Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alvar Johansson

19 Registrerad: 27 dec 2013 16:47 Senaste besök: I dag 12:28 Online: Ja

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Att ha fel kommer befria dig

Alvar Johansson25 jun 2015 09:322718 visningarKommentera: 7 !



Har du hört historien om The KLF:s sista spelning?

Housegruppen skulle uppträda på BRIT Awards, där ett av Englands största musikpris delas ut.
Året var 1992 och The KLF kliver upp på scenen och spelar en söndertrasad metalversion av sin låt 3 a.m Eternal tillsammans med Extreme Noise Terror. Sedan skjuter man lösa skott rakt ut i publiken från ett automatvapen, varpå en speakerröst förklarade att The KLF have now left the music business.

På en av efterfesterna dumpade man dessutom liket av ett får.

Ska man gå ut, så ska man gå ut med stil. För en grupp som spenderat hela sin karriär med att stampa konventioner till småbitar var det ju helt naturligt.

Det sista man gör måste ju göras så att folk minns.

För några dagar sedan la Tale of Tales upp ett blogginlägg på sin hemsida- And the sun sets. Där förklarade Michael Samyen och Aurey Harvey att man var klara med spel. Sunset hade sålt alldeles för dåligt.

Med det senaste spelet hade man velat nå ut till fler spelare, inte för att det fanns några problem med pengar utan snarare för att man kände sig skyldig. Man måste ju sprida sin konst till alla som kan ta emot den.Särskilt om man via den försöker göra världen till en bättre plats.

Det gick, minst sagt, dåligt. Man lyckades sälja 4000 ex av Sunset. 4000, där de spel som skickats ut till backare på kickstarter räknats in.

Tragiskt, minst sagt.

Men det tycker inte Tale of Tales. Istället gör de, precis som The KLF, revolt mot allt de tidigare varit en del av. Med ett enda blogginlägg sätter eld på hotellrummet och åker därifrån. Man pratar om hur man försökt studera andra, mer framgångsrika spel och följa deras exempel.
Det fungerade inte.
Man la ner pengar på att få hjälp av en PR-byrå.
Det fungerade inte heller.
Sedan skaffade man en annonsplats på Rock, Paper, Shotgun.
Nej, det fungerade inte.

So now we are free. We don’t have to take advice from anybody anymore. We were wrong. Everybody whom we consulted with on Sunset was wrong.

Man hade fel om allting, om hur man gör populära spel, om hur man tjänar pengar, om hur man når ut till folk.Insikten om det är befriande, för plötsligt behöver man inte lyssna på någon. Alls. Ingen hjälp behövs ju. Den man fick fungerade ändå inte.

Att ge upp alla de ambitioner man haft tidigare, om att göra spel som inte alls var spel, var helt fel.

Because whatever we enjoy is never, ever, what the gaming masses enjoy.

Man är nöjd med Sunset, och tacksam för allt stöd och all uppskattning, men man har insett att spel aldrig var den rätta platsen. Men under all stolthet och frihetskänsla finns också något annat.

"Att göra spel som konst fungerade inte"

Tale Of Tales sista tal till världen är lika mycket ett tacktal som en sista skvätt bensin på elden.

(Eller snarare att kasta iväg hela dunken)

Spel är inte rätt plats för någon som vill göra ordentlig konst. Den mottas inte. Man behöver ställa sig in i speciella ramar, följa andras exempel. Använda sig av reklam och annonser.
Åtminstone om man vill sälja.

Michael och Aurey skjuter inte rakt ut i publiken, men deras tacktal är lika mycket punk som The KLF.

Vad man än tycker om deras vision så finns det något vackert i att göra allt för det man brinner för. Att aldrig sluta kämpa. Att aldrig ge sig utan en sista strid. Spelvärldens enda egentliga rebeller lämnar lokalen, och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt för dem att göra det på.Taggar: Tale of Tales, Sunset, The KLF, Michaël Samyn, Auriea Harvey

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym25 jun 2015q

Tja.

Det är ju lätt att känna en viss irritation över delar av det som skrivits i avskedet. Skulden läggs mer eller mindre helt över på andra, som om de själva bär på någon form av felfrihet.

