Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alejandro Soler

31 Registrerad: 14 sep 2012 13:07 Senaste besök: 6 okt 2017 07:14 Online: Nej

Uppsala Carbonara86

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Activision, Uibsoft och Sega - se och lär från Konami

Alejandro Soler13 aug 2014 09:151279 visningarKommentera: 0 !

Det hände något igår. Sony presenterade en trailer på ett nytt skräckspel till PS4 under Gamescom. Vi blev uppmanade att ta del av den ”interaktiva teasern” som nu var tillgänglig på PSN.

Denna teaser var i själva verket ett demo av ett spel vid namn P.T. – från 7780’s studios - en studio ingen hade hört om.

Spekulationerna började omedelbart. Demot var kryptiskt och ganska snabbt upptäckte spelare att det fanns något mer med demot. Spelare började leta: undersöka.

Helt plötsligt händer det. Gigi, en gamer knäcker koden: live – på Twitch.



Hela världen tappar andan. Silent Hill(s) är tillbaka.

Det sätt som Konami, Hideo Kojima och Guillermo del Toro valde att presentera och skapa hajp kring Silent Hill-avtäckningen, är ett perfekt exempel på när spelutvecklare och spelförlag har fullt förtroende för att framtida konsumenter kommer köpa spelet på egna meriter – helt utan incitament om förhandsbokningar eller early access-bonusar.

Det är lätt att avfärda det hela som en perfekt PR-kupp, vilket det i viss mening och är. Vi fick se Fox Engine på ett sätt vi inte gjort tidigare.

Men samtidigt är det viktigare att förstå att Konami, Hideo och Guillermo tillsammans förstår vad som är unikt med just spelmediet. Kommer ni ihåg I Love Bees-kampanjen? Spel är en interaktiv upplevelse, vi vill ta del av någonting.

Det spelar ingen roll hur fina filmsekvenser Activision visar av Call of Duty: Advance Warfare eller Ubisoft visar av Far Cry 4. Explosioner och specialeffekter kanske lockar en viss publik - men mer än något annat höjer det varningsflaggor för att ett spel är innehållslöst. Det är därför vi uppmanas att förhandsboka, för att utgivarna själva inte vågar tro på att vi kommer köpa spelet.

Därför är avtäckningen större än ändamålet - att Silent Hill visades upp. Det är större för att Konami vågar göra detta: 2014. Det är större för att spelutgivaren vill få oss intresserade och litar på att spelet kommer sälja bra på egna meriter.

Och vet ni vad? Det funkar. Jag kommer köpa det, trots att jag inte fick en enda uppmaning att förhandsboka.

Tack Konami för att ni fortfarande tror på konsumenten.Taggar: Konami, Silent Hill, P.T., PS4, Kojima, Guillermo

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.