Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alejandro Soler

31 Registrerad: 14 sep 2012 13:07 Senaste besök: 8 dec 2017 23:27 Online: Nej

Uppsala Carbonara86

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Det krävs två för att dansa tango – och köpa fysisk spelmedia

Alejandro Soler18 sep 2017 22:321229 visningarKommentera: 11 !

KRÖNIKA. Under 1950-talet skrevs låten Takes Two to Tango och kom att hamna på jazzens topplistor världen över. Låten blev senare känd av Louis Armstrong och har sedan dess blivit en perfekt idiom till en relation där två parter måste samarbeta i tandem för att se till att ett ömsesidigt slutresultat ska uppnås.

I dagarna när Nintendo visade upp sitt senaste avsnitt av Nintendo Direct dök det samtidigt upp nyheter om en kommande Switch bundle. En stycken Switch-konsol med Super Mario Odyssey. Varsågoda. Fast egentligen inte. För det är en konsol-bundle utan fysisk kopia av spelet i fråga. Där frigoliten tidigare huserade en spelförpackning väntar dig nu en nedladdningskod.

Tack och hej.

Innan jag ens går vidare i mina fria ord vill jag anta att jag förmodligen inte är som dig som läser den här texten. Till skillnad från dig så köper jag fortfarande alla mina spel uteslutande fysiskt, med undantag från spelsläpp som enbart släpps digitalt. Med tanke på att digital distribution fortsätter klättra som det självklara valet (74 % av spelen såldes digitalt i USA 2016 t.ex.) är jag snarare den absoluta bakåtsträvaren. Eller kanske ännu värre. En ”casual”. Då hjälper mig inte epiteten som gubb-gamer anno 1986. Jag är inte med i svängen längre.

Men jag har aldrig sett det som ett problem. Mitt resonemang har alltid varit relativt självklar och bottnat sig i två punkter. Dels tycker jag om fysiska produkter för att det ger mig som konsument ett naturligt andrahandsvärde. Dels tycker jag om ritualen av att ha en fysisk produkt i mina händer som jag öppnar upp, tittar på och stoppar in i min enhet. Känner jag mig riktigt äventyrlig kanske jag luktar på manualen lite småerotiskt. Kan måhända låta banalt, men vi alla är olika och det här är min grej. Manualsniffning och allt.

Det är nog här du kan räkna ut vart jag är på väg. I en samtid där manualer numera är exkluderade från fysiska förpackningar, och nerladdningskoder ersätter hela förpackningar så hamnar jag i en ofrivillig konsumentparadox. Nu får jag varken lukta på manualer eller fingra på spelskivor.

Varför får jag inte det? För att pengar. Såklart. Precis som det mesta i ett kostnadsled kapar man som bekant onödigt fluff för att spara en hacka.

Och vad är denna enorma kostnad som man sparar? Om vi bortser från hela distributionskedjan av spel med förlag som ska ha sin del av kakan, diverse distributionslicenser och annat trist - och bara koncentrerar oss på själva produktionskostnaden och paketeringen av ett fysiskt spel så är kostnaden mellan tummen och pekfingret ca 4 amerikanska dollar. D.v.s. lite mindre än 40 spänn.

Men vänta ett tag här. Sist jag kollade kostade fysiska spel i butik fortfarande runt 600 kr. Vilket betyder att du idag betalar mycket som du alltid gjort, förutom att du nu får mindre för pengarna. Det var mig en märklig ekvation.

Mellan slutet av 1980-talet och tidiga 1990-talet brottades spelmarknaden för hemdatorer med piratkopieringsrörelsen. Den har såklart inte avstannat men då hade man i alla fall en intressant idé för att skapa mervärde till konsumenten. I många fall kunde du som konsument få ”feelis” dvs. extra grejer när du köpte ditt spel. Det kunde vara stora guideböcker i färg, samlarkort eller något annat fjantigt som kunde legitimera ditt köp. Du kände dig lite speciell. Du fick helt enkelt ett mervärde som konsument.

Spelbranschen är idag i en märklig situation där detta mervärde totalt saknas från fysisk spelmedia. Det blir ännu mer märkligt om vi sneglar på den återupplivade marknaden för vinylskivor där konsumenter gärna betalar mer för att få en fysisk produkt. Skillnaden är att vinylskivor, förutom själva skivan, oftast innehåller vackra omslag, foton eller något ”extra” som du inte hade fått om du handlat din musik digitalt. Igen. Det var det här med att skapa ett mervärde.

Jag tror helhjärtat på att det finns en marknad för fysisk spelmedia. Men. Inte som den ser ut idag. Absolut inte som idag.

I min mening borde den fysiska spelmarknaden istället bli ännu mer nischad. För mig är det inte en kostnadsfråga. Jag jobbar och jag har pengar att spendera på leksaker. Så för min del får utgivare med fördel skita fullständigt i 600-kronorsmodellen, bara jag som konsument får något mer än en sketen nerladdningskod. För mig är just den punkten som orsakar mest huvudbry.

Men, men.

Kanske är det ingen annan som bryr sig om detta. Eller snarare, jag vet att ingen bryr sig om detta. Annars hade inte spelförlag gjort så här. Förmodligen är jag som dronten, dömd att utrotas. Men för mig så betyder det att jag numera har en danspartner som allt för ofta trampar mig på fötterna istället för att föra. Och jag vet inte hur länge jag kommer orka dansa längre.Taggar: fysisk distribution, Spel

« Till bloggen

Kommentarer

Fäjgår19 sep 2017q

Jag blir alltid lika glad när jag läser att det finns fler än mig som bryr sig om att ha sina spel fysiskt.

Fridell19 sep 2017q

Räkna mig till listen över dem som bryr sig.