Samtidigt kan jag väl känna att där finns stora poänger i det de skriver.

Den breda massan vill skjuta skallen av varandra i CoD eller bygga samtidens Lego i Minecraft eller dränera sig själva på pengar när de jagar efter leksaksfigurer i den digitala underhållningens svar på dåtidens samlaralbum. Eller så vill de betala pengar för att slippa spela spelen de spelar.

Så ser ju verkligen i mångt och mycket ut.

Och den verkligheten är ju faktiskt väldigt lätt att hata.

Simon Liljedahl25 jun 2015q

Jag var ett tag sugen på att skaffa det till telefonen.
Det verkade intressant men efter Levels recension, tror jag det var, så dog intresset helt. Jag tror den recensionen avslöjade för mycket. Mystiken, om spelet någonsin haft det, var borta och kvar var något jag inte tyckte verkade intressant eller roligt att spela.
Därför har jag inte heller köpt eller spelat det.
Sen är det ju synd att företaget får lägga ned.

Muppbuss25 jun 2015q

Tiden har nog sprungit ifrån dem lite. The Path var ju något nytt när det kom, men sedan dess har marknaden för udda och konstiga spel växt enormt mycket.

Och ärligt talat, Sunset... Du spelar som städerska och ska städa en lägenhet, samtidigt får du en lektion om klassamhället... Det kan vara det tråkigaste spelupplägget jag någonsin hört.

Woosley26 jun 2015q

Har man som spelutvecklare inte någon som helst inbyggd känsla för vad som gör ett spel roligt, indragande och spelbart utan måste konsultera utomstående parter för att få detta berättat för sig, och få berättat för sig hur man ska göra för att få ett spel att sälja... Ja, då får man räkna med att bli genomskådad av publiken också.

Det är ju som en tondöv människa som ändå försöker skriva en hitlåt och tror att den ska bli en succé bara den spelas i "rätt" radiokanaler.

Eller kanske ännu mer rättvisande så liknar det Uwe Bolls approach till filmskapande: han gör vad fan han vill, oavsett om det blir bra eller inte och sedan går han på korståg över the internetz mot kritiker som kritiserar och publiken som sviker, kallar dem dumma i huvudet och hotar att lämna filmbranschen. Tale Of Tales kanske är spelbranschens Uwe Boll. :D

Patashnic26 jun 2015q

Med den lilla skillnaden att King Boy D och Rockman Rock la ner när de var som störst. Det här spelet har jag helt missat, blir liksom inte så stor grej att göra revolt om man bara sålt 4000 spel. Om de hade sagt det live på E3-mässan efter ha sålt miljoner så hade det nog fått mer gehör. Städa är för övrigt _aldrig_ roligt sysselsättning oavsett form.

Alvar Johansson26 jun 2015q

Woosley:

Tale Of Tales kanske är spelbranschens Uwe Boll. :D


Men här finns en viktig skillnad:

Uwe Boll gör filmer som rent tekniskt sett är dåliga. Skådespeleriet är dåligt, effekterna, produktionsvärdena m.m likaså. En tondöv människa skulle förmodligen skriva en tekniskt dålig låt.

Men Tale of Tales spel är inte tekniskt dåliga. De är kanske inte roliga att spela, men de är inte tekniskt dåliga.

Så frågan är då ifall ett spel måste vara kul att spela för att vara bra?

Patashnic:

Om de hade sagt det live på E3-mässan efter ha sålt miljoner så hade det nog fått mer gehör.


Förmodligen. Men då skulle det ju inte finnas någon poäng i uttalandet:

"Folk vill inte ha annorlunda spel, därför slutar vi"

TheBrainFreezed27 jun 2015q

Alvar Johansson:

Förmodligen. Men då skulle det ju inte finnas någon poäng i uttalandet


Hade de verkligen någon poäng?

"Vad man än tycker om deras vision så finns det något vackert i att göra allt för det man brinner för. Att aldrig sluta kämpa. Att aldrig ge sig utan en sista strid."
Jag tycker då att det låter som att de ger upp.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.