på vägen. Ryktet om detta lilla märkliga spel började sprida sig på forum runtom i världen. Vi få som plockade upp det, vi som såg bortom spelets brister och som inte brydde oss om ytliga tekniska banaliteter började lovorda det. Vi hyllade Nier för dess unika inramning, den spännande och mystiska historien, den gudomliga musiken och hur spelet porträtterade sina knasiga karaktärer. Det fanns ingenting som liknade Nier. Och det ville vi att världen skulle få höra.

Vad som hände sen är någonting som saknar motstycke i spelvärlden. Den positiva feedbacken som under alla dessa år regnade in från alla oss passionerade fans övertygade tillslut Square Enix att satsa på en uppföljare. Yoko Taro och producenten Yosuke Saito hade velat göra en i flera år men inte kunnat på grund av floppen med första spelet. Nu var rollerna ombytta. Nier hade förvandlats från ett odjur till en skönhet. Det var en kultklassiker och tiden för en uppföljare var mogen. Och för att råda bot på alla bristerna som fanns i originalet tog Square Enix projektet till Platinum Games, som av många anses vara världens bästa utvecklare av actionspel, något deras resumé kan intyga.

Yoko Taro fortsätter i sin intervju med att försöka sätta fingret på varför just dessa spel fått sådant rykte om sig.

What I want to say is that both the previous Nier and current Nier: Automata are games that exist due to the constant support of fans. The true nature of a game is not a strong and charismatic director displaying his or her vision, but instead is something formed by some kind of an unknown passion felt by a greater number of people.

Nier Automata möttes av idel glädjerop när det lanserades tidigare i år och det med all rätt. Det är ett fantastiskt spel som tar Niers koncept till en helt ny nivå. Det är skapat under rätt förutsättningar och med människor och kreatörer som har en klar vision om vad spelet ska vara. Jag var lite orolig inför lanseringen av Automata att den speciella och säregna stämningen från ettan skulle gå förlorad, det kändes trots allt som att det spelet var det enda av sitt slag och att det inte kunde återskapas, men lyckligtvis har Yoko Taro och hans team lyckats bevara allt det som gjorde Nier så bra. Det känns också som en komplett och genomarbetad upplevelse där varje lite detalj har getts omsorgen den förtjänar. Nier Automata är inget spel som har stressats fram, som har tagit genvägar eller som har producerats i samband med marknadsanalyser som dikterats fram av den stora massan.

Nier Automata är lika charmigt egendomligt som sitt äldre syskon och det vågar vara annorlunda och speciellt på ett sätt man inte ser särskilt ofta inom den här branschen. Självförtroendet från utvecklarna lyser igenom från första rutan och det är ett väldigt imponerande hantverk. Alla inblandade ger sitt allra yttersta för att se till att kvalitén är något utöver det vanliga. Det hyllas också för de komponenter som föregångaren kritiserades för och anledningen till det är att varumärket nu ligger rätt i tiden. Nier var långt före sin tid, och först nu, sju år efter releasen får det upprättelse.

Square Enix har nu gått ut med försäljningssiffrorna för Nier Automata och berättat att det sålts i över en miljon exemplar. Jag ryser av bara tanken. I ett så hårt klimat som spelvärlden så går ett originellt spel som Nier Automata hem hos publiken och älskas hårt av nästan alla som tar del av det. Och till råga på allt trycker Square Enix upp nya exemplar av ettan på grund av framgångarna med Automata.

Historien om Nier och dess uppföljare är en sann underdog-historia. Att ett spel slår från underläge på det här sättet och tar revansch genom en helt fenomenal uppföljare som säljer en miljon kopior är något jag aldrig upplevt tidigare under mina år som spelintresserad.

Det finns trots allt rättvisa i den här världen. Det finns hopp om att de som ligger ner tillslut får en chans att ge igen. Och det var oss fans som gjorde det hela möjligt.Taggar: nier, Nier Automata, Square Enix, Platinum Games, Yoko Taro, keiichi okabe, yosuke saito

« Till bloggen

Kommentarer

Thomas_87 2 maj 2017q

Testade Automata för några veckor sedan, och blev lite kär i det.

Dock lite för dyrt för mig än så länge. Är det värt att plocka upp det första spelet?

Robert Larsson 2 maj 2017q

Gillar du Automata tycker jag definitivt att du ska försöka jaga ifatt i ettan. Automata är dock ett betydligt bättre spel på i princip alla punkter som finns.

Savior Katana 7 maj 2017q

Måste köra igenom Automata. Ett av de enda spel som Platinum Games varit inblandade i som jag inte spelat. Det och Kora, men det spelet hoppar jag nog.

När det gäller det första Nier är jag lite osäker på om jag kommer finna nog pepp för att spela igenom det. Hade gärna spelat det när det kom, men fick upp ögonen för det först när det hade byggts upp en liten kult kring det för några år sen. Men om jag skulle komma över det för en billig peng här framöver så kanske jag slår till.

Kanske blir mer sugen på det efter att ha spelat Automata, för just nu har jag inte spelat nåt av Yoko Taros spel och vet liksom inte vilken känsla hans spel har.

Lord_ENERU 7 maj 2017q

Savior Katana:

Kanske blir mer sugen på det efter att ha spelat Automata, för just nu har jag inte spelat nåt av Yoko Taros spel och vet liksom inte vilken känsla hans spel har.


Jag skulle nog rekommendera att spela eller se på en LP av första Nier och sedan spela Automata.

Savior Katana 8 maj 2017q

Jag har fått intrycket från andra som spelat det att man inte missar särskilt mycket om man inte spelat ettan och inte har koll på storyn m.m, men det kanske inte stämmer då eller?

Robert Larsson 9 maj 2017q

Du behöver inte ha spelat ettan för att kunna njuta av Automata, på så sätt står det på egna ben, men du missar väldigt mycket referenser, karaktärer och nyanser av storyn. Men som sagt, det går att vara lyckligt ovetandes om dessa och ändå förstå vad som händer i Automata fullt ut.

Savior Katana 9 maj 2017q

Ok, låter lite som Dark Souls 3. Hade missat väldigt mycket referenser om jag inte hade spelat ettan. Men inget livsviktigt som man "måste" ha koll på. Bra att veta.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.