Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alejandro Soler

31 Registrerad: 14 sep 2012 13:07 Senaste besök: 6 okt 2017 07:14 Online: Nej

Uppsala Carbonara86

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Exklusiviteten är död – länge leve exklusiviteten!

Alejandro Soler14 aug 2014 09:471376 visningarKommentera: 5 !

Jag slutar aldrig förvånas över hur svårt Microsoft gör det för sig själva. Ibland känns det som att Xbox-divisionens PR avdelning kollektivt checkar ut. Sen går allt åt helvete och det är dags för en krisplan.

Case and point: Rise of the Tomb Raider - Coming holiday 2015, exclusively on Xbox. Eller?

Exklusivitet. Ett ord som per definition delar upp berörda parter mellan ett inkluderande och ett exkluderande. Ett vi och ett dem.

Svenska akademins ordlista definierar ordet ”exklusiv” som:
”avskild; som utgör el. vänder sig till en utvald krets; granntyckt, kräsen”

Under lång tid har termen figurerat inom försäljning. Det är inte bara tv-spel det berör. En restaurang kan vara exklusiv, mode kan vara exklusivt. Men ingenstans är termen exklusiv tibsbetingad. När något är exklusivt - är det per definition konstant och oändligt. Men i tv-spelsbranschen är det inte så.

Det började någon gång vid den senare delen av 2000-talet, när Microsoft började knyta affärsstrategiska band med diverse spelförlag. Resultatet var väldigt positivt för Microsoft där viktiga parter som Activision gladeligen lät DLC-paket släppas först på Xbox 360. Sakta smög sig termen ”exclusive” in i presskonferenser och offentliga utspel.

Idag har termen fått eget liv. När något presenteras som exklusivt höjer man ett ögonbryn i ren skepsis. ”Vad menar de med exklusivt? Kommer spelet senare till andra plattformar?” Det finns ingen annan bransch där ordet exklusiv, är så pass urvattnat som i spelbranschen.

Det stora problemet ligger just i ordets definition, termen var aldrig avsedd att påverkas av tid. När termen anammades av spelförlag och dess PR-avdelningar använde man just detta kryphål för att legitimera exkludering (och inkludering).
”Vad? Vi säger ju ingenting om att spelet inte kommer till något annan plattform vid ett senare skede.”

Det är extremt fult, vilseledande och fördjävligt att använda sig av denna retorik i PR-sammanhang. Men tyvärr är det är rent definitionsmässigt korrekt, eftersom termen tillåter det. Samtidigt var aldrig termen avsedd att användas på det här sättet, vilket betyder att termen idag saknar substans. Att något är ”exklusivt” betyder ingenting längre – i alla fall inte i spelsammanhang.

Det enda termen syftar på är att en spelprodukt vänder sig till en utvald krets mottagare: och vi har ingen aning om när/om spelet släpps på andra plattformar.

Försök till att reda ut det hela har redan presenterats. Spelpress har sedan en tid tillbaka anammat termen ”timed exclusive” vilket löst översatt på svenska blir ”tidsbestämd exklusivitet”. Men det är inte heller hållbart att göra om termen till något som det inte var avsett för. Exklusivitet kan per definition inte vara tidsbestämt: punkt.

Under den sjätte konsolgenerationen använde sig Nintendo, Microsoft och Sony sig av benämningen ”only for”, eller ”bara för” på de spel som bara släpptes till en enda plattform. Är det kanske det vi behöver gå tillbaka till? För vem är det som inte säger att vi kommer får höra Phil på E3 2016 säga:

”… and Call of Duty – Advance Modern Dudebro 7, will be only be available on Xbox One” för att en vecka senare säga: ”the game will only be available on Xbox One - for two months” och så sitter vi i samma båt igen.

Detta har ingen enkel lösning. Hur går vi vidare? Vad tycker ni? Behöver vi ett nytt begrepp? Troligtvis kommer vi få fortsätta vara extra skeptiska så fort spelförlag pratar om exklusivitet i framtiden.Taggar: exklusiv, Xbox, Microsoft, Tomb Raider

« Till bloggen

Kommentarer

Fook14 aug 2014q

Vi behöver bara låta tiden gå. Inte vara så jäkla på när det gäller release-spel hela tiden, så kommer branschen anpassa sig själv.

Men det kommer inte hända.

Folk ska alltid stå och hänga vid låset på stora releaser - och därmed kommer tidsexklusivitet att vara bra för hårdvaruförsäljningen.

Kindo14 aug 2014q

Jag är helt med på dina ord. Det är just den här typen av lömska vridning av sanningen som gör att jag i vissa fall känner en särskilt stark avsky för vissa företag. De vet precis vad de gör, så det handlar inte alls om felkommunikation, men samtidigt undrar jag lite hur effektivt det egentligen är att försöka få det att låta som en riktig exklusivitet, när sedan sanningen kommer fram bara dagen efter. Jag antar att själva konferensen ger ett starkare intryck, och att detta består även när viss information har korrigerats i efterhand.

Alejandro Soler14 aug 2014q

Hur effektivt och effektfullt denna typ av medieutspel faktiskt är i praktiken, är en väldigt intressant fråga.

Det är klart att Microsoft, precis som Sony ser presskonferenser som megafoner - där de har en stor chans att nå ut till media och andra entusiaster. Att vara först med att presentera information är både stort och viktigt i PR-sammanhang.

Samtidigt är det väldigt farligt att gå ut och presentera information om denna avtäckning inte är 100% genomtänkt från första början. Ett bra exempel är Microsofts initiala Xbox One-DRM policys. I tryckt media stod det fortfarande att Xbox One tex. inte spelade begagnade spel en längre tid efter att Microsoft meddelade att man backade.

GeckoYamori14 aug 2014q

Jag har alltid kännt mig lite smått äcklad över Microsofts uttalanden om exlusivitet. Inte bara om tidsbegränsade men även att de ofta klassar spel som "exklusiva" för Xbox även om de kommer till PC eller Mac. De kommer undan med någon slags teknikalitet för att datorer inte klassas som konsoler.

vibbar_com16 aug 2014q

Tycker det blir extra förvirrande när de dessutom använder olika begrepp för i stort sett samma fenomen.

Vad jag menar är att Microsoft vid ett flertal tillfällen under Gamescon-presentationen sade att "this game/add on content will be released first on Xbox". Ok, det signalerar det vi kollektivt brukar kalla för tidsexklusivitet. Att samtidigt så starkt understryka Rise of Tomb Raiders Xbox-exklusivitet istället för att återigen säga "...released first on Xbox" ger en än starkare signal om exklusivitet i den benämning du tar upp ovan.

Enligt Phil, i efterhand åtminstonde, var det i alla fall vad de menade. Att den släpps på Xbox först, alltså. Men varför då uttrycka sig på så olika sätt?

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.