Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alejandro Soler

31 Registrerad: 14 sep 2012 13:07 Senaste besök: I går 21:01 Online: Nej

Uppsala Carbonara86

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Freemium! The ”mium” is latin for ”not really”

Alejandro Soler 7 nov 2014 14:171456 visningarKommentera: 4 !

BLOGG. Igår tittade jag på det senaste South Park-avsnittet. Som vanligt lyckats komikduon Matt Stone och Trey Parker leverera saftig samhällssatir som är lika tragikomisk som aktuell.

Denna vecka handlade avsnittet om fenomenet Free-to-play, något som vi inom spelsvängarna (dessvärre) är väl insatta i. Se gärna klippet nedan för några skratt.



Även om den initiala chocken har lagt sig och hysterin från spelförlag har dämpat sig något, är det fortfarande viktigt att vi uppmärksammar själva grunden för denna finansieringsmodell.

Precis som South park parodierar, handlar Free-To-Play modellen i sin helhet om att utnyttja individens bristande självkontroll. Det handlar om att från första början ha designat ett spel från grunden för att vara så beroendeframkallande som möjligt. Och precis som man gjorde inom tobaksindustrin – ge bort det gratis till en början. När beroendet är ett faktum kommer konsumenterna ändå göra av med mer pengar än vad de hade lagt ut på ett fullprisspel.

De flesta av oss har någon gång laddat hem ett mobilspel för att ganska snabbt förstå att spelet är långtråkigt, enformigt och tidskrävande – men eftersom det är gratis så känner man sig inte lurad.

Men sedan når man ”väggen”, det vill säga den delen av spelet där det blir uppenbart att spelet kräver något tillbaka av dig. Antingen dina pengar, din uppmärksamhet genom att tvinga på dig reklam, eller dina Facebook-vänner.

Det är här du har två val. Antingen gör du som spelet säger - eller så stänger du av appen, avinstallerar den och ser aldrig tillbaka.

Men vad händer med de som inte gör det?

Free-to-Play är inte en etisk affärsmodell. Det var det inte när det introducerades, och det är definitivt inte det nu heller. Skillnaden nu är att individer är (något) mer skeptiska tack vare mediebevakning i kvällstidningar om ämnet, inte sällan för att barn har lånat föräldrarnas iPad och åkt på svindyra mobilräkningar vid månadsslutet.

Jag ämnar inte avråda dig som läser att sluta ladda hem mobilspel. Det finns fantastiska mobilspel där ute. Däremot tror jag att det skadar inte skadar att vara skeptiskt, våga ifrågasätta och ställa frågor.

Det är då vi kan uppnå förändring, inte bara i affärsmodeller, utan även i vad vi som konsumenter förväntar oss av mobilspel i framtiden.

Trevlig helg!Taggar: South Park, Free-to-Play, mobilspel, mikrotransaktioner

« Till bloggen

Kommentarer

GeckoYamori 7 nov 2014q

Det värsta, mest oetiska jag någonsin läste om den här affärsmodellen var om någon av dessa "valar" som hade lagt ut över 20,000 dollar på ett F2P spel. Efter ett tag insåg han vad han höll på med och slutade, och kort därefter blev han kontaktad av utvecklaren som helt ärligt undrade varför han hade slutat ge dem pengar.

Anonym 8 nov 2014q

Jag slutar spela och avinstallerar eftersom att det är vad spelet, för mig som spelare, är designat för att få mig att göra.

Fastnar man i loopen handlar det inte längre om att spela.

I mina ögon.

Thomas_87 8 nov 2014q

Ah, South Park! Lika klockrena som alltid.

Ja, det där med mobilspel är fan ett jävla gissel. Idag kan man inte ens vara säker på att spelen man köper är fria från mikrotransaktioner.

För ett tag sen upptäckte jag att Humble Bundle börjat köra med mobilspel och detta rekommenderar jag varmt. Man får typ 4-5 spel för runt 3 dollar, inga av dessa är F2P eller har mikrotransaktioner (Vad jag vet iaf) Och de flesta spelen är väldigt väldigt bra.

Den senaste innehåller exempelvis Oscura 2 som är uppföljaren till ett av de bästa plattformsspelen på mobiler.

nmhbm 9 nov 2014q

Precis sett avsnittet (lät bli att läsa inlägget innan).

Det handlar uppenbarligen inte om ett sunt eller för den delen roligt spelande när en person fastnar i ett freemium (som jag för övrigt hoppas blir officiellt namn snart) spel.

Det känns positivt att medias rapportering har fått många att höja på ögonbrynen och faktiskt tänka efter. Fick för mig att utvecklare nu inte heller får kalla spelen gratis om de är byggda kring microtransaktioner, en reglering som i alla fall gör det lite svårare att luras.

Hårdare reglering än så tror jag dock inte på. Till syvende och sist handlar det om det egna ansvaret, hur avskyvärt det än må vara att skapa produkter som helt bygger kring att skapa ett beroende.

Satan hade nog de bästa tankarna kring det hela.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.