Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alvar Johansson

19 Registrerad: 27 dec 2013 16:47 Senaste besök: I dag 03:39 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Indie är mer än en trend

Alvar Johansson28 mar 2014 18:033089 visningarKommentera: 11 !



"Tro inte att det kommer att finnas massa indiespel under de kommande fem åren",

"Sådana här saker går i cykler, precis som musikindustrin. Det finns en tid när punk är stort och sedan finns det tider som nu när allt är fabricerat."


Peter Molyneux kommentar var minst sagt kontroversiell. Under en intervju påpekade spelskaparen hur han just nu såg mängder av indie-utvecklare som kontaktades av storbolag som ville ge ut deras spel. Vad utvecklarna dock inte insåg, påstod Molyneux, är att dem igenom detta snart kommer sitta i trånga mötesrum, dränkta i börskalkyler och fokusgrupper. Indie är en trend som håller på att gå rakt mot stjärnorna, bara för att sedan börja dala igen när de fastnar i anonyma kostymer. Vi kommer inte ha en massa indie-spel om fem år. Trenden kommer att ha försvunnit.

Frågan är bara ifall det här verkligen stämmer?

För det faktum att Indie-spelen växer sig allt större är helt klart sant:

Minecraft fortsätter att sälja tusentals ex varje dag.

Sony och Microsoft pratar brett om nya tjänster som ska underlätta för indie-utvecklare att skapa spel till deras respektive konsoler.

Telltale får ta hand om enormt stora franchises som Borderlands och Game of Thrones.

På steam toppar spel som Rust, Starbound, The Walking Dead och Don't Starve försäljningslistorna.

Speciella spelmässor enbart för indie-utvecklare växer sig
allt större, samtidigt som stormedia börjat få upp ögonen för dem.

Och spel som Journey, Fez, Dear Esther, Kentucky Route Zero, Gone Home, Proteus och Super Meat Boy hyllas fortfarande nästintill unisont.

Samtidigt verkar storspelen nästan dala neråt:

Splinter Cell kritiseras starkt för sin snedvridna människosyn och unkna tortyrscener.

Storspel från fjolårets E3 dras med mediokra betyg och buggproblem.

Allt fler lyfter rösten mot löpandebandproduktioner och storspelens tveksamma syn på människoliv.

Nintendo, som tidigare nästan dominerat hela marknaden, visar för första gången röda siffror.

XBOX One har redan fått så mycket skit att smeknamnet "Xbone" hamnat i folkmun.

Till och med Peter själv är ett praktexempel på detta; hans kickstarterprojekt Godus drog in över 500 000 Pund, men visade sig vara inte mycket mer än ett glorifierat facebook-spel.

Indie har växt från att vara någonting litet och obskyrt till en rörelse som är med och styr riktningen av en hel konsolmarknad. Både Sony och Microsoft är medvetna om att de kommer förlora en stor kundkrets ifall de strunta i indie-spelen itu och lägger därför extra stort fokus på dem. Jonathan Blow:s The Witness förs fram av Sony som en av de större titlarna till Playstation, någonting som man aldrig ens skulle kunnat drömma om för fem år sedan. Kanske borde det här ge oss mer än en fingervisning om vart spelvärlden är på väg.

Samtidigt har indie-scenen öppnat upp spelmediet för en helt ny grupp av människor, någonting som vi andra misslyckats med alldeles för länge. Människor och press som tidigare avfärdat spel som som menlösa tidsfördriv och någonting som FÖRVANDLAR VÅRA BARN TILL MÖRDARE™, har fått upp ögonen för spel som Dys4ia och Cart Life och varit tvungna att omvärdera sina åsikter. Indie-utvecklarna har en gång för alla lyckats ge spelen en seriös och relevant framtoning , någonting som Peter Molyneux trots allt sitt prat knappt själv lyckades med.

Hans kritik var dock främst riktad mot indie-utvecklare som börjar skriva avtal med storspel. Molyneux påstod att de kommer förlora sin artistiska vision och bara några av alla anonyma kostymer som redan styr marknaden, men han har egentligen redan motbevisats. Markus Person driver en av världens mest inkomstbringande spelstudior, men fortsätter att ge ut både uppdateringar och till och med spel gratis. Eller som den tidigare nämnda Blow; Sony slog på stort och marknadsförde hans The Witness som ett av huvudspelen vid Playstation 4:as utannonsering. Trots det så verkar han inte ha lämnat sin artistiska vision med en enda centimeter.

Någonting håller helt klart på att hända i spelvärlden, någonting stort. En förändring, kanske till och med en revolution . Man skulle kunna avvisa det som enbart en trend, men det vore att blunda för mycket av sanningen. För det här är helt klart mer än så. Trender ruckar på sin höjd på konventionerna; det här håller på att förändra hela strukturer i grunden.

« Till bloggen

Kommentarer

Nicke Å28 mar 2014q

Intressant. Jag håller med dej. Tror verkligen vi står inför en förändring.

Men Peter är en gubbe och icke desto mindre en fransk sådan, vilket jag vill hävda innebär en smula extra självgodhet i sammanhanget. Tror detta bara är hans sätt att hantera sin egen dalande stringens och tilltagande ålder.

Däremot tror jag att spel inte nödvändigtvis kommer gå in i nån sorts gyllene ålder. Tror vi kommer se ytterligare tilltagande inom "indie" marknaden och ett utsmugglande av storspel som vi känner dem. Indissarna kommer snarare gå in i ett mellanregister mellan storbolagsproduktioner och små auteurer. Vilket i sin tur kommer leda till en elitistisk situation där en majoritet av indissarna kommer spela på samma villkor som säg dagens bildkonstnärer.

Friheten KOMMER att försvinna men det kommer knappast vara under nån sorts AAA-jättes stora näve.

Bleatlessness28 mar 2014q

Nicke Å:

fransk


Britt. :)

nmhbm28 mar 2014q

Fast att en del framgångsrika indiespelsutvecklare kommer bli sugna på större pengar och därmed hamna i storbolag tror jag är ett faktum.

Att det dock inte gäller alla är lika självklart, samt att det hela tiden kommer att dyka upp nya personer på indiescenen, så länge det finns någon plattform för dem att hålla till på. Men det är knappast ett motbevis mot Peters uttalande.

Frågan är också hur pass kända ens de absolut största indiespelen är utanför spelvärlden, antagligen inte direkt nämnvärt. Av förklarliga anledningar förvisso, och egentligen inte en dålig sak i sig.

Det finns plats för såväl AAA som Indie och det görs fortfarande punk.

Frezdaner28 mar 2014q

Lågbudgetspel har alltid funnits så jag ser verkligen inte heller att detta bara skulle vara någon trend.

Anonym28 mar 2014q

Indie-spelen är bara en trend precis som Internet bara var en fluga...

Redfoxe28 mar 2014q

Frezdaner:

Lågbudgetspel har alltid funnits så jag ser verkligen inte heller att detta bara skulle vara någon trend.


Är inte ofta cykeln: Ny oerfaren utvecklare med en liten studio=Ibland ett topp spel, det går bra och dom utvecklas blir större/köps upp.
Kanske dör, rince repeat? :)

Frezdaner28 mar 2014q

Redfoxe:

Är inte ofta cykeln: Ny oerfaren utvecklare med en liten studio=Ibland ett topp spel, det går bra och dom utvecklas blir större/köps upp.
Kanske dör, rince repeat?


Mjo det låter väl inte helt otroligt.

Megaloman29 mar 2014q

Fokus kommer att flyttas och "indie" kommer att komma från olika, nya, håll i framtiden. Att påstå att gräsrotsutvecklarna skulle försvinna är ju bara korkat, särskilt när hobbyn är det absolut bästa sättet för att komma in i branschen.

Anonym29 mar 2014q

För mig som vuxit upp med en blomstrande indie-scen under C64ans och Amigans storhetsdagar känns allt så fruktansvärt absurt. Det här är ju något som alltid funnits där, den enda skillnaden då mot nu är att indie-produktionerna börjat anta större proportioner och nästla sig in i allt mer kommersiellt framgångsrika sammanhang (vilket, naturligtvis, leder till att de större aktörerna får upp ögonen för rörelsen).

Det kan mycket väl bli så att den mer kommersiella aspekten kraschar, förr eller senare, men indie-scenen rent allmänt kommer ju alltid att finnas där.

Nicke Å 4 apr 2014q

Bleatlessness:

Britt. :)


Ja =) men jag tänkte mer på att namnet Molyneux har djupa rötter i den franska landsbyggden och att det således, i mina fördommar kring fansmän, känns som att hans farfarsfar en gång för länge sedan hängde i någon lummig dal strax utanför Antibes.

Alvar Johansson 5 apr 2014q

nmhbm:

Fast att en del framgångsrika indiespelsutvecklare kommer bli sugna på större pengar och därmed hamna i storbolag tror jag är ett faktum. Att det dock inte gäller alla är lika självklart, samt att det hela tiden kommer att dyka upp nya personer på indiescenen


Jo, det är väll lite det som är grejen. Även ifall många indie-spelskapare skulle bli upplockade av storbolag, kommer deras plats snabbt tas av nya utvecklare, varpå det hela förmodligen fortsätter i någon form av cirkel. Därför har jag svårt att se hur indiescenen skulle "försvinna"

.
Legerdemain:

Det kan mycket väl bli så att den mer kommersiella aspekten kraschar, förr eller senare, men indie-scenen rent allmänt kommer ju alltid att finnas där


Indie är väll framförallt för stort för att säga att det bara skulle vara "en trend". Det vore som att säga att "alla mindre eller lågbudgetutvecklare kommer att sluta göra spel", vilket ju vore helt absurt. Att det skulle minska i popularitet är mer troligt, även om jag också betvivlar att det skulle hända.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.