Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alejandro Soler

31 Registrerad: 14 sep 2012 13:07 Senaste besök: I dag 13:35 Online: Nej

Uppsala Carbonara86

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Retro-onsdag och sidoscrollande beat 'em up!

Alejandro Soler30 jul 2014 12:471483 visningarKommentera: 2 !

Idag är det retro-onsdag! (Snälla, kan inte vi göra det till en grej?) [bigsmile]

Jag tycker att det är skönt att varva mitt spelade med lite retro emellanåt, speciellt spelgenrer som inte får lika mycket uppmärksamhet idag. Jag brukar göra det till lite av en grej, ni vet, man tar fram lite konsoler och kollar i spelhyllan. Lite som när man går in i ett bibliotek och funderar på vad man ska läsa härnäst.

Idag kände jag mig extrasugen på en av mina favoritspelgenrer från förr: sidoscrollande beat ’em ups. Jag är ett stort fan av Streets of Rage och Final Fight-serierna och har genom åren spelat det mesta i den genren.

När jag kollade i hyllan upptäckte jag tre spel jag köpte från eBay tidigare i år men inte hunnit spela igenom. Spelen var Batman Returns, Mighty Morphin Power Rangers och Battletoads & Double Dragon - The Ultimate Team. Alla till SNES. ”Perfekt!” Tänker jag. Alla tre spelen tillhör samma genre men är annorlunda på olika sätt. Ironiskt nog var även två av de licensspel.



Batman Returns - Super Nintendo - 1993

Jag började med Batman Returns. Jag hade spelet när jag var liten men hade sedan många år tillbaka sålt det. Ganska snabbt slogs jag av hur väl Konami hade förvaltat Batman-licensen. Spelet följer Tim Burtons film med samma namn och handlingen förklaras genom ganska fiffiga stillbilder och löpande text. Spelet har ett fint djup i gameplay med varierande banor, och förstörbar omgivning. Det är extremt roligt att kasta fiender i skyltfönster eller placera den dynamiten de kastat mot dig – tillbaka mot de själva. Utan tvekan är spelets största höjdpunkt soundtracket som är inspirerat av Danny Elfmans film-soundtrack. Resultatet är imponerande för att vara SNES. Spelet är lagom svårt och jag lyckades komma till sista bossen innan det var Game Over. Över till nästa spel!



Mighty Morphin Power Rangers - Super Nintendo - 1994

Jag gick vidare till Mighty Morphin Power Rangers. Direkt när jag började spela spelet kände jag mig begränsad. Till skillnad från Batman Returns kunde du i Power Rangers inte fritt röra dig i fyra olika riktningar, dvs upp, ner, vänster eller höger. Här kunde du istället bara gå framåt eller bakåt. Vad gäller gameplay märkte man även där ganska snabbt att kontrollen var oerhört basic. Inga special-moves, knappt några grepp, och nästan ingen interaktion med omgivningen. Lägg till att spelet blir extremt repetitivt på grund av dum AI och jätteenkla bossar så har du inte mycket kvar att hämta. Grafiken är med undantag från rätt snygga karaktärs-sprites, extremt medioker. Det finns en ljusglimt dock: musiken! Soundtracket är riktigt, riktigt bra. Tyvärr räcker det inte för att rädda helhetsupplevelsen av spelet. Jag klarade det på första försöket vilket jag tolkar som att spelet var riktat till yngre barn. Bandai fick dock fortsatt förtroende och producerade även en uppföljare.



Battletoads & Double Dragon - The Ultimate Team - Super Nintendo - 1993

Slutligen spelade jag Battletoads & Double Dragon - The Ultimate Team. Spelet ger skäl för sin undertitel. På 90-talet var både Battletoads och Double Dragon respekterade namn med hög popularitet. Att låta världarna möta varandra var stort – Marvel vs Capcom-stort! Precis som många andra Rare-spel bidrog David Wise med ett fantastiskt soundtrack. Hårdrocksriff med skön blues-funk blandas hejvilt med väldigt gott resultat. Jag rekommenderar att man tar sig tid och lyssnar igenom soundtracket, vilket kan stå på egna ben. Spelet i sig bjuder på samma klassiska skitsvåra Battletoads-upplevelse som serien är känd för. AI’n är skoningslös och slår ner dig hårt och snabbt om du inte har reflexerna med dig. Det hjälpte inte heller med att jag efter Batman Returns och Power Rangers var van med att Punch-knappen var Y, och Jump var X. Av någon anledning som bara Rare vet om tyckte de alltid att B skulle vara Punch, och A skulle vara Jump(?) Det är inte hela världen men det är ett märkligt designbeslut. Annars är spelet en väldigt rolig sidoscrollande beat ’em up-upplevelse som är roligast med en kompis i soffan. Banorna har fin variation och motorcyklarna och andra fordon från tidigare Battletoads-spel gör en comeback även här. Jag lyckades ta mig till femte banan innan jag fick slut på continues. Musiken är återigen riktigt, riktigt bra.

Så rekommenderar jag något av spelen? Ja, om du gillar sidoscrollande beat ’em ups kan jag vänligen rekommendera Batman Returns och Battletoads & Double Dragon. Båda är riktigt underhållande, varav den ena av dem kan du spela ensam och den andra med en kompis. Power Rangers kan jag dessvärre inte säga detsamma om. Spelet är extremt föråldrat och har utöver musiken inte mycket att erbjuda förutom lite kuriosa för de retro-intressserade, eller den mest inbitne fantasten av sidoscrollande beat ’em up. Ni kan med enkelhet istället lyssna på Power Rangers och de andra soundtracksen genom YouTube-länkarna.

Nu är ju frågan vad man ska spela nu… *tittar i spelhyllan. [confused]Taggar: Retro, SNES, Batman, Power Rangers, battletoads

« Till bloggen

Kommentarer

GeckoYamori30 jul 2014q

Tycker att i princip alla licens-baserade beat em ups från eran är alldeles för tråkiga och upprepande. Batman Returns, Maximum Carnage, Death & Return of Superman, osv... Känns som att det bara är TMNT som håller måttet, men även de tycker jag inte har mycket mot tungviktarna.

Jag tror det finns en hel del guldkorn från arkadsidan som aldrig fick några konverteringar till hemkonsoler. Capcom, Konami, Sega, SNK och många andra sket ju ut såna på löpande band under första halvan av 90-talet. Cadillacs & Dinosaurs, t.ex.

Alejandro Soler31 jul 2014q

I mitt tycke är Turtles in Time det bästa sidoscrollande beat 'em up spelet någonsin. Arkadkonverteringen är imponerande bra och jag föredrar ärligt talat bossarna i SNES-portningen mer än arkad-originalet.

Som du säger var det många spel i den genren som inte fick några portningar till konsol. På senare år har vi ju till slut fått portningar av allt från The Simpsons Arcade game, Final Fight och X-men på PSN och XBL. :)

Cadillacs & Dinosaurs släpptes in eftersom serien inte var speciellt populär worldwide, samt att spelet bedömdes vara på tok för likt Final Fight, har för mig att Capcom använde samma motor.

De arkadspelen jag verkligen skulle vilja se hemportningar på är Ninja Baseball Batman, Battletoads Arcade och Golden Axe: The Revenge of Death Adder. Men det kommer väl aldrig hända :P

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.