Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alejandro Soler

31 Registrerad: 14 sep 2012 13:07 Senaste besök: I dag 13:35 Online: Nej

Uppsala Carbonara86

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Drömmen om VR enligt 1990-talet finns kvar

Alejandro Soler 5 jul 2016 08:371536 visningarKommentera: 0 !

BLOGG. Det fanns en tid när VR var lite som teknik- och popkulturvärldens pytt i panna. Everything goes. För millennials födda i slutet av 1990-talet kan det låta som ett skämt. Men för oss i samhällets ögon unga vuxna (men i spelvärldens anseende fossiler), kan vi minnas en tid när VR var ett kreativt utryck för något som ingen riktigt visste hur det skulle manifestera sig längre fram. Någon typ av högteknologisk hägring vid horisonten.

Filmer som The Lawnmower man, Johnny Mnemonic och The Cell – alla med dagens mått (och i viss mening även då) skitdåliga filmer, var en gång i tiden betraktade som möjliga produkter av morgondagens teknik. VR var inte bara ett simpelt gränssnitt mellan människa och maskin, utan det var även starkt associerat till politik, religion eller samhällskritik.

I filmadaptationen av Stephen Kings roman The Lawnmower Man, lyckas en förståndshandikappad ung man med hjälp av forskaren Pierce Brosnan med konsten att bli intelligentare än forskaren själv. Tillslut är Jobe smartare än hela den kollektiva mänskligheten tillsammans och bestämmer sig för att genom ett uppringningsmodem att sprida sin digitala kopia över cyberrymden.

Tre år tidigare innan Keanu Reeves drog på sig läder trenchcoat och solglasögon i The Matrix, stack han redan optiska kablar i huvudet. I Johnny Mnemonic agerar en ung Keanu antihjälten Johnny som arbetar som datakurir under den totalitära statsmakten och finansvärlden. Hans jobb är att bokstavligt talat lagra data (hela 320 Gb) fysiskt i sin hjärna och ta med det till sin uppdragsgivare.

I kalkonfilmen The Cell följer vi en ung Jennifer Lopez i huvudet på en mördare där VR-teknik möjliggör den fysiska länken mellan flera personer i en virtuell verklighet som genereras av mördaren själv.

Idag har vi mer modesta förväntningar på VR. Vi ser det för vad det är med alla sina tekniska begränsningar och fördelar. Med PlayStation VR på ingång håller spelvärlden, konsumenter såväl som investerare kollektivt andan för att se hur den första riktigt stora satsningen på den teknologiska medelklassen kommer att ta emot tekniken och HTC Vive har redan rönt framgångar hos de mest intresserade.

Men för oss popkulturnördar så är det svårt att inte dra lite extra på smilbanden när man nostalgiskt kommer ihåg vad VR stod för under 1990-talet.

Taggar: VR, Playstation VR, htc vive, Film

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.