Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alejandro Soler

31 Registrerad: 14 sep 2012 13:07 Senaste besök: I går 21:01 Online: Nej

Uppsala Carbonara86

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Den moderna gamern är en hemsk människa

Alejandro Soler29 jul 2014 09:051661 visningarKommentera: 11 !

Den moderna gamern är en egoistisk, avskyvärd och hemsk individ. I efterhand undrar jag hur det blev såhär. Hur nådde vi hit? Kanske var det de 30 år som populärkulturens underdogs, kanske var det vår pragmatiska inställning till teknisk utveckling, eller kanske beror det på hur nätverkssamhället totalt förändrade vårt främsta fritidsintresse. Klart är det i alla fall, att den moderna gamern är ganska långt ifrån en rationell, tolerant och trevlig person.

Jag har svårt att komma på en grupp människor i samhället som är så pass lättkränkta och ständigt förbannade, samtidigt som samma grupp människor tillåter sig själva bli behandlade som skit från den industrin de blint försvarar. Det är på många sätt den ultimata paradoxen.

Vi lever i en tid där hårda slag mot konsumenten är vardag. Early access utan granskningskontroll, ofärdiga spel vid release, DRM-skydd, omotiverad DLC. Ingenting här är nytt, men allt detta är något som gamern inte bara accepterar, utan även försvarar. ”Du behöver ju inte spela det [spelet] om du inte vill”. Uttrycket som säger allt, uttrycket som visar att personen i fråga helt missar poängen.

Gamern älskar att betala för luft. Förhandsbokningar, beta-tester, kickstarter, crowd funding. Ingen av dem skulle gå till ICA och köpa mat som de visste skulle komma till butiken om ett år – men det är tydligen inte samma sak. ”Du behöver ju inte förhandsboka om du inte vill”. Gamern missar poängen: igen.

Vi lever även i en tid när jämställdhetsfrågan bedöms vara ”done” och överdriven. Skit samma i att spelindustrin, precis som andra industrier uppmuntrar till sexualisering och objektifiering. Jag minns när Dragon’s Crown släpptes till PS3 och Vita - och häxan med halva bysten utanför kläderna. ”Utvecklare måste få utveckla spelet de vill”, okej. Och sen undrar vi varför kvinnor i gaming communityn fortfarande blir sexuellt trakasserade.

Den moderna gamern är även den mest egoistiska och otåligaste individen jag känner till. ”Vad menar du med att spelet blev försenat?” eller ”Vad menar du med att patchen påverkar gameplay?” Nu blir det minsann mordhot på twitter - eller långa trådar på NeoGAF. ”För att vara i spelindustrin måste de ju ha skinn på näsan”, Men suck för fan…

Jag har så långt jag kan minnas alltid associerat mig som gamer, men jag känner inte igen mig i något av det här. Det är full möjligt - att likt elitidrott är jag helt enkelt för gammal (28 år) för att förstå dagen, en dinosaurie som köper fysisk media och helst spelar single player.

Men jag är fortfarande och öppen och förhoppningsfull. Jag vet vilket beteende som är rationellt gentemot spelföretag. Jag förhandsbokar aldrig spel, jag kränker inte mina medmänniskor, och jag vill det bästa för hela gaming communityn. Miljonfrågan är kanske: finns det plats för en dinosaurie? Jag hoppas det, för det är du som bestämmer fellow gamer.Taggar: gamer, Early Access, DLC, förhandsbokning, objektifering, mordhot

« Till bloggen

Kommentarer

Mattias Leisky29 jul 2014q

Fast låt oss vara uppriktiga. Hur många riktiga krascher har det egentligen vart där folk faktiskt blivit helt utan spel. Ja, vi har ett färskt exempel för några veckor sedan - men annars är det inte ofta som någon genuint verkligen förlorat alla sina pengar och inte fått något. Men visst, vi kan inte förneka att Kickstarter drar åt ett allt mer osäkert håll - något som är värt att belysa naturligtvis.

Vad gäller förbokningar kan jag bara tala för mig själv. Har förbokat allt i World of Warcraft-serien. I originalfallet var det tur eftersom spelen faktiskt tog slut och Blizzard inte släppte nya förrän de fick ordentlig ordning på servrarna. Men det var inte bara detta, utan själva känslan när vi köade och gjorde en gemensam kväll av det hela. Samma sak gällde de två nästföljande expansionerna. Numera förbokar jag bara om man får något för det (fick till exempel Dirt: Showdown när jag förbokade Grid: Autosport vilket jag tyckte var en ganska fair deal. Då ser jag inget problem med förbokningarna och vet heller inte riktigt vilken poäng jag missar?

Annars kan jag hålla med om en del saker. Jag tycker dock vi går åt rätt håll vad gäller porträtteringen av kvinnliga karaktärer. Vi har förstås en lång väg kvar, men med tanke på hur grabbig vår underhållningsform var för bara några år sedan anser jag faktiskt att vi går i makligt takt åt rätt håll. Mycket kan dock bli bättre, förstås.

