Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alvar Johansson

19 Registrerad: 27 dec 2013 16:47 Senaste besök: I dag 12:28 Online: Ja

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Internet dödade mitt tålamod

Alvar Johansson26 jan 2015 12:241870 visningarKommentera: 8 !

Jag försökte spela om Proteus för inte så länge sedan. Det är fortfarande ett fantastiskt spel; en upptäcktsresa in i en värld som känns både personlig och gåtfull.

Eller åtminstone var Proteus det. Jag orkade inte uppleva det nu.

Jag stirrade på klockan. Kollade twitter. Tusen små saker som dök upp, in och emellan. Jag försökte koncentrera mig, stirrade stint på skärmen och höjde volymen medans jag planlöst vandrade runt på den lilla ön. Men det planlösa vandrandet gjorde mig bara frustrerad.

Sedan dess har jag inte vågat återgå till Proteus; jag är alltför rädd att förstöra det fantastiska minnet jag hade från spelet ännu mer. Lika lite har jag vågat röra Dear Esther, som på samma sätt berört mig. För ett år sedan hade jag en fantastisk upplevelse med Proteus; en stämningsfull och upplyftande skogspromenad. Nu blev jag frustrerad och uttråkad av det långsamma tempot.

Varför?

För att Proteus egentligen är ett skittråkigt spel? Nej, jag tvivlar på det.

Jag skyller allt på internet.

I den internetkultur vi lever i idag går allting fort. Vi laddar upp foton på några få minuter, plöjer igenom flöden lika snabbt. Virala videos är korta, intryck måste vara över oss på några få minuter för att vi ens ska orka bry oss. Titta på valfri modern filmtrailer; klippningen är blixtsnabbt och tempot skyhögt. Och det finns en anledning till varför Vine blivit den succe den är: vi har helt enkelt inget tålamod längre.

Det är samma sak med spelkulturen. Korta och koncisa trailers; bandesign där vi konstsant pumpas med nya intryck, portionsinbakade mobilspel och dödsmatcher som är över på tio minuter.

Vi är stressade människor, människor med lite tid och ännu mindre koncentration. Det tar så kort tid för oss att bilda en uppfattning att det räcker med några få minuter för att vi ska ge upp på något om det inte fångat vårt intresse.

Den här utvecklingen är naturlig. Den är svår att slåss mot.
Men den förstör samtidigt så mycket. För när jag försöker sätta mig ner med Proteus dör mitt tålamod ut snabbt. Det långsamma tempot, avsaknaden av något som sliter tag i mig blir en provokation. Jag klarar det inte. Och det är sorgligt. Det är så mycket som vi går miste om bara för att vi inte orkar sätta oss in i det, så många upplevelser vi förlorar bara för att vi tappat vårt tålamod.

Jag har inte gett upp om Proteus än dock. Jag tänker försöka igen. För i ett klimat där allt måste gå blixtsnabbt kan det vara bra att sänka tempot ibland. Att låta saker ta sin tid. Inte att tråka ut sig själv, men att ge något tid att växa över en. Att tillåta något att ta plats.

Och att långsamt vinna tillbaka det där tålamodet som internet stal från oss.Taggar: Internet, Proteus, Dear Esther, tålamod

« Till bloggen

Kommentarer

Anders Eklöf26 jan 2015q

Jag tror mer att Proteus är ett spel som bara tåls att upplevas en gång. En andra gång blir inte lika spännande och intressant.

Kindo26 jan 2015q

Anders kan vara inne på något, men jag är bångstyrig och vägrar låta mig distraheras. Jag lyckas fortfarande fängslas och totalt uppslukas av spel som tillåter det, och även spel som har en enorm mängd av text (Torment) njuter jag av varenda sekund, och låter det ta den tid det behöver. Men visst stämmer det att tålamodet förmodligen går nedåt på grund av dagens, om inte hetsiga, åtminstone multitasking-fokuserade atmosfär.

CloudStrife27 jan 2015q

Jag må vara endast 27 år "gammal", men att läsa hur det har blivit får mig att skaka på huvudet likt en gammal gubbe.

Aloysius28 jan 2015q

Tålamod är ju ett karaktärsdrag, alla kan välja att ha tålamod om de bara vill, även om det tar emot i början. Jag tror de flesta inser efter ett tag att upplevelser ger mer om man engagerar sig i dem.

CloudStrife28 jan 2015q

Aloysius:

Tålamod är ju ett karaktärsdrag, alla kan välja att ha tålamod om de bara vill, även om det tar emot i början. Jag tror de flesta inser efter ett tag att upplevelser ger mer om man engagerar sig i dem.


Väl talat.

Alvar Johansson28 jan 2015q

Aloysius:

Tålamod är ju ett karaktärsdrag, alla kan välja att ha tålamod om de bara vill, även om det tar emot i början. Jag tror de flesta inser efter ett tag att upplevelser ger mer om man engagerar sig i dem.


Det har du såklart rätt i. Men jag tror samtidigt att det finns en mängd saker som spelar in i att påverka vårt tålamod, varav internetkulturen är en av dem.

Hans Li Engnell28 jan 2015q

Jag känner igen mig så väl i detta. Tyvärr. Och jag tror att det informationsstinna internetsamhället är en stor del av förklaringen. Tidigare tänkte jag att det kanske har att göra med att jag i dag, till skillnad från som tonåring eller student, har råd att köpa alla de spel jag vill ha. Och så står de där i hyllan, många i princip ospelade. De måste helt enkelt vara otroligt bra för att jag ska bry mig.

Detta, märker jag, drabbar inte bara mitt spelbibliotek utan även alla olästa böcker jag har hemma.

CloudStrife30 jan 2015q

Alvar Johansson:

Det har du såklart rätt i. Men jag tror samtidigt att det finns en mängd saker som spelar in i att påverka vårt tålamod, varav internetkulturen är en av dem.


Självklart stämmer det, men om man verkligen vill är det ju bara att börja bryta sig loss lite steg för steg. Världen går ju inte under bara för att man inte kollar till sociala medier stup i kvarten.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.