Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Johan Lorentzon

37 Registrerad: 10 apr 2014 20:44 Senaste besök: I går 21:21 Online: Nej

johlor30 johlor

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Playstation VRs framtid, frågetecken?

Johan Lorentzon24 jan 2017 06:311460 visningarKommentera: 13 !

Det är oroande tyst om denna satsning från Sonys sida. De gick ut hårt med marknadsföring och en lista på utvecklare och spel som skulle komma efter release, men nu är det helt tyst om enheten.

Jag tycker detta är lite oroande och påminner mig inte så lite om just hur de behandlade deras bärbara satsning VITA. En enhet jag tycker de lämnade att självdö som faktiskt förtjänade ett bättre öde och som jag tror de hade kunnat rädda, om de velat.

Idag (24e) släpps till och med Resident Evil 7 där hela spelet ska gå att uppleva i VR, men inte ett ord från Sony.

Ingen marknadsföring.

Ingenting.

Inte ens Capcom håller fram det speciellt mycket trots att det är ett av de största spelsläppen med VR-stöd, då det inte bara är ett litet inslag som t.ex. X-Wing-uppdraget i Battlefront. Folk frågar fortfarande om hela spelet verkligen går att uppleva i VR eller om det är valda bitar. Något jag tycker borde varit en stor grej i marknadsföringen runt Resident Evil 7. Nu känns VR mest som en parantes även där.

Dessutom lades Guerilla Cambrigde ned alldeles nyligen, vilket var utvecklarna till Rigs, den första riktiga AAA-satsningen till VR. Att utvecklare läggs ned efter ett spel är klart är ingen nytt. Men i detta fall så drogs pluggen på allt framtida DLC och patchar. De har dock lovat att servarna ska vara kvar, men hur länge kan man ju undra?

Sen finns det spel som lovats få VR-patchar så som Final Fantasy XV, men även där är det helt tyst. Till och med Dead or Alive Extreme (alla fluktares drömspel) har fått sin VR-patch satt på is. Det kommande Tekken 7 sas också ha VR och vi får snart releasedatumet, dock är det tyst om VR.

Ja jag vet inte vad jag ska tro faktiskt?

Som det är nu så är allt som finns små (vissa väldigt roliga) spel och mindre upplevelser. Det känns nästan som Sony tagit foten av gaspedalen ens innan PSVR fått upp någon fart och detta är oroande. Jag är lite rädd att Resident Evil 7 är make it or break it för PSVR. Om inte det säljer VR-hjälmar kommer vi nog inte få så många fler AAA-titlar till den virtuella verkligheten.

Det enda större spel efter ovannämnda skräckis som finns i ett releasefönster är Star Trek-spelet, annars är det som sagt tyst.

Sony, vad händer egentligen?Taggar: PSVR

« Till bloggen

Kommentarer

Hans Li Engnell24 jan 2017q

Du snodde min blivande bloggpost, haha. Jag såg The Know prata om detta och hamnade i samma tankar som du.

Johan Lorentzon24 jan 2017q

Hans Li Engnell:

Du snodde min blivande bloggpost, haha


Haha, det är alltså inte bara jag som går och tänker i de där banorna :P

borka24 jan 2017q

Det där är lite typiskt Sony faktiskt. De stor satsar i början sen väntar det med att alla andra ska puscha på så det blir en stor succé. Inte första gången det sker och lär heller inte bli den sista tyvärr. Om något år så börjar nog flera rea ut VR.

lonian24 jan 2017q

Trist att höra.
Har inget headset själv, har bestämt mig för att vänta just för att...
Det kan bli bättre?
Men då verkar det inte som det är på Playstation VR kommer slå genom. Att få sin egen kropp inprojicerad och trådlöst headset vandrandes runt i ett rum där VR inte kräver en monster PC är väl dit jag vill vi skall komma. Och ja typ 8K upplösning.

Johan Lorentzon24 jan 2017q

borka:

Det där är lite typiskt Sony faktiskt.


