Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Alvar Johansson

19 Registrerad: 27 dec 2013 16:47 Senaste besök: I dag 21:38 Online: Nej

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Min backlog och jag #5- DmC:Devil May Cry

Alvar Johansson26 jul 2015 15:363197 visningarKommentera: 4 !



Min backlog och jag #5- DmC: Devil May Cry

(Undrar du vad det här handlar om? Förklaringen finns här)

Dante såg ut som Gerard Way. Någonstans tyckte någon att det var nog för ett dödshot. Nu gillar jag inte Gerard mer än någon annan vettig människa, men någonting måste ju ha gått snett här.

Det finns gott om ensamma, olyckliga och frustrerade människor med alldeles för mycket tid på internet, visst. Men dödshot för en ny frisyr? I sådana fall måste Devil May Cry betyda mycket. Kanske lite för mycket.

Det största problemet med DmC är ju inte ens Dantes nya frisyr, utan att det är ett actionspel som är så besatta av att vara ett ACTIONSPEL att det nästan blir sorgligt. Ninja Theory försöker två varv för mycket med att göra allting exakt som i orginalspelen, och missar därmed poängen med en reboot.

Anledningen till varför man väljer att göra en reboot är ju för att ge ett nytt perspektiv på ett gammalt koncept. Att introducera någonting gammalt för en ny publik, och på så sätt göra det relevant igen.

Det enda nya med DmC är Dantes frisyr. Allt annat känns gammalt.

Bossar med uppenbara svaga punkter. Vapen som låses upp efterhand, men bara kan användas när spelet själv tycker att det är läge och därmed förstör hela poängen med dem. Filmiska actionscener. Och så pussel som är så uppenbart pussel att det blir skrattretande.

Designar onda demoner verkligen sina fästningar så att det enda som behövs för att ta sig in är att hoppa på knappar?
Sådant får DmC att kännas gammalt. Så gammalt, och så tröttsamt.

Det går att se en poäng i att göra spelet gammalmodigt, ifall det i alla fall var bra. Men DmC är aldrig särskilt bra. På sin höjd är det ett helt okej actionspel; kontrollen sitter som den ska och kameran är medgörlig. Men det är alldeles för lätt och banorna alldeles för långa.

Dessutom är ju upplägget hela tiden samma sak. Dante hoppar på plattformar, drar i en spak och plötsligt så dyker tre demoner upp.

Så håller det på i tjugo nivåer tills vi når ett slut som inte kan vara på allvar. Ingen kan ju skriva så dåligt. Det är inte möjligt.

Jag kan förstå att Dantes design kan vara resultatet av en natt med för mycket alkohol precis innan deadline. Men det här? Det skämtet är på min bekostnad, och jag gillar det inte.

Om Ninja Theory faktiskt ville göra en ordentlig reboot på Devil May Cry hade de behövt jobba med mer än bara Dantes frisyr.Taggar: DMC, Devil May Cry, Ninja Theory, Steam, Backlog, PC

« Till bloggen

Kommentarer

Anonym 9 aug 2015q

Äh, han är ju ascool ju!

biva8113 aug 2015q

Efter att ha läst din text om Dark Souls för fem minuter sen, och tyckt att du var solklar i huvudet, undrade jag vad du hade att skriva om DMC, som jag testat några timmar och tyckt var... exakt som du beskriver.

Alvar Johansson14 aug 2015q

biva81:

exakt som du beskriver.


Dig gillar vi.

Krysslåda:

Äh, han är ju ascool ju!


Bannad direkt.

(Nya Dante ser ut som om han spelar i Fall Out Boy)

Anonym14 aug 2015q

Jag gillar verkligen nya Dante. Han är lite småtöntig och överkaxig men hans look är riktigt nice tycker jag. Dialogen är lite cheesy överlag men det är ju inte så att de gamla DMC-spelen hade någon mindre ostig dialog. Förstår inte vad så många klagar på? Gör väl inget om han ser ut som en bandmedlem heller :P

Gillar också grafikstilen, styrningen och fighting-stilen.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.