Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Johan Lorentzon

37 Registrerad: 10 apr 2014 20:44 Senaste besök: I dag 01:53 Online: Nej

johlor30 johlor

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

De bortglömda kungarna från Davetry

Johan Lorentzon27 jul 2015 12:342047 visningarKommentera: 3 !

Året var 1992 när jag fick mina händer på King’s Quest VI. Sierra var mästarna på äventyrsspel och Roberta Williams var drottningen på tronen. Sierra släppte också bland annat Police Quest och Space Quest vilket också var fantastiska serier men dessa får vi behandla i något annat blogginlägg. King’s Quest-serien hade sina rötter ända från 1980 när första spelet släpptes men min första kontakt med serien var King’s Quest IV. Jag spelade det hos en kompis på hans Atari. När min familj sen skaffade sig en PC såg jag till att spela de andra delarna också. De första släpptes dessutom som remake. Japp, redan då var detta fenomen populärt.

Jag hade väntat länge på del sex och det var en av anledningarna jag tjatade på mina föräldrar att skaffa en cd-rom till datorn. Spelet såg fantastiskt ut med röster och grafik som i det närmaste var fotorealistisk, tyckte jag då i alla fall. Det var också en av de första spelen jag stötte på med ett ledmotiv i ”Girl in the tower” som spelades i sluttexterna.



King’s Quest VI var nog också peaken på just peka-klicka-genren. I början var det inte ens peka-klicka utan man skrev med text vad karaktären skulle göra. Skrev man konstiga saker kunde man även få underfundiga svar tillbaka. Det fanns mycket humor och spelglädje bland pussellösandet. Mycket av humorn liknar humorn som finns i Terry Pratchetts Discworld-serien. Undertitlar som ”Heir Today, Gone Tomorrow”, ”The Princeless Bride” och ”Absence Makes the Heart Goes Yonder!” skvallrar om humorn som finns i spelen. Tack var all text som jag var tvungen att läsas men också skriva har dessa spel haft en stor del i min engelskaundervisning vid sidan om skolbänken. Men även mitt intresse för fantasy och sagor då spelserien inte bara var starkt influerad utan gärna gjorde parodier på ämnena. Åren efter King’s Quest VI började marknaden för peka-klicka-äventyr sakta dippa. Sierra hann med att släppa King’s Quest VII och King’s Quest VIII. Sjuan liknade mer en disneyfilm och gränssnittet var rätt grovt nedbantat på gott och ont. Frustrationen att leta pixlar var borta men samtidigt var det också en del av charmen och nu blev det mer en interaktiv film av det hela. I backspegeln var det kanske inte konstigt då vi såg vart Sierra sen tog vägen när de hoppade på FMV-trenden. Del åtta skulle vara steget till tre dimensioner och detta klarade tyvärr serien inte speciellt bra. Samtidigt som Sierra började tappa lämnade också Roberta Williams industrin. Det är väl som man brukar säga:

”Allt har sin tid”

Gulderan för peka-klicka var död.

17 år efter King’s Quest VIII släpps nu äntligen en uppföljare till King’s Quest-serien. I veckan får vi nämligen ta del av King’s Quest IX. Mycket har vi nog att tacka för Telltales och deras The Walking Dead-serie. Men även läsplattor då peka-klicka-spel passar utmärkt för touch-skärmar och många av klassikerna har blivit portade till dessa enheter. Jag vet inte vad jag har att vänta från King’s Quest IX men från trailers att döma ser spelet riktigt mysigt ut.

Taggar: Kingsquest, Sierra, robertawilliams

« Till bloggen

Kommentarer

eightbits30 jul 2015q

Jag köpte flera delar i serien på den tiden, men jag spelade aldrig ut något utav dom och i ärlighetens namn tyckte jag de var ganska dåliga också.

Mina starkaste minnen är fortfarande från King's Quest 3. Vilket skitspel. Gick man för långt åt väst så kom Medusa och hade ihjäl en. Gick man åt ett annat håll kom en trollkarl och hade ihjäl en. Det roligaste med det spelet var att mata hönsen och sparka på katten. "Screeeeeeeaaaaach!". En gång gick jag och la mig i sängen hos husbonden och kom aldrig upp igen, oavsett vad jag skrev :D

Nu var jag iofs inte så gammal när det spelades. Kan tänkas att jag hade haft roligare med det om jag varit lite äldre.

Ska bli kul att återse en del i ny tappning nu!

Johan Lorentzon30 jul 2015q

eightbits:

Mina starkaste minnen är fortfarande från King's Quest 3


hahaha ja det där minns jag också. Eller i 4an, första jag gjorde var att gå ut i havet och då tog strömmen mig och jag dog. :P Spelen var fyllda av de där "oförtjänta" dödsögonblicken.

Tror de gjorde remakes på 1-3 om jag inte minns fel och då var de lite mer förlåtande.

Anonym19 aug 2015q

King's Quest 5 till Amiga var det första jag ägnade lite tid till på allvar. Kom dock aldrig längre än typ halvvägs då spelet hade återvändsgränder och jag inte orkade spela om det från början en miljard gånger för att ta mig vidare. Detta var dock innan jag verkligen insåg hur extremt uruselt portade Sierra-spelen hade kommit att bli.

Omarbetningen av första Larry och Larry 5. Space Quest 4. King's Quest 5. Police Quest 3. Fullständigt värdelösa versioner som det inte kan ha lagts mycket tid och energi på. Helt otroligt, därför, att King's Quest 6 fick en skitbra port som är otroligt snygg för att vara OCS/ECS och inte AGA.

Jag har alltid VELAT gilla Sierras gamla klassiker, men utöver första Larry, Larry 3, Conquest of Camelot och Space Quest 3 har jag egentligen inte tagit mig in i ett endaste spel på allvar (förutom King's Quest 6, då, men det känns knappt som ett Sierra-spel... ärligt talat). Första Space Quest tog jag mig 2/3 genom innan jag insåg att jag gjort bort mig och då orkade jag inte försöka en gång ytterligare. Nä, hu.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.