De har då inte mottot "Leave no man behind" i alla fall.

lonian:

Trist att höra


Det är trist för även om PSVR i nuläget inte är optimal så finns det roliga spel och jag tror det går att göra roliga upplevelser om chansen ges. Allt med cockpit funkar ju ypperligt och move-kontrollerna funkar bra i spel som Lethal och Rush of Blood. Varför inte göra ett nytt Time Crisis i VR?

Hans Li Engnell25 jan 2017q

För mig är även priset en faktor. PS4 har jag redan, men PSVR (som ska anses "billig" jämfört med konkurrenterna) kostar mer än en PS4 Pro. Därtill kommer Move-kontrollerna. Det är en saftig summa för rätt få spel.

Johan Lorentzon25 jan 2017q

Hans Li Engnell:

För mig är även priset en faktor


Det är nog här skon klämmer för många. Billigast av de dyra är inte jättemycket att skryta med. Sen ska det ju också spel till det. Sen går det ju inte få tag på en bundle med allt samlat heller, utan man måste köpa många saker separat, som kameran och move.

lonian25 jan 2017q

Som spelare känns inte ett ensamt vr spel något jag kan underhålla mig med i månader och år. Det behövs såna vr spel.

Schizo_Deluxe28 jan 2017q

Verkligen blivit alldeles för tyst om PSVR efter releasen.
Hade förhoppningar om att det skulle utannonseras många spel eftersom den ändå verkar ha sålt initialt bra.
Sålde den faktiskt nu i veckan då man kände att det inte fanns ett enda spel att se fram emot och man testat/spelat igenom de spel man var intresserad av.
Skönt att bli av med kabelhärvan om inte annat ;-)

Johan Lorentzon28 jan 2017q

Schizo_Deluxe:

Hade förhoppningar om att det skulle utannonseras många spel eftersom den ändå verkar ha sålt initialt bra.


Det är lite här jag undrar om Sony hade alldeles för höga förväntningar? Att de ändå tyckte den sålde för lite och nu tvekar de i satsningen.

Schizo_Deluxe:

enda spel att se fram emot


Jag ser framemot Star Trek-spelet, dock ska det ju släppas i mars och det har inte visats upp något mer än vad som visades på E3...gör mig lite orolig.

Schizo_Deluxe28 jan 2017q

Johan Lorentzon:

höga förväntningar?


Känns ju lite som det. Hade den sålt som de ville borde de ju ha utannonserat fler spel för att hålla upp momentum. Som du nämner i texten så påminner det om Vita, den droppade Sony alldeles för snabbt.

Johan Lorentzon:

Star Trek


Vet inte vad jag tyckte om gameplayet man sett.
Coolt att få sitta på enterprise men kände ingen större hype även om jag är en star trek fan och inte star wars.

Tobias Söderlund 1 feb 2017q

Hade ej väntat mig annat, med hänsyn till priset. Och att Sony är tysta har nog inget annat att göra med än att de ställt sig avvaktande och varken vill säga bu eller bä i nuläget. Att kasta pengar på något som visar sig engagera en mindre skara entusiaster har sällan varit vad som lockar större företag mest. För mig, som inte är en entusiast, finns det ingenting överhuvudtaget i nuläget som pekar på att det är här och nu som VR kommer slå igenom på bred front. Utöver några inslag i morgonteve och liknande så är det tyst i det större sammanhanget.

Johan Lorentzon 1 feb 2017q

Tobias Söderlund:

Utöver några inslag i morgonteve och liknande så är det tyst i det större sammanhanget.


Det kändes som det fanns en push där just innan jul. Att VR skulle bli årets julklapp och allt det där (hur det nu gick med det?), men sen har som allt bara dött av.

Jag har också varit skeptisk till att detta ska slå för hemmamarknaden, mest tack vare priset. Sen att VR är något som börjat användas i andra syften än nöje, det är en helt annan femma.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.