Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alejandro Soler

31 Registrerad: 14 sep 2012 13:07 Senaste besök: I går 22:03 Online: Nej

Uppsala Carbonara86

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

När det blir för japanskt

Alejandro Soler 4 jul 2014 11:111663 visningarKommentera: 3 !

OBS: Denna krönika innehåller spoilers angående slutet av Metal Gear Solid: Peace Walker.

Jag står mitt ute i havet i militärbasen Outer Heaven. Framför mig står Metal Gear ZEKE som skjuter raketer på mig – samtidigt som en japansk pop-artist sjunger en power-ballad för full halls. Piloten i roboten som vill döda mig är en 16 årig flicka som sitter i BH och trosor. Vad fan är det som händer?

Metal Gear Solid-serien är en av mina favoritserier. Jag kan inte komma ihåg hur många gånger jag har spelat igenom just första spelet i Solid-serien. Under åren har jag försökt hänga med i utvecklingen. Det har ju blivit ett flertal spel under åren, men varje installation är ju ”den sista jag kommer arbeta med”. Under sommaren har jag spelat Metal Gear Solid: The Legacy Collection till PS3 i väntan på The Phantom Pain.

Jag gillar Kojima, oavsett vad man tycker om seriens narrativ och handling kan man inte påstå att Hideo inte har visioner. Det jag alltid tyckt om med Hideo är hans förmåga att skita i begränsningar, och att han spelmässigt kan tänka utanför ramarna när det gäller speldesign. Summa summarum är att Metal Gear Solid-spelen helt enkelt är roliga att spela. Det är kul att smyga, ta sig fram på sitt eget sätt och uppleva slagfältet. När jag upplever den delen av Kojimas universum tycker jag att han är en ypperlig producent.

Men en spelupplevelse handlar om ett helhetsperspektiv. Speldesign är en bara en av aspekterna kring ett spel. Det handlar även om karaktärsutveckling, porträttering och presentation. Där är Kojima så japansk så att jag vill dra fram skämskudden framför ansiktet på mig och skrika i vemod.

Jag minns när jag spelade Metal Gear Solid: The Twin Snakes till Gamecube. Jag kunde inte släppa actionscenerna i det spelet. Ibland undrade jag om att tittade på The Matrix eller Crouching Tiger Hidden Dragon. Varför grindade just Snake på en raket? Varför sprang Cyborg Ninjan upp i taket och bicicleta-sparkade en bit av taket? Eller favoriten, varför står Liquid på ett stålräcke ovanför Metal Gear Rex och backflippar samtidigt som han orerar en superseriös dialog om världsherravälde? What the actual fuck Hideo?

Ovanstående exempel är resultatet av när något blir för japanskt. När anime-kulturen med sin fanservice och lolita-skit slängs in i spelpresentationen. När one-liners och plot-twists utan finess avlöser varandra. Det är inte fel i sig - men det är väldigt Japanskt. Det handlar om kulturskillnader och vad som är coolt där blir sällan coolt i Europa, precis som när något är för Amerikanskt med sin ökända dudebro-kultur i spelvärlden och FPS-korvfester med meningslöst ultravåld.

Jag gillar Kojima som producent och jag gillar Metal Gear Solid-serien, men det betyder inte att jag inte kan kritisera enskilda upplevelser kring spelen. Kan vi bara lägga ner hela ” tycker du inte om det behöver du inte spela det”-argumentet? Jag blir så jävla trött på det. Spelvärlden är en inte svartvitt. Och en subjektiv spelupplevelse kan ha flera olika yttringar.

Nästa år släpps The Phantom Pain. Jag kommer köpa det. För jag tycker ju om Metal Gear Solid-serien. Men jag vet redan nu att jag inte kommer tycka om när Kojima tycker att Quiet ska skumpa omkring i BH på slagfältet. Och det är okej, för om det är något vi alla behöver göra oftare, så är det att våga kritisera det vi tycker om.Taggar: Metal Gear Solid, Kojima, Phantom Pain, Peace Walker, Japan, kultur

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym 5 jul 2014q

Ja, ibland blir det lite för mycket. Allt trams i just Twin Snakes var dock Silicon Knights påhitt, inte Kojimas.

delarge84 6 jul 2014q

Är det något som Konami inte längre är så är det tokjapanskt.

Ända sedan de slutade med shmup-serien Gradius, Parodius, Twinbee samt plattforms- och actionhjälten Goemon så har de glidit mer ifrån sina rötter vad som gjorde deras varumärke speciellt i hemlandet men även lämnade avtryck i väst. Mycket av deras tokjapanska spelserier har hamnat på Pachislot-maskiner och är inte längre tillgängliga på stationära konsoler och bärbart. Deras studior har lagts ner, många veteraner har slutat som skapade spelserier som Gradius/Parodius/Twinbee/Axelay, Suikoden, Silent Hill, Castlevania, Mystical Ninja (Goemon), Azure Dreams/Shadow Memories, m.fl.

När de började ge ut spel som Nanobreaker så började deras västerländska influens att inta deras spel till stationära konsoler och det blev en smärtfull förlust för företaget. Bara att Xbox 360 var först som HD-konsol på den japanska marknaden skadade företagets rykte att göra tokjapanska spel. De försökte efterapa de västerländska storspelen med mycket våld. Inte nog med det, de tappade även deras standard när de försökte härma Koei med Ninty-nine. Det var den skräpigaste spelserie som någonsin har kommit från Konami. Vi ska inte tala om deras andra försök att härma väst när de släppte till både PS3 och Xbox 360. Det var slutet på en era för Konami. De gjorde åtminstone några hyfsade spel till DS men inga storhjärtade. Deras magi var gott som bortblåst. Och nu befinner de sig i en stor identitetskris. Hideo Kojima har till och med sagt att han ska säga upp sig efter Phantom Pain. Det kan bli deras sista storprojektspel. För vad ska Konami hitta på härnäst? Vad de bör göra är att förnya sig och hitta gnistan med att anställa nya utvecklare och bygg upp sitt företag i tron på nya varumärken.

Konami måste bli japanskt igen och göra sina roliga spel utan den dominerande teknologin västvärlden har idag. Färgglada spel är deras styrka.

Alejandro Soler 7 jul 2014q

Mitt syfte med denna krönika var att illustrera när den japanska estetiken blir för mycket i spel: i detta fall Peace Walker. Kulturella skillnader kan uppfattas på olika sätt och hur beroende på vart man bor, samt vilken roll en producent (i detta fall) Kojima har vid paketeringen av en spelupplevelse bör i mitt tycke problematiseras.

.. sen, om Konami i sin tur har tappat sin japanska identitet och prägel på sina spel anser jag vara en helt annan diskussion. Det du säger är helt sant, och Konami själva har länge varit i en ambivalent situation. För mig lever Konami vidare i min Saturn/PlayStation-retro hylla, där man bäst kan åtnjuta de spelserierna du nämner - för ett nytt Contra, ZOE eller Gradius kommer vi nog inte få se på ett tag.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.