Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Robert Larsson

Registrerad: 29 dec 2011 10:17 Senaste besök: I går 16:24 Online: Nej

Robbanlasse

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Påkostade spel till budgetpris är rätt väg att gå

Robert Larsson22 okt 2017 17:001088 visningarKommentera: 1 !



Uncharted: Lost Legacy var ett riktigt bra spel. Utvecklingen började som en expansion till Uncharted 4, men växte snabbt i storlek och skala och blev sedermera till ett fristående kapitel, om än med starka kopplingar till fyran. En av dom mest uppseendeväckande detaljerna var prislappen, som nu satts till en betydligt lägre siffra än samtida fullprisspel.

Vad vi får är ett AAA-spel med samma höga produktionsvärden, men till ett lägre pris. Den enda hållhaken är att speltiden har kortats ner, men är det verkligen något som kan ses som något negativt? I fallet med Uncharted: Lost Legacy bäddade det för ett mycket bättre och mer avvägt tempo än i exempelvis fyran. Jag ser heller inte att 8-9 timmars speltid är ett minus när det kommer till Uncharted. För mig är det ungefär vad jag begär med den serien.

Ett annat plus i kanten för den här utvecklingsmodellen är att det tog betydligt kortare tid för ett nytt Uncharted att se dagens ljus. Istället för att låta fansen vänta i tre till fyra på nästa del tog Naughty Dog mycket av tillgångarna de skaffat sig med fyran och återanvände det för att snabbt sätta ihop en ny del. Som var precis lika välgjord och underhållande som spelen med Nathan Drake och dessutom med en långt humanare prislapp.

Utvecklingscykeln för spel idag har förlängts markant genom åren, speciellt för dom spel som rör sig inom AAA-segmentet. Om det går att korta ner tiden på det här sättet måste det väl ses som ett plus? Alla företag kan inte vara Nintendo som låter sina varumärken samla damm tills någon kläcker en nyskapande idé som förändrar konceptet från grunden.

Hellblade: Senua´s Sacrifice är ett annat exempel på ett spel som kommer med en budgeterad prislapp. Ninja Theory har utvecklat spelet i fyra års tid med ett väldigt litet och sammansvetsat team, och valde medvetet att röra sig inom det här prissegmentet då de tycker att de ger fler fördelar än nackdelar. Även här är speltiden något kortare än ett genomsnittligt fullprisspel, men vad som är kort respektive långt ligger endast i betraktarens ögon.

Vidare så har vi Soma, som borde ses som ett föredöme i kategorin ”ambitiöst spel som medvetet lägger sig i en lägre prisklass”. Det kanske inte kan stämplas som ”AAA”, men med en utvecklingstid på fem år, och med en långt större budget och manskap än tidigare produktioner så känns det ändå som att Soma kan räknas in där, speciellt med tanke på vilka kvaliteter spelet demonstrerar i manusväg. Det är påkostat, det är välgjort och det är svinbra. Soma blev också en jättestor succé med över 450 000 sålda exemplar och förhoppningsvis banar det väg för att fler utvecklare vågar satsa på stora och bärande produktioner till ett lägre pris.

Jag känner instinktivt att den här modellen är rätt väg att gå. Ett billigare pris borde rimligtvis ha större chans att locka till sig fler kunder. Är du dessutom självständig som Ninja Theory och Frictional Games borde det också avlösa de orimliga krav på försäljning som många av de stora utgivningsdrakarna har. Man slipper bli slängd under bussen för att spelet inte sålde i tio miljoner exemplar.

Ibland kan det kännas som att det bara finns två skikt inom spelsfären. Miljonsäljande blockbusters eller smala indiespel. Allt däremellan rinner ner mellan de särade skinkorna på spelindustrin och lämnar en brun fläck på madrassen. Därför är det uppfriskande med spel som lägger sig i mellanskiktet, men som ändå erbjuder en påkostad och högklassig produktion.

Jag tror att det absolut finns en marknad för detta och jag tror även att det gynnar både oss konsumenter och utvecklare i långa loppet. Spel idag kan vara en kostsam historia. Det är dyrt och det tar lång tid att utveckla, speciellt för nya varumärken. Det är en tuff marknad med stenhård konkurrens. Kanske går detta att kringgå med en liten lägre och mer inbjudande prisklass? Kanske drar det till sig fler köpare och man faktiskt går med vinst, än tvärtom om det skulle vara fullpris och risken är att vi konsumenter väljer något annat, något mer välkänt.

Om priset dessutom innebär kortare utvecklingscykel eller ett mindre team eller rimligare försäljningskrav eller vad det nu än kan tänkas finnas för skäl, så kanske man inte behöver slå igen sin verksamhet eller prata om besvikelser för att sen lägga spelserien på is för all framtid.

Förhoppningsvis är den här affärsmodellen ett lukrativt sätt att sälja sina spel på. Jag själv tycker att det är attraktivt med en lägre prislapp, men vars produkt ändå ståtar med höga produktionsvärden. Allt behöver inte vara svart eller vitt, allt behöver inte vara kioskvältare eller nischad nyretro.

Det finns olika grader i helvetet, och så borde det även vara i spelbranschen.Taggar: uncharted lost legacy, Hellblade, Soma, Naughty Dog, Frictional Games, Ninja Theory, budget

« Till bloggen

Kommentarer

pixel423 okt 2017q

Väl sagt. Vi får bara hoppas att mellansegmentet utvecklas mer och mer och får ta den plats den förtjänar inom branchen och på marknaden.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.