Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alvar Johansson

19 Registrerad: 27 dec 2013 16:47 Senaste besök: I dag 12:28 Online: Ja

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Att övningsköra med Ornstein och Smough

Alvar Johansson26 apr 2015 12:292269 visningarKommentera: 2 !



50 km på en dåligt trafikerad huvudled och stegrande dödsångest.

Jag vet inte om ni minns senaste gången ni övningskörde, men för mig hemsöker det fortfarande mig om nätterna. Svettiga händer som slirar över ratten, skakande ben efter att ha spänt dem i panik och en puls lokaliserad någonstans ovanför adamsäpplet.

Ungefär samtidigt sitter det någon bredvid och försöker behålla lugnet medans hen påpekar att du borde hålla koll i backspeglarna så att du inte av misstag för någons liv på ditt samvete.

Traumatiskt, minst sagt.

Men mitt bland all stegrande panik, krampaktiga svängar och ökande blodtryck nåddes jag av en insikt.

Det här är ju precis som Dark Souls

Det finns en anledning till varför Dark Souls är världens bästa spel. Någonsin. Och det handlar inte om manuset, inte om musiken, inte om miljö och karaktärsdesignen och inte om mekaniken. Det handlar om pedagogiken.

Dark Souls presenteras en enkel mekanik. En knapp för att slå, en knapp för att slå lite hårdare och en knapp för att ta dig undan. Därefter finns det en värld full med fiender som inte vill något hellre än att förnedra dig. Ditt enda försvar är just den enkla mekaniken. En enkel mekanik som sedan upprepas och varieras i ett oändligt antal sätt.

Super Meat Boy var inne på samma sak- inget spel behöver egentligen tvåhundra olika specialattacker och knappkombinationer. Det finns inget spel som blir bättre av det.

(Någon borde dessutom berätta det här för fightingspelen)

Istället tar Dark Souls de här tre olika attackerna och tvingar dig att anpassa dem. Fienderna rör sig olika, anfaller olika, beter sig olika. Slår dem hårdare måste du vara snabbare. Slår dem snabbare måste du slå hårdare. Slår dem inte alls ligger något annat jävligt och väntar och i sådana fall måste du se till att rulla undan så snabbt som möjligt.

Dark Souls är fantastiskt för att det tvingar dig som spelare att anpassa dig. Spelet ger dig tre verktyg, och hur du använder dem avgör om du lever eller dör. Det är inte svårare än så.

Antingen slår du hårdare eller så dör du. Det finns inga specialattacker att gömma sig bakom, inga skärmtäckande magier att använda som ett täcke mot det obehagliga som väntar i mörkret. Bara tre förmågor och din egen förmåga att anpassa dem.

Att köra bil handlar om samma sak.

Alla knappar, alla spakar och alla blinkande mätare verkar överväldigande i början, men efter ett tag så kommer insikten: det finns bara tre förmågor här med.

En gas. En broms. En ratt.

Resten handlar om att anpassa sig. Det finns ingen knapp för att ta sig igenom en rondell; det handlar om att veta när man ska gasa, när man bör svänga och när man bör bromsa.

Precis som att det inte finns någon knapp för att spöa Ornstein och Smaugh. Det handlar bara om att veta när man bör slå hårt och när man bör slå snabbt.

Det är det som gör Dark Souls så fantastiskt och det är vad som gjort att jag besegrat dödsångesten och gett mig ut i 50 km på de dåligt trafikerade huvudlederna igen. Tre verktyg är allt du har, inte mer och inte mindre. Hur överväldigande det än må verka första gången är det faktiskt allt du har att arbeta med, och den insikten gör det hela till en utmaning som du kan vinna. Du behöver bara anpassa dig.

Lär dig när du ska slå och inte.

Lär dig när du ska gasa och inte.

I båda fallen gäller att lyckan och euforin som sköljer över när man besegrat nästa mål slår all dödsångest.Taggar: Dark Souls, Ornstein, Smaugh, dödsångest, Övningskörning, Dåligt trafikerade huvudleder, From Software, Världens Bästa Spel, Mekanik

« Till bloggen

Kommentarer

iSiboy26 apr 2015q

En god liknelse. Men man kan ju faktiskt blocka och använda magier i Dark souls också. Så några fler verktyg finns ju.

Cavecamper27 apr 2015q

Rätt bra liknelse. Cyklister och de på motorcykel är något sorts "paper-mage" build gissar jag. ;-)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.