Anders Eklöf20 sep 2017q

Jag har helt slutat bry mig om fysiskt. Det är samma spelupplevelse i slutändan i alla fall. En fördel med fysiskt är så klart att det går att sälja vidare, men oftast får man bara småslantar för gamla spel nu för tiden, om det inte är något ovanligt.

Fridell20 sep 2017q

Samma spelupplevelse möjligtvis men inte samma helhetsupplevelse.

Samma sak med varför folk tycker om att köpa vinyler och CD istället för att streama över Spotify i sin telefon, samt lyssna musiken i en fin anläggning istället för att lyssna genom billiga earphones eller koppla in telefonen med undermålig ljudkvalité i en anläggning. Spel har ju samma kvalité hela vägen men jämförelsen med ljudkvalitet kan göras med att placera sin spel i ett spel-otek i hyllor alt känslan osv.

Det är nog mycket en generationsgrej. Yngre bryr sig nog mindre medan vi som är äldre har andra preferenser.

Batsugun20 sep 2017q

Anders Eklöf:

En fördel med fysiskt är så klart att det går att sälja vidare


En annan fördel är ju att du (förhoppningsvis) kommer att ha tillgång till spelet även i framtiden, efter eventuellt skrotade servrar och trasiga hårddiskar.

Fysiskt är mer prisvärt och mycket mysigare, på alla sätt och vis.

Tobias Söderlund20 sep 2017q

Det digitala försvinner. Det fysiska består. Det är det jag tycker är tråkigast, att jag inte kan fortsätta göra som jag gör idag... där jag utforskar konsoler och dess spelutbud i min egen takt, på mina villkor.

Framöver kommer enda chansen att vara att passa på när tillfälle ges, den kontrollen älskar utgivare att ha över marknaden, såvida det inte släpps några limiterade fysiska utgåvor (hej, LRG visar uppenbarligen vägen) som främst är för samlare och scalpers.

Dvs, spelandet kommer bli en stressgrej, eller dyr grej, för någon som mig.

Och då är det, såklart, inte roligt längre.

Då säger jag, naturligtvis, tack och hej till mitt intresse så som jag känner det idag.

Tror att spelkulturen kommer att landa i en enorm svacka framöver, när nostalgikerna inte längre kan bära upp den så mycket som de gör idag... eftersom att deras nostalgi inte kommer vara något samtida generationer kommer kunna ta del av.

_mfm_23 sep 2017q

För mig är fysiska spel frihet. Frihet att köpa var och hur man vill, frihet att ta med spelet till en kompis eller använda på vilken maskin man vill. Frihet att sälja spelet när och hur jag vill.

Den som intalar sig att digitala inköpspriset minus fysiska inköpspriset (som oftast är klart högre på PSN/XboxStore/eshop än ett fysiskt exemplar) minus eventuellt begagnade försäljningspriset är "småpengar" lurar bara sig själv.

Kleti24 sep 2017q

Fast säljer man spelen så tjänar ju inte spelföretagen nåt så vill man stödja marknaden ska man väl köpa digitalt? Eller så bidrar beg. handeln till att fler får tillgång till spelen...

Sedan förstår jag inte ekvationen i att vara vuxen, ha stadigt jobb och samtidigt prioritera köp av för evigt oskuld-förknippade bokhylle-dammsamlare? :p (skämt)

_mfm_24 sep 2017q

Varför ska spelföretagen tjäna ännu mer på ett enskilt exemplar? Det har varit samma med böcker i hundratals år, vill jag sälja mitt exemplar så kan någon annan läsa/spela det.

Sen tillkom faktiskt inte upphovsrättslagarna för att vissa personer eller företag skulle tjäna så mycket pengar som möjligt även om vissa tydligen tror det. Det är till för att båda upphovsmännen och konsumenterna ska få en bra kompromiss: upphovsmännen får ensamrätt på verket under en begränsad tid (och samhällets resurser används för att upprätthålla detta) medan konsumenten får sälja vidare sitt exemplar eller låna ut det. När den begränsade tiden har gått ut tillfaller verket allmänheten.

Själv tycker jag snarare att det är vidrigt att företagen vill ha alla rättigheterna men inte någon av skyldigheterna. Om konsumentens rättigheter begränsas artificiellt (via DRM) så bör inte samhället lägga resurser på att upprätthålla ensamrätten heller.

Sen vet jag inte om man får liggamrt bara för att man är korkad eller oekonomisk, jag har inte det problemet i alla fall.

sir_mack86 7 nov 2017q

Jag faller in och instämmer i känslorna. Frånsett en hög indie-spel som endast släppts i digital form köper jag i fysisk form. Älskar som sagt den där känslan av att hålla spelen i mina händer. Jag har fått leva med saknaden av att köpa spel i butik, blädra bland fodralen och plocka ut det jag är sugen på. Allt går såklart via nätet. Men jag vill få hem mitt paket, öppna och känna spelet innan jag börjar spela. Sedan finns det något i min spelsamlarsjäl som hela tiden vill bygga vidare på samlingen. För att det helt enkelt är en stor del av mitt liv och något jag vill ha med mig så länge som möjligt. Köpper hels limiterade/samlarutgåvor för att ett soundtrack, artbook eller annat lullull går långt för att ge mig något extra att glädjas över. Och så kommer det vara så länge möjligheten till fysiska inköp finns!

HackSiegfried19 nov 2017q

Köper endast fysiskt, om inte den nerladdningsbara kostar 1/3 av det fysiska, men det vrukar vara tvärt om. Har 2500 spel på steam men det blor aldrig att jag kör dom spelen. Man kan inte sälja det heller och syns inte i hyllan.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.