Otrevligheterna är också något jag har svårt för. Tyvärr tycker jag detta är ett fenomen som spänner vidare än spelmediet. Anonymiteten på nätet släpper tyvärr lös alltför många otrevligheter och jag vet faktiskt inte hur man skall komma till rätta med det. Aftonbladets Facebook-tvång för sitt kommentatorsfält fixade det hela lite granna. Så kanske är det den där anonymiteten (som så många avgudar) som vi kanske borde ta en titt på? Vissa tycks i alla fall ha vett att uttrycka sig lite mildare när deras verkliga identitet står i fokus.

Alejandro Soler29 jul 2014q

Inget vi gör som konsumenter är ju egentligen "fel" i och med att vårt förhållningssätt och konsumtionsvanor är högst subjektiva. Som du nämner brukar förhandsbokningar vara rena events och jippon. Något mer än bara att man får spelet.

Vad jag menar med exemplet av just förhandsbokningar är just den inställningen vi har inom spelcommunityn, att betala för någonting som vi inte har någon som helst kvalitetsgaranti på. Vi antar mycket, "X spel var bra: alltså kommer nästa vara det etc" Vi lyssnar på hajpen helt enkelt, och sen kommer spel som Alien Colonial Marines (för att nämna ett extremfall).

Vidare vet jag inte om jag håller med dig gällande anonymiteten. Det är sant att en teori var att genom att ta bort anonymiteten från kommentarsfält på kvällstidningar skulle näthatet minska, och det gjorde det i viss mening. Dock är näthat fortfarande högst påtagligt på sociala nätverk som facebook, och där är ingen anonym. Jag tror snarare att folk associerar diskussioner och debatter på nätet som ett "everything goes" klimat där du får säga vad du vill, men sen inte kunna stå för det i det verkliga livet. :)

Konstnären29 jul 2014q

" Jag förhandsbokar aldrig spel, jag kränker inte mina medmänniskor, och jag vill det bästa för hela gaming communityn. "

Jävlar haha. So brave. Ska jag kontakta Oskar Skog så att han kan ge dig en internetmedalj?

Nicke Å29 jul 2014q

Konstnären:

Jävlar haha. So brave. Ska jag kontakta Oskar Skog så att han kan ge dig en internetmedalj?


Med tanke på hur få, i föörhållande till en majoritet, som inte föler den devisen är det ganska modigt.

Det tycker jag är ett annat problem med moderna gamerz, all jävla ironi. Inget kan man ta på allvar.

Försöker spela online ibland men det är fan inge kul. Senaste hade jag en mycket spännande och rättvis kamp i DS2 och vann. Då fick jag ett meddelande som sa "fuck you".

Moderna gamers är bortskämda idioter som inte fått lära sej ödmjukhet, hyfs och respekt. Visst, ur ett kortsiktigt perspektiv kanske det inte spelar någon större roll men känns bara egoistiskt och onödigt. Hade det inte gått ut över mej hade jag inte brytt mej ett skit, men nu gör de det och det är sjukt tröttsamt ibland. Bli dissad av en 14 åring online är typ som att ha en mygga i ansiktet.

Sen tycker jag nog att Dragons Crown inte är rätt kött att attackera i jämställdhetsdebatten. Han (vad han nu heter) va rätt uppriktig med sina intentioner kring vad han ville göra. Utrymme för karikatyrer måste få finnas. Alla i det spelet är ju rätt störda drifter med klassiska medeltida stereotyper. Plus att häxan är jävligt bad ass och inget våp direkt.

Tjejerna i, säg, vilket random modernt storspel som helst är "jättesnygga" identitetslösa skyltdockor. Endast placerade i världen för att ge sexuellt utsvultna asociala datanördar något att vurma över.

Och detta beror väl mest på att nästan alla spel nu för tiden är power fantasy.

Alejandro Soler29 jul 2014q

Konstnären:

Jävlar haha. So brave. Ska jag kontakta Oskar Skog så att han kan ge dig en internetmedalj?


Jag vet! Och han som är på semester nu... jag håller med dig! Jag förväntar mig minst en internetmedalj.

Alvin30 jul 2014q

"Jag minns när Dragon’s Crown släpptes till PS3 och Vita - och häxan med halva bysten utanför kläderna. ”Utvecklare måste få utveckla spelet de vill”, okej. Och sen undrar vi varför kvinnor i gaming communityn fortfarande blir sexuellt trakasserade."

Fast detta är väl självklart? Jag ser inte detta som att man först och främst försvarar objektifiering, jag ser det mer som att man försvarar konstnärlig frihet. Man kan ta diskussionen om huruvida en karaktärsdesign är lämplig eller inte med konstnären, men att tvinga honom/henne att ändra mot sin vilja är detsamma som fascism.

Vill vi förbättra synen på kvinnor i spel så finns det bättre sätt och jag tycker att vi gör framsteg på den punkten. (Sedan att jag inte anser att Dragon's Crown är ett ypperligt exempel på sexism och objektifiering är en annan diskussion)

Alejandro Soler30 jul 2014q

Nicke Å:

Sen tycker jag nog att Dragons Crown inte är rätt kött att attackera i jämställdhetsdebatten. Han (vad han nu heter) va rätt uppriktig med sina intentioner kring vad han ville göra.


LizZiGicLae:

Man kan ta diskussionen om huruvida en karaktärsdesign är lämplig eller inte med konstnären, men att tvinga honom/henne att ändra mot sin vilja är detsamma som fascism.


Ni har rätt angående att Dragon's Crown kan ersättas med bättre exempel i jämställdhetsdebatten, men poängen kvarstår. Konstnärlig frihet må precis som ni säger vara upp till utvecklaren (och det är inte det jag kritiserar). Det jag syftar på är just argumentet att "konstnärlig frihet" ska vara ursäktad all form av kritik och granskning.

En utvecklare är (och bör vara) i mitt tycke fri att göra vilket spel som hen vill. Men jag, precis som ni och vem annan som helst skall även ha rätten att samtidigt konstruktivt kritisera dess designbeslut utan att någon åberopar på konstnärlig frihet. Konstnärlig frihet är ingen skyddsbarriär mot kritik, snarare bör det uppmuntra reflektion och i bästa fall en konstruktiv debatt. :)

wousch30 jul 2014q

Konstnärlig frihet är och ska aldrig vara en sköld från kritik.
Att en kreatör "följer sin vision" gör inte denna vision eller kreation på något sätt neutral, den kan fortfarande vara föremål för legitim kritik.
Att kritisera något, ta avstånd från det eller önska att det inte förekom är inte "detsamma som fascism". Kritik är inte detsamma som förbud, att säga att man tycker något är dåligt är inte att hindra det från att existera.

Kritik mot kultur är fullständigt nödvändig för att kulturen ska utvecklas. Att sätta upp murar framför kulturen där den inte får kritiserad med hänvisningar till "konstnärlig frihet" eller kalla kritiker för "fascister" sätter käppar i hjulet för hela kulturformens utveckling.

Detta är bland de största skadorna "gamers" och gamermentaliteten gör på spelmediet och den inställningen syns tydligt i denna diskussionen. Konstnärlig frihet betyder BARA att skapare inte ska straffas eller tystas av staten eller med våld/hot/repression från motståndare, inte att de ska få undslippa kritiska röster. Det kallas yttrandefrihet, det innebär både att man får uttrycka sig samt ta ansvar för vad man säger.

Chogoling30 jul 2014q

Alejandro Soler:

Jag tror snarare att folk associerar diskussioner och debatter på nätet som ett "everything goes" klimat där du får säga vad du vill, men sen inte kunna stå för det i det verkliga livet. :)


Där, mina vänner, har vi anledningen till internets storhet :)

Utan internet finns inget ställe där man kan testa otestade tankar, prova på att argumentera utan risk för att göra bort sig. Man kan slänga ut sig vad som helst och förhoppningsvis få några bra svar bland bruset av skit.

Förutom att det är ett ställe där folk vågar uttrycka sig mer rakt på sak, är det samtidigt ett sätt att få lättkränkta människor att se verkligheten.

Världen ska alltid bestå av två motpoler, ständig konflikt. Ärliga debatter ska var en del av vardagen och det finns tyvärr ingen plats för sånt i "verkliga livet".

Verkligheten domineras av rosagullig konflikträdsla och väldigt smalt spektrum i vilka åsikter som får uttryckas och inte. Ett mer rakt-på-sak, hårt och hätskt internet är liksom en nödvändig och underbar reaktion om vi inte alla ska avsluta allt med ryggdunk, hjärndöda leenden och "lets agree to disagree".

Nicke Å30 jul 2014q

Chogoling:

Verkligheten domineras av rosagullig konflikträdsla och väldigt smalt spektrum i vilka åsikter som får uttryckas och inte.


Frågan är vad som kom först. Hönan eller ägget.

Alvin 5 aug 2014q

Alejandro Soler:

Det jag syftar på är just argumentet att "konstnärlig frihet" ska vara ursäktad all form av kritik och granskning.


Alejandro Soler:

En utvecklare är (och bör vara) i mitt tycke fri att göra vilket spel som hen vill. Men jag, precis som ni och vem annan som helst skall även ha rätten att samtidigt konstruktivt kritisera dess designbeslut utan att någon åberopar på konstnärlig frihet.


wousch:

Konstnärlig frihet är och ska aldrig vara en sköld från kritik


Jag håller helt med.

Jag säger inte att kritik ska förbjudas eller att kritik är detsamma som fascism. Jag försvarar inte heller de som försvarar sexism och objektifiering i spel. Det jag säger är att en konstnär ska vara fri att göra det han vill vare sig han blir kritiserad för det eller inte. Om han eller hon tar åt sig av kritiken för att göra en bättre produkt är då upp till personen i fråga. Det är dock egentligen bara en liten detalj i diskussionen.

Men visst, även om "utvecklarna måste få utveckla det spel de vill" är en självklarhet så är det fegt och förmodligen hämmande mot utvecklingen om man alltid ska försvara allting som ifrågasätts med det argumentet.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.