Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alvar Johansson

19 Registrerad: 27 dec 2013 16:47 Senaste besök: I dag 12:28 Online: Ja

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Min backlog och jag #2- The Binding Of Isaac

Alvar Johansson17 mar 2015 19:362030 visningarKommentera: 0 !



Min backlog och jag #2- The Binding Of Isaac

(Undrar du vad det här handlar om? Läs här)

Jag tror att The Binding of Isaac är alla de där spelen som jag aldrig fick spela. De där som alla pratar om hela tiden, men som bara passerade helt förbi mig för att jag var allt för ung för att kunna hålla i en handkontroll.

Zelda, Metroid, Castlevania.

Jag hör namnen hela tiden, men dem betyder ingenting alls. Kanske är det också därför som jag älskar The Binding of Isaac så mycket; det ger mig en länk till den barndomen som jag aldrig fick uppleva.

Mekaniken är precis så som jag tänkt mig att alla de där spelen skulle vara; simpelt men ändå briljant. Fyra pilar för att gå, fyra för att skjuta, samt så mycket föremål att ingen skulle kunna hålla koll på dem alla. Och tack vare detta blir The Binding of Isaac, oavsett hur länge man spelar, aldrig tråkigt. Det finns något nytt att upptäcka, oavsett hur långt ner man än dyker i Edmund McMillens uppenbarligt sargade psyke. Mardrömskabinetten tar, trots flera timmars speltid, aldrig slut.

Jag har dött fler gånger än jag kan räkna, men trots det så har jag alltid återvänt, driven av känslan av att det finns något mer att upptäcka bara precis bakom en av de där dörrarna. Känslan av att det där föremålet jag nonchalant lämnade bakom mig skulle ha kunnat rädda mitt liv eller att jag hade kunnat få tag på ännu ett hjärta om att jag bara varit mindre slösaktig med bomberna. Dark Souls satte fingret på det för flera år sedan; den där känslan av att det inte bara är din karaktär som blir bättre, utan även du som spelare. Karaktärsutvecklingen är ömsesidig; medans Isaac lär sig skjuta laser, springa snabbare och kamikazebomba fiender lär jag mig att ransonera bomber och pengar, prioritera föremål och få fingrarna att röra sig allt snabbare.

Vi utvecklas samtidigt, jag och Isaac. Resan ner i källaren är något vi gör tillsammans, något vi utvecklas i tillsammans.

Det är precis som jag föreställer mig att alla de där fantastiska spelen som jag missade var.

Och det är därför som jag älskar The Binding Of Isaac.Taggar: The Binding of Isaac, Edmund McMillen, Roguelike, Steam, Backlog